مرگ تدریجی شاهرگ حیات استان در سایه سنگین بی توجهی ها

به گزارش هورنیوز کارون که روزگاری به امواج خروشانش شهره بود در سال‌های اخیر به وضعیت نگران‌کننده‌ای دچار شده است. کاهش آورد آب، افزایش میزان رسوبات، ورود پساب‌های کشاورزی، صنعتی، شهری و از همه مهمتر طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌ها از جمله چالش‌هایی هستند که حیات کارون -رودخانه تمدن ساز- را با خطرات جدی مواجه ساخته‌اند.

رودخانه کارون پرآب ترین و بلندترین رود در ایران است که ۹۵۰ کیلومتر طول دارد و مساحت آبریز آن شش هزار کیلومتر مربع است. در حال حاضر ۱۱ سد و نیروگاه روی کارون در حال بهره برداری، ساخت یا در مرحله مطالعاتی هستند که حجم کل آنها در صورت تکمیل ۲۱ میلیارد و ۵۵۹ میلیون مترمکعب خواهد بود.حجم مفید این ۱۱ سد هفت میلیارد و ۹۸۶ میلیون مترمکعب برآورد شده است.

۲۳ میلیون مترمکعب از رودخانه کارون باید لایروبی شود که حدود ۱۰ میلیون مترمکعب از این میزان، مربوط به لایروبی در محدوده شهر اهواز است. این در حالی است که به گفته مدیرکل محیط زیست خوزستان، بررسی وضعیت رود خانه کارون به دستور دادستان کل کشور در ردیف جرم های خاص بررسی می شود. افزایش جمعیت شهرنشینی و پیشرفت های صنعتی و تکنولوژی نه تنها باعث افزایش میزان مصرف آب شهری شده بلکه میزان آلودگی محیط زیست را نیز افزایش داده است.

کاهش شدید آب رودخانه کارون باعث شده سواحل و تفریحگاه آن به محلی برای تجمع حشرات و حیوانات موذی تبدیل شود. در همین خصوص مدیرکل حوادث غیرمترقبه استانداری خوزستان نیز با تایید کاهش آب رودخانه کارون گفت: در حال حاضر دبی رودخانه کارون از ۱۶۰ مترمکعب بر ثانیه کمتر شده است.

هیچ جوابی برای عدم لایروبی کارون نداریم

غلامرضا شریعتی استاندار روز گذشته  در  نشست با مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاءخوزستان گفت: بحث لایروبی کارون نیاز و خواست عمومی مردم و سال‌ها است که از لایروبی آن گذشته، اما هیچ خبری نیست و ‌هیچ کاری نمی‌کنند و همین‌طور مانده است؛ ما هم هیچ جوابی به خواست مردم در این زمینه نداریم.

اختصاص بودجه جدا برای رودخانه کارون

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی وجود رودخانه بزرگ کارون را یک فرصت مناسب برای توسعه گردشگری خوزستان برشمرد و گفت: بودجه جداگانه در برنامه ششم توسعه برای رودخانه کارون و بهسازی شهرستان خرمشهر اختصاص داده شده است.

وی یادآور شد: مطالبه استاندار خوزستان از جانب مردم برای احیای رودخانه کارون و توسعه خرمشهرو قرارگرفتن آن در ردیف بودجه قانون یک اقدام ماندنی بود.

اعتباری برای لایروبی کارون وجود ندارد

احمد سیاحی معاون سابق عمرانی استاندار خوزستان چندی پیش از استعفای خود در گفتگو با هورنیوز درخصوص لایروبی کارون گفت: حدود ۷۵۵ میلیارد تومان برای لایروبی کارون در مقطع اهواز مورد نیاز است.

وی با انتقاد از عدم همکاری مطلوب سازمان آب و برق در لایروبی کارون، افزود: درحال حاضر سازمان آب و برق تنها ۳٫۵ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص داده و طلب پیمانکار را نیز پرداخت نکرده است.

سیاحی با اشاره به کمبود شدید اعتبار در این پروژه یادآور شد: برای ایجاد منظر زیبا در کارون باید اولویت را روی نی زدایی و لایروبی کارون قرار دهیم اما متأسفانه اعتبار مشخصی برای انجام این کار وجود ندارد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی براینکه چه مقدار زمان برای لایروبی کارون در مقطع اهواز نیاز است، گفت: به علت کمبود اعتبار در آینده نزدیک نمی توان شاهد اتمام این پروژه بود.درحال حاضر دستگاه های لایروبی مشغول به کار هستند اما نسبت به حجم رودخانه اقدامات مؤثری صورت نمی گیرد.

متاسفانه اکنون کارون در حوزه شهرها با پیشروی ساحل رودخانه به داخل آن مواجه است به طوریکه پیشروی ساحل به بستر رودخانه در برخی از موارد مانند خرمشهر حتی به ۱۰ متر و بیشتر از آن می رسد. این عوامل باعث شده تردد لنج ها، شناورهای کوچک و قایق ها به سختی در آن صورت بگیرد و صنعت حمل و نقل دریایی و تجاری در این خصوص مختل شده است.

کاهش شدید آب رودخانه کارون باعث شده سواحل و تفریحگاه آن به محلی برای تجمع حشرات و حیوانات موذی تبدیل شود. در همین خصوص مدیرکل حوادث غیرمترقبه استانداری خوزستان نیز با تایید کاهش آب رودخانه کارون گفت: در حال حاضر دبی رودخانه کارون از ۱۶۰ مترمکعب بر ثانیه کمتر شده است. اما احیای کشتیرانی اهواز به خلیج فارس جهت تردد کشتی ها و بارج های یک هزار تنی از طریق رودخانه کارون و افزایش میزان آب گذری ازاین رودخانه در زمان سیلاب به میزان بیش از پنج هزار مترمکعب در ثانیه از جمله اهداف سازمان آب و برق خوزستان در لایروبی کارون به شمار می آید.

کارون در حال حاضر قابلیت عبور آب تا ظرفیت سه هزار مترمکعب در ثانیه را دارد. به علت تجاوز به حریم رودخانه توسط کشاورزان و برخی دستگاه های اجرایی به ویژه در مقطع شهر اهواز وبالا دست آن و همچنین خشکسالی های چند سال اخیر، رسوبات قابل توجهی در کف و بستر رودخانه نشست کرده که باعث بالا آمدن بیشتر سطح آب در مواقع سیلابی شهر اهواز شده و در اینگونه مواقع شهر را در معرض خطر قرار می دهد. مدت لایروبی رودخانه در محدوده شهر اهواز را دو تا سه سال و کل رودخانه کارون، را یک دوره ۱۰ ساله عنوان کرده اند.

 

https://hoorkhabar.ir/654509کپی شد!
257