آهن پاره های نیمه جانی که کلافگی شهروندان را صد چندان می کنند

به گزارش هورنیوز گرمای هوا امسال بسیار زودتر از حد تصور خود را به اهواز رسانده تا مردم این شهر در اردیبهشت ماه گرمای بیش از ۴۰ درجه را تجربه کنند. گرمای هوایی که با هر درجه افزایش، باعث بیشتر شدن کلافگی شهروندان شده و صبر و تحمل آنها را کاهش می دهد.

این کلافگی وقتی دوچندان می شود که مردم در هنگام ظهر برای بازگشت به منازل باید مدت ها در ایستگاه های بدون سیستم سرمایشی و بعضا حتی صندلیِ اتوبوس و تاکسی منتظر بمانند.

البته شرایط تاکسی ها و دستگاه های اتوبوس نیز چندان حال بهتری از ایستگاه ها  ندارند. در اهواز با جمعیت یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفری ۷ هزار تاکسی وجود دارد که تا آذرماه سال گذشته ۱۶۰۰ دستگاه از آنها فرسوده بود و ۵۰ درصد ۳۷۰ دستگاه اتوبوس این کلانشهر نیز فرسوده است.

اهواز در حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت ثابت دارد و البته می‌توان جمعیت متغیر را نیز به دلیل مرکزیت استان به آن افزود که حجم بالای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی را نمایان می‌کند.

بر اساس استانداردهای جهانی در حمل و نقل شهری، برای هر یک هزار نفر باید یک دستگاه اتوبوس باید وجود داشته باشد.در اهواز اما تنها ۲۰۰ دستگاه اتوبوس ناوگان شهری وجود دارد؛ به عبارتی دیگر در اهواز حدود ۱۳۰۰ اتوبوس کم داریم و با این حساب می‌توان گفت که اهواز در استانداردهای جهانی حمل و نقل عمومی جایی ندارد!

این درحالیست که همین تعداد معدود دستگاه اتوبوس نیز غالبا فرسوده و از حداقل امکانات سرمایشی و گرمایشی بی بهره هستند.

سن قانونی اتوبوس‌های شهری چند سال است؟

علی بنی‌عگبه اداره حفاظت محیط زیست اهواز چندی پیش رییس از تذکر ‌به شهرداری اهواز به منظور جلوگیری از فعالیت اتوبوس‌های فرسوده شهری با عمر بالای ۱۰ سال خبر داد و گفت:  قانون کاهش آلودگی هوا از سال ۹۰ لازم‌الاجرا شده است و طبق ماده شش این قانون، پلیس راهور نیروی انتظامی باید از تردد خودروهای با بیش از سن قانونی، جلوگیری کند.

وی افزود: تا پیش از این، سن قانونی خودروهای سواری شخصی ۲۵ سال بود که به تازگی در هیات دولت به ۲۰ سال کاهش یافته است. همچنین سن خودروهای سواری دولتی ۱۵ سال، تاکسی ون‌ها و مینی‌بوس‌ها ۱۵ سال، ‌اتوبوس‌های شهری ۱۰ سال و اتوبوس‌های برون‌شهری ۱۵ سال تعیین شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به طرح جامع کنترل آلودگی هوای شهر اهواز گفت: در راستای این طرح و همچنین قانون کاهش آلودگی هوا، در خصوص تردد اتوبوس‌های فرسوده شهری ‌به شهرداری اهواز تذکر داده شده که از اتوبوس‌هایی که با سوخت یورو ۴ سازگار نیستند و عمر آن‌ها بیش از ۱۰ سال بوده و از سن قانونی گذشته است، استفاده نکند.

بودجه های مصوب، برای خرید اتوبوس هزینه نشده است

جانعلی خورشیدی عضو شورای شهر اهواز در گفتگو با هورنیوز تأمین اتوبوس شهری را یکی از نیازهای اصلی مردم شهر دانست و اظهار داشت: به ازای هر ۵هزار شهروند اهوازی تنها یک دستگاه اتوبوس وجود دارد.

وی افزود: در شروع به کار شورای چهارم حدود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس وجود داشت که امروز به ۱۹۸ اتوبوس تقلیل یافته و این به معنای آنست که هرچه بودجه برای خرید اتوبوس تصویب شده محقق نشده است.

خورشیدی به بیان اینکه تنها به تعمیر اتوبوس ها اکتفا شده، تصریح کرد: هرسال ۷۰ میلیارد تومان بودجه برای خرید اتوبوس تعریف شده است. از شهردار می خواهیم امسال هرچه بودجه بدین منظور تصویب شد همه آن را صرف خرید اتوبوس کند.

نکته مهم دیگر رفتار تبعیض آمیز شهرداری در توزیع همین تعداد اندک اتوبوس در سطح شهر است به گونه ای که اتوبوس های با کیفیت بهترو ایستگاه های مکانیزه در اختیار مناطق مرفه و اتوبوس های فرسوده سهم مناطق کم برخوردار شده است.

 

در سه سال گذشته هیچ یارانه‌ای در خصوص خرید اتوبوس ارائه نشده است

حسین حیدری از اعضای شورای شهر اهواز نیز بابیان اینکه در ایستگاه‌های اتوبوس و همچنین اتوبوس شهری مشکلاتی وجود دارد، می‌گوید: در سه سال گذشته هیچ یارانه‌ای در خصوص حمل‌ونقل، خرید اتوبوس، یارانه بلیت و مکانیزه کردن ایستگاه‌ها از سوی دولت به شهرداری ارائه نشده است. دولت در این سال‌ها هیچ کمکی به شهرداری نکرده است و حتی استانداری نیز از محل اعتبارات عمرانی استان کمکی به پروژه‌های عمرانی شهرداری نکرده است.

وی می‌افزاید: خرید هر اتوبوس در سال‌های گذشته ۱۰۰ میلیون تومان بوده ولی اکنون هزینه خرید هر اتوبوس به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است و در این شرایط، قطعاً بهبود ناوگان حمل‌ونقل شهری نیازمند اعتبارات ویژه‌ای است.

عضو شورای شهر اهواز تأکید می‌کند:‌ با توجه به گرمای شدید هوا در فصل تابستان، شهرداری اهواز باید فوراً برای ترمیم ایستگاه‌ها اتوبوس و ایجاد امکانات در ایستگاه‌ها و همچنین بهبود وضعیت اتوبوس‌های شهری اقدام کند.

به گزارش هورنیوز اگرچه شهرداری از ماه ها پیش خواسته یا ناخواسته وارد فضای انتخاباتی شده اما مسلما انتظار شهروندان این است که شهرداری در قبال درآمدی که از مردم  دریافت میکند، خدمات و امکانات متناسب برای شهروندان فراهم نموده و در قبال پرسشگری جامعه و رسانه ها پاسخگو باشد.

https://hoorkhabar.ir/654992کپی شد!
91