بیکاری را در یابید

هورنیوز در گرماگرم انتخابات یکی از مباحث داغ مطرح شده از سوی نامزدها بیکاری و راه حل های رفع آن است. بسیاری از روسای ستادهای نامزدهای ریاست جمهوری در استان خوزستان نیز با مدنظر قرار دادن این بحران در استان سعی می کنند تا در سخنرانی های خود نامزد مورد نظر را تنها منجی حل بیکاری بنامند.
 این بحث ها از آن جهت اهمیت دارد کهنشان می دهد غول بزرگ آسیب اجتماعی در بیکاری نهفته است و چنان چه دولتی بتواند آن را حل کند توانسته بر سایر مشکلات اساسی فائق بیاید زیرا طبق آمارهای رسمی بانک مرکزی ایران، بیکاری همچنان به عنوان بزرگترین معضل اجتماعی -اقتصادی دامن گیر خانواده های ایرانی است و از هر چهار جوان ایرانی یکی بیکار است .
بیکاری‌های طولانی‌مدت، کارهای بی ثبات
 بانک مرکز ایران جمعیت کشور در فصل بهار امسال را نزدیک به هشتاد میلیون نفر برآورد کرده که از این میان جمعیت فعال (شاغل به کار ) کشور ۲۵ میلیون نفر برآورد شده و نرخ بیکاری در سطح کشور نیز ۱۲ درصد بوده است.این در حالی است که نرخ بیکاری در میان جمعیت شهری برابر با ۱۳درصد و در جمعیت روستایی ۸ درصد بوده است است .
برخی کارشناسان علت بیکاری فارغ التحصیلان را در ۱۰ محور جمع‌بندی کرده‌اند که عدم‌تناسب نیاز بازار با رشته‌های دانشگاهی و عدم‌مهارت عمده‌ترین علت بیکاری فارغ التحصیلان است.
در گذشته طب اخذ مدرک تا حدی بالا گرفت که دولت و موسسات آموزش عالی بدون توجه به نیاز بازار جمعیت زیادی را مشغول به تحصیل کردند و بر این اساس از تقاضای کار به طور موقت کاستند. اما این جمعیت که در حال حاضر توقعش نسبت به گذشته زیادتر شده است جویای کار هستند. متاسفانه  درحالی که بازار کار با سیل تقاضاهای شغلی فارغ التحصیلان دانشگاهی روبه‌رو است و وضعیت بیکاری رو به روز رو به وخامت است مشاهده می‌کنیم.
چالش اصلی در حوزه بیکاری وجود هزار جوان فارغ التحصیل بیکار آماده ورود به بازار کار است، اما به‌دلیل بالا بودن میزان تقاضاهای کار، بسیاری از آنها بیکاری‌های طولانی‌مدت را تجربه می‌کنند.
 در بازار کار برخی به‌دلیل داشتن تخصص‌ها و مهارت‌های ویژه یا گاهی شانس، پارتی و آشنابازی و مواردی از این دست فوراً جذب بازار کار می‌شوند ولی با شرایط فعلی برخی فارغ التحصیلان آمادگی ورود به بازار کار با شرایط پارتی و آشنابازی و… را ندارند و به‌دلیل بالا بودن میزان تقاضاهای کار، بیکاری آنها طولانی‌مدت می‌شود. از طرفی دیگر، طیف زیادی از افراد شغل های بی ثباتی را تجربه کرده اند و همیشه در دلهره ی نبودن شغل روز را به شب می رسانند.
متاسفانه بیکاری آن روی سکه رکود است. وقتی بنگاه‌ها راکد باشند، کارگران بیکار می‌شوند و کارگر جدیدی استخدام نمی‌شود. پازوکی معتقد است که راه‌حل بیکاری سرمایه‌گذاری است که برای رسیدن به آن باید نقش تندروی را در اقتصاد ایران پایین آورد.
https://hoorkhabar.ir/656043کپی شد!
111