سه بیمارستان خوزستان در سال ۹۶ به بهره برداری می رسند/مرکز جامع سرطان در اهواز احداث می شود

به گزارش هورنیوز اسماعیل ایدنی رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در نشست خبری هفته سلامت که پیش از ظهر امروز در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، با اشاره به معضلات حوزه بهداشت در استان خوزستان اظهار داشت: استان خوزستان در بحث زیرساخت ها دچار چالش های جدی است و در برخورد با تهدیدات این امر بیشتر نمایان می شود.

وی با بیان اینکه دولت در ابتدای کار در بخش سلامت سرمایه گذاری کرد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه بحث حمایت مالی از بیماران بود که تا پیش از سال ۹۲ محقق نشده بود و پرداخت بیماران بالع بر ۶۰ درصد بود.

ایدنی تغییر نرخ ارز را عامل دیگری برای فشار به بیماران دانست و گفت: میزان پرداختی خانواده های دارای بیماری صعب العلاج دیگر شاخص مطرح در این حوزه است و سالانه تعداد بالایی به همین امر به زیر خط فقر کشیده می شدند.

وی با اشاره به اینکه عدم عدالت در برخورداری از خدمات دیگر معضل بیماران بود، ادامه داد: متاسفانه هیچ برنامه مدونی برای کنترل روند افزایشی بیماری هایی همچون بیماری های قلبی وجود نداشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه در طرح تحول سلامت پرداختی بیماران در بیمارستان های دولتی کاهش یافت، خاطر نشان کرد: طبق آمار سازمان‌بهداشت جهانی بیش از ده درصد پرداخت از جیب مردم در این دولت کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه در استان خوزستان به طور میانگین ۵/۶ درصد پرداختی ها از جیب مردم است، یادآور شد: درحال حاضر اشغال تخت ها در بیمارستان های دولتی اهواز بالای ۱۰۰ درصد است.

ایدنی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم کم بود گفت: در طرح تحول سلامت ضریب حقوقی پزشکان در مناطق محروم افزایش یافت تا این ماندگاری توسعه یابد.

وی یادآور شد: ظرفیت پذیرش دانشجویان پرستاری در استان دو برابر شده و تا در چهارسال آینده شاهد بهبود زیرساخت ها در این حوزه هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اظهار داشت: در استان خوزستان بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر حاشیه نشین وجود دارد که تا پیش از این از خدمات اولیه بهداشت محروم بودند و حتی آمار بیماری های واگیر در این مناطق از ساکنان روستاهای دور افتاده نیز بیشتر بود.

وی ادامه داد: متاسفانه توسعه آموزش عالی متناسب با نیازهای بازار سلامت نبوده است. از همین رو تلاش شد تا این معضل به نحوی کاهش یابد.

ایدنی با تاکید به نگاه بومی گزینی تصریح کرد: ۷۰ درصد نیروهای آموزشی از بومی های شهرستان هستند تا نیازهای هر منطقه رفع شود.

وی در بخشی دیگر به کمبودها و فرسودگی شدید زیر ساخت ها پرداخت و خاطر نشان کرد: تفاهم نامه ای با وزیر بهداشت و استاندار منعقد شده و صد میلیارد تومان برای توسعه مراکز بهداشت در خوزستان اختصاص یافته است‌

رییس دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات ما کمبود تخت های بیمارستانی بود، اضافه کرد: کلنگ ساخت هیچ بیمارستان دولتی پس از انقلاب در خوزستان بر زمین زده نشده از همین رویکرد ما اتمام ساختمان های نیمه تمام بود.

وی گفت: بیمارستان های دشت آزادگان، ابوذر اهواز و سوانح سوختگی پادادشهر تا پایان سال ۹۶ به بهره برداری می رسند.

ایدنی با بیان اینکه مرکز جامع سرطان در محل بیمارستان قدیمی شفا ساخته می شود، گفت: این طرح قرار است از طریق فاینانس ساخته شود.
در ادامه شکرالله سلمان زاده رییس مرکز بهداشت استان خوزستان درخصوص هفته سلامت اظهار داشت: دو میلیون متر مربع تا پایان این دولت بع زیرساخت های مراقبت افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پیش از این خدمات بهداشتی در روستاها و تنها مراقبت های مادر و کودک انجام می شد، ادامه داد: درحال حاضر تمام مراکز خدمات خدمات بهداشت روان را به صورت رایگان ارائه می دهند که این امر به ویژه در مناطق حاشیه ای بسیار مهم است.

سلمان زاده تشکیل پرونده الکترونیک سلامت را دیگر امر مهم دانست و یاداور شد: تاکنون بیش از دو میلیون و پانصدهزار پرونده در خوزستلن تشکیل شده است.

وی گفت: اگر این امر استمرار یابد درگام بعد می توان طرح پزشک خانواده را اجرایی کرد. مساله دیگر تحت پوشش قرار دادن خدمات دهان و درمان برای دانش آموزان است که هم اکنون انجام می شود.

سلمان زاده گفت: ۱۱۱ نقطه حاشیه شهر شناسایی و پایگاه های سلامت راه اندازی شد همچنین سامانه ۱۹۰ نیز برای خدمات رسانی بهتر به شهروندان راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه شعار امسال سازمان بهداشت جهانی ” بیاید درمورد افسردگی صحبت کنیم” است، توضیح داد: در کشور ما یک هفته بنام هفته سلامت نام گذاری شده است.

رییس مرکز بهداشت استان گفت: در جامعه از هر چهار نفر یک نفر بهسه بیمارستان خوزستان در سال ۹۶ به بهره برداری می رسند/مرکز جامع سرطان در اهواز احداث می شود

کلنگ ساخت هیچ بیمارستان دولتی پس از انقلاب در خوزستان بر زمین زده نشده از همین رویکرد ما اتمام ساختمان های نیمه تمام بود.

 

https://hoorkhabar.ir/654382کپی شد!
157