همه آمده اند!

به گزارش هورنیوز این روزها بیش از آنکه مردم دغدغه حضور افراد صالح برای کاندیداتوری ریاست جمهوری را داشته باشند، با اخبار منتشر شده از ستاد ثبت نام نامزدها سرگرم می شوند. دکتر مسجد سلیمانی که به زبان انگلیسی سخن می گفت، شخصی که ادعای پیامبری داشت، مردی که ادعا می کرد هزینه سفر تا تهران را قرض گرفته تا ثبت نام چهره سرشناسی همچون احمدی نژاد که علی رغم توصیه رهبری برای انتخابات کاندید شده بود همه و همه از سوژه های داغ این روزها هستند.

بعد از مراجعه مردمی با سواد اول دبیرستان، سیکل، دیپلم و کارشناسی ناتمام برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، علی اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور به قانون انتخابات تاخت.

او در جمع خبرنگاران گفت: ای کاش در قانون برای مدرک تحصیلی داوطلبان ریاست جمهوری یک حداقل تعریف می شد.

احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور از قانون انتخابات در موضوعات حداقل سن و مدرک تحصیلی داوطلبان انتقاد کرد.

او با اشاره به موضوع مدرک تحصیلی داوطلبان گفت: ای کاش در قانون یک مدرک تحصیلی حداقلی ذکر می کردند.

او افزود: ما برای شوراهای اسلامی شهرها مثلا ۱۰ هزار نفره گفته ایم مدرک دیپلم و فوق دیپلم باشد ولی برای ریاست جمهوری در قانون چیزی نیامده است.

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: برای ورود به شوراهای اسلامی در قانون حداقل سن ۲۵ سال ذکر شده است اما برای ریاست جمهوری قید حداقل و حداکثر برای سن ذکر نشده است.

قانون انتخابات چه می گوید؟

مطابق آنچه در فصل سوم قانون انتخابات آمده است، همه افراد با هر میزان سوادی اگر شرایط مندرج در قانون را داشته باشند، می توانند به عنوان رئیس جمهور انتخاب گردند.

در قانون انتخابات در مورد شرایط انتخاب شوندگان آمده است:

‌ماده ۳۵_ انتخاب شوندگان هنگام ثبت نام باید دارای شرایط زیر باشند:

۱٫ از رجال مذهبی، سیاسی.

۲٫ ایرانی‌الاصل.

۳٫ تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.

۴٫ مدیر و مدبر.

۵٫ دارای حسن سابقه و امانت و تقوی.

۶٫ مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.

در فصل پنجم قانون نیز در مورد اعلام داوطلبی و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان امده است:

‌ماده ۵۵_ داوطلبان ریاست جمهوری یا نمایندگان تام‌الاختیار آن‌ها که کتباً معرفی شده باشند باید ظرف پنج روز از تاریخ انتشار دستور شروع انتخابات به وزارت کشور مراجعه نموده و پرسشنامه اعلام داوطلبی را پس از دریافت و تکمیل همراه با چهار برگ تصویر کلیه صفحات شناسنامه و دوازده قطعه عکس۴×۶ از آخرین عکس خود را که در همان سال گرفته باشند به وزارت کشور تسلیم و رسید دریافت دارند.[۳۵]


همانطور که ملاحظه می کنید، هیچ پیش شرطی برای میزان سواد کاندیداها ذکر نشده و بنابر این اگر هر نفر که به تشخیص شورای نگهبان هر ۶ شرط درج شده را داشته باشد، می تواند رئیس جمهور گردد.

https://hoorkhabar.ir/653796کپی شد!
83