ناقوس مرگ برای کارون در چراغ خاموش مسئولان استانداری

به گزارش هورنیوز امروز خوزستان به دلیل وجود برخی لابی ها و البته سوء مدیریت افرادی که نسبت به وظایف خود حساسیت چندانی ندارند دچار بحران های جدی شده است.

درحال حاضر یکی از جدی ترین مسائل استان تغییر اقلیم و کمبود آب است. بر اساس آمارهای مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در بازه زمانی ابتدای مهرماه ۹۵ تا روز ۱۹ فروردین ۹۶ مجموع بارش‌‌ها ۱۸۵ میلیمتر است که نسبت به مدت مشابه ۲ میلیمتر و نسبت به درازمدت کمتر از ۵ میلیمتر کاهش دارد و در این جدول استان‌های خوزستان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، البرز و اصفهان با کمترین دریافت بارندگی در انتهای لیست قرار گرفته‌اند.

کمبود بارش های جدی در استان گرمی همچون خوزستان درحالی است که حجم بی شماری از ذخایر آبی استان برای مصارف گوناگون به استان های کویری منتقل می شود.

نکته قابل تأمل آنست که معدود مسئولان استان در مقابل چنین لابی هایی سخن به اعتراض گشوده اند. یکی از این افراد آیت الله حیدری عضو مجلس خبرگان رهبری است. وی در آخرین اعتراض خود که در مایش آب، حیات زمین  بود با انتقاد از عدم حضور مسئولان عالی رتبه استانی در چنین همایش مهمی گفت: محیط زیست در خوزستان در آستانه بحران و یا وارد بحران شده که ریزگردها و گرد و غبار نشانه بارز به هم‌خوردن اکوسیستم‌ و این یک بحران جدی است که همه دستگاه‌های اجرایی و آحاد مردم درگیر آن هستند.

وی با بیان اینکه لازم است همایش‌های علمی برای یافتن علل و عوامل به وجود آمدن این وضعیت کنونی برگزار شود، بیان کرد: به اعتقاد ما علت العلل بهم‌خوردن اکوسیستم آب و انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های خوزستان به دیگر استان‌ها است اگر این کار صورت نمی‌گرفت مشکلات کنونی پیش نمی‌آمد.

آیت‌الله حیدری تصریح کرد: ریزگرد و گرد و غبار نشانه‌های بارز بحران حاصل از انتقال آب هستند اما مشکلات دیگر پشت پرده هستند و هنوز نمایان نشدند. بنده به عنوان یک خوزستانی هشدار می‌دهم که نباید با مسئله انتقال آب و محیط زیست با سهل‌انگاری رفتار شود به دلیل اینکه مشکلات نه تنها خوزستان بلکه تمام کشور را در برمی‌گیرد.

 

همچنین پرویز باورصاد عضو هیئت علمی دانشگاه بوشهر  با اشاره به تغییرات اکوسیستم گفت: تاکنون هیچ کشوری با منابع طبیعی خود این‌گونه رفتار نکرده که اکنون در خوزستان در حال انجام است؛ خوزستان مملو از جنگل بوده اما در حال حاضر کانون‌های ریزگرد به‌دلیل خشک شدن زمین‌های کشاورزی رو به افزایش هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد آب کارون آب فاضلاب، زه‌آب و پسآب است، عنوان کرد: انتقال آب به دیگر استان‌ها خیانت است و با ارائه اطلاعات اشتباه مبنی بر “۲۸ میلیارد مترمکعب آورد آب رودخانه کارون است” می‌خواهند ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد مترمکعب از آب کارون، کرخه و دز را به استان‌های دیگر منتقل کنند.

باورصاد با اشاره به اینکه صنعتی‌سازی کویری خیانت است، بیان کرد: صنعتی‌سازی کویری در کرمان، یزد و اصفهان توسعه داده شد و کارخانه‌های وسیع آب‌بر صنعتی را افزایش دادند و موجب بالا رفتن میزان انتقال آب از خوزستان به دیگر استان‌ها شده است.

وی خاطرنشان کرد: چرا مسئولان دلیل خشک شدن زاینده‌رود را بیان نمی‌کنند؟ اگر انتقال آب از کارون ادامه یابد چند سال دیگر “کارون به برکه و خوزستان به بیابان برهوت آفریقا تبدیل می‌شود”؛ حیات خوزستان به رودخانه‌های آن وابسته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوشهر تأکید کرد: بیش از ۳۰ درصد تولید ناخالص ملی در خوزستان تولید می‌شود، همچنین خوزستان هر سال مقام اول یا دوم را در صنعت کشاورزی و تولید نفت کسب می‌کند حال آن که “اگر خوزستان بر اثر خشک شدن رودخانه‌ها بمیرد ایران نیز می‌میرد”.

وی در پایان تصریح کرد: متأسفانه در هر همایشی استاندار و مجموعه استانداری حضور دارند اما باتوجه به اهمیت فوق‌العاده همایش آب امروز در این همایش حضور نداشتند.

 

https://hoorkhabar.ir/654665کپی شد!
63