لزوم تامین حقابه تالاب های استان برای کاهش ریزگردها

هورنیوز – غلامرضا شریعتی پنجشنبه در سمینار آموزشی مقابله با سیلاب و ریزگرد، با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، اظهار کرد: حقابه تالاب های شادگان، میانگران ایذه و تالاب های فصلی خوزستان باید تامین شود زیرا خشک شدن این تالاب ها باعث تداوم گرد و غبار و ایجاد کانون های جدید ریزگرد در خوزستان شده است.

وی ریزگردها را از مشکلات اساسی و اولویت های خوزستان دانست و افزود:اعمال نفوذ غیرعلمی بشر در طبیعت مشکلات زیست محیطی را برای خوزستان به همراه داشته است.

شریعتی اضافه کرد:ریزگردها و کانون های آن را ناشی از عوامل طبیعی و انسانی می دانند اما در خوزستان عوامل انسانی تاثیر بیشتری در ایجاد این پدیده داشته است، که از جمله آن ساخت سدهای بزرگ بر روی رودخانه های کارون، کرخه، مارون و زهره است.

وی گفت: اگر چه این سدها برای توسعه کشاورزی و جلوگیری از سیلاب ساخته شده اند، با وقوع خشکسالی و سوءمدیریت منابع آب، شرایط به صورت دیگری رقم خورده و اکنون با کاهش شدید آب رودخانه ها، خشک شدن تالاب ها و آبگیرها، بیابانی شدن اراضی و شکل گیری کانون های گرد و غبار مواجه هستیم که با وزش باد ملایم گرد و خاک به هوا بلند می شود.

شریعتی تصریح کرد: فشارهای سیاسی و اجتماعی مانع مدیریت علمی روی منابع آبی کشور شده و مشکلاتی برای ما ایجاد کرده است.

رییس شورای اداری استان خوزستان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه گرد و غبار تبدیل به معضل منطقه ای و بین المللی شده است، گفت:موضوع ریزگردها باید با همکاری کشورهای همسایه حل شود.

شریعتی با تاکید بر سرمایه گذاری عظیم به منظور مدرن سازی کشاورزی تاکید کرد:برای حفظ کشاورزی خوزستان با وسعت فعلی، راهبردی جز تغییر شیوه های آبیاری در کشاورزی و استفاده از روش های نوین و استفاده مجدد از زه آب وجود ندارد.

وی با بیان اینکه افزایش تولیدات کشاوزی به قیمت تهدید محیط زیست مردم ارزشی ندارد، اظهار کرد: حقابه تالاب ها و ایجاد شرایط مناسب برای زیست بهتر اولویت اصلی ماست.

استاندار خوزستان افزود: در حال حاضر عمده خشکی هورالعظیم، به جز یکی دو نقطه که در اختیار وزارت نفت است حل شده که حداکثر تا خرداد ماه به نفت مهلت دادیم تا موانع آبگیری را برطرف کند.

وی اضافه کرد: از ۶۰ دریچه ای که میان جاده های احداث شده در تالاب هورالعظیم وجود دارد، ۵۳ دریچه بازگشایی شده و برای بازگشایی مابقی آنها، تا خرداد ماه به وزارت نفت مهلت داده شده است، در غیراین صورت این دریچه ها را در موعد مقرر بازگشایی می کنیم.

شریعتی تصریح کرد: اگر چه نفت ثروت ملی و بسیار حائز اهمیت است اما بیش از این زمان نمی توان به وزارت نفت مهلت داد.

وی همچنین با تشریح اقدامات دولت طی سال های اخیر گفت: تعهد اجرای طرح های آب و فاضلاب در مدت سه سال، آبرسانی و نهالکاری درکانون های گرد و غبار از این جمله بوده است.

شریعتی در ادامه اظهار کرد: برای تعطیلی مدارس و سازمان ها کارگروهی تشکیل شده که بر اساس استانداردها و با استفاده از تجارب کشورهای دیگر این شاخص ها را تعریف خواهد کرد.

*ضرورت تداوم طرح های مقابله با ریزگردها
نماینده ولی فقیه در خوزستان نیز در این سمینار، تداوم اجرای طرح های مقابله با گرد و غبار در این استان را خواستار شد و ضمن تقدیر از حجتی وزیر کشاورزی در اجرای طرح های ضربتی گفت: طرح مقابله با گرد و غبار به صورت علمی و اصولی آغاز شده اما مهمتر این است که اجرای این طرح تداوم یابد و کانون های ریزگرد بیشتری را پوشش دهد.

آیت الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری افزود: با توجه به نظریاتی که در مورد مضرات استفاده از مالچ نفتی وجود دارد، از سوی دیگر پیشنهاداتی که برای اجرای مالچ های گیاهی مطرح شده، مسئولان در طرح های بیابان زدایی از مالچ های گیاهی نیز استفاده کنند.

امام جمعه اهواز همچنین توسعه روش های نوین آبیاری در خوزستان را خواستار شد و اظهار کرد: اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش زیادی از منابع آبی صرف کشاورزی می شود، باید برای اجرای آبیاری تحت فشار و قطره ای اقدام جدی شود، تا اراضی بیشتری امکان استفاده از آب را داشته باشند.

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و هیات همراه صبح امروز برای شرکت در سمینار مقابله با سیلاب و ریزگرد وارد اهواز شد.

بازدید از تالاب هورالعظیم و کانون های گرد و غبار در اطراف اهواز، بازدید از فاز دوم طرح آماک (طرح جمع آوری گازهای همراه نفت)، بازدید از طرح اتمام یافته تصفیه خانه پساب پتروشیمی مارون و طرح اتمام یافته

پسماندسوز منطقه ویژه اقتصادی در ماهشهر و نشست با سازمان های مردم نهاد و فعالان محیط زیست در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان از دیگر برنامه های سفر ابتکار به خوزستان است.
این دهمین سفر ابتکار به خوزستان است.

https://hoorkhabar.ir/656218کپی شد!
135