حل معضلات بازارچه کیان در بن بست برنامه های انتخاباتی آقای فرماندار

به گزارش هورنیوز بازار کیان از قدیمی ترین و بزرگ ترین بازارهای روز و دستفروشی اهواز به شمار می آید به طوریکه قدمت این بازار به ۳۰ سال پیش و زمان شکل گیری کوی علوی (شلنگ آباد) بازمی گردد. آن زمان که خانواده های جنگ زده، خانه و دام و زمین های خود را در جنگ تحمیلی از دست دادند و حاشیه نشین مرکز استان شدند این بازار شکل گرفت.

از ابتدا تا انتهای خیابان بزرگی که بازارکیان نام گرفته چیزی دیده نمی شود جز دستفروشان و بساطی هایی که تمام وسعت خیابان را اشغال کرده اند.

آشفتگی و هیاهو و فقدان بهداشت ویژگی این بازار است، بازاری که همه چیز را در خود جای داده از مواد غذایی، پوشاک و لوازم منزل تا مرغ و ماهی و میوه و تره بار و حتی مصالح ساختمانی و گوسفند زنده و قصابی. هر گوشه خیابان بساطی برپاست و نبض بازار با بساطی‌ها و دستفروش‌ها می‌تپد.

بازار کیان به شدت غیربهداشتی است/جابجایی بازار تا دی ماه۹۴

سال هاست بحث انتقال بازار کیان در دستور کار قرار دارد اما باوجود تأکید مسئولان بهداشتی در خصوص تهدید سلامتی مردم در این مکان، این امر تاکنون میسر نشده است. اسماعیل ارزانی فرماندار سابق شهرستان اهواز آبانماه سال ۹۴ در نشست ستاد ساماندهی بازار کیان با اشاره به اینکه دستفروشان بازار روز کیان تا دی امسال به محلی در جنب بازار فردوس منتقل می شوند، اظهار داشت:  تاکنون ۵۰۰ نفر برای جابجایی و استقرار در محل جدید بازار کیان ثبت نام کرده اند و ۷۰۰ غرفه در محل جدید آماده سازی می شود.

ارزانی بیرگانی گفت: بازار کیان به شدت غیربهداشتی و بی نظم است و با وجودی که محل ارتزاق بسیاری از شهروندان است اما عده ای خلافکار نیز در آنجا فعالیت می کنند.
وی افزود:از سوی دیگر اهالی منطقه و بازارچه نیز تقاضای ساماندهی آن محل را داشتند به همین دلیل جابجایی دستفروشان در برنامه قرار گرفته است.

بحث جابجایی بازار کیان از ۱۰ سال گذشته بارها مطرح شده است و قرار بود که دستفروشان کیان به ‘بازار فرودس’ نقل مکان کنند.
بازاری با بیش از ۵۰۰ غرفه که ساختش بیش از ۱۰ سال طول کشید و سرانجام سهم سرمایه داران و بنکداران شد.

مشکل بازارچه کیان نداشتن متولی است

مهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت اهواز در گفتگو با هورنیوز با اشاره به اینکه یکی از مشکلات بازارچه های اهواز نداشتن متولی و پیوست سلامت است، گفت: در تعیین مکان جدید بازارچه با کسبه مشورت نشد و متأسفانه افراد ذی صلاحی در این بازارچه مستقر نشدند.

وی با بیان اینکه بارها درخصوص لزوم جابجایی این بازارچه به مسئولان گوشزد شده، افزود: مسائل بهداشتی در این بازارچه رعایت نمی شود چراکه عرضه مواد غذایی نیازمند رعایت نکات بهداشتی بسیاری است که در بازارچه کیان وجود ندارد.

شریفی با اشاره به اینکه به دلیل نبود لیبل بر روی کالاها نظارت بهداشت به سختی صورت می گیرد، تصریح کرد: از متولیان تقاضا می شود در ساماندهی این بازارچه باهم متحد شده و از نظر ساکنان نیز استفاده کنند.

وی با بیان اینکه ریشه حل مشکلاتی از این دست در چهار عامل خلاصه می شود، ادامه داد: خرد جمعی، همت، تعهد و مشارکت های مردمی رمز موفقیت در ساماندهی بازارچه کیان است.

مشکل بازارچه کیان نبود مکان مناسب برای جایگزینی است

جانعلی خورشیدی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز در گفتگو با هورنیوز در پاسخ به این پرسش که چرا دتسفروشان بازار کیان در بازارچه فردوس ساماندهی نمی شوند، توضیح داد: ظرفیت این بازارچه محدود و برای تمام دستفروشان کفایت نمی کند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری که گفته می شود غرفه های این بازارچه در اختیار افرادی غیر دستفروشان قرار گرفته، گفت: البته این مسئله ای است که از سوی دستفروشان مطرح می شود. به هرحال این افراد سال ها پیش غرفه ها را خریداری کرده اند و اکنون نمی شود از آنها پس گرفت.

خورشیدی با اشاره به اینکه قرار بود شهرداری زمینی تحت عنوان بازارچه قدس در اختیار دستفروشان قرار دهد، ادامه داد:مشکلی که درحال حاضر وجود دارد آنست که این زمین در اختیار تیم محلات فوتبال قرار دارد و با تبدیل آن به بازارچه بشدت مخالفت می کنند.

وی با بیان اینکه فرماندار سابق در جریان این امر بود، گفت: از معاون خدمات شهری درخواست شد تا نامه ای به فرماندار وقت بنویسد و درخواست حل مشکل در این خصوص را کند.

 

به گزارش هورنیوز طبق بازدید میدانی از این بازار و البته صحه متولیان بهداشتی شرایط این بازار از نظر بهداشتی در شرایط بسیار نامطلوبی قرار دارد با این وجود به دلیل برخی سوء مدیریت ها تاکنون چاره اساسی برای پایان دادن به بحران بازارچه کیان صورت نگرفته است؛ آنچه مبرهن است آنکه فرماندار جدید نیز بدون توجه به این امر تمام تلاش و وقت خود را برای پیگیری مسائل انتخابات پیش رو نهاده است که همین امر می تواند دلیلی بر استمرار مشکلات این بازارچه باشد. از همین رو در گزارش های بعدی زوایای دیگری از معضلات بازارچه کیان تبیین خواهد شد.

https://hoorkhabar.ir/653352کپی شد!
647
۱
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • طرفی راهکار را همه میدهند. این اولین گزارش از این بازارچه نیست و طبعا" آخرین هم نخواهد بود.حال چرا فقط فرماندار مورد مؤخذه قرار میگیرد جای سؤال دارد. وقتی می گویید از۳۰ سال پیش یعنی طی ۳۰ سال گذشته هیچ اقدامی برای تغییر این بازارچه صورت نگرفته است.۳۰سال یعنی تغییر یک نسل اکنون فرزندان آن دستفروشان در این بازارچه مشغولند .خرد ،همت و تعهد مسؤلین شرط اول است. و ریشه اصلی ،وجود (اراده) درحل مشکل بازارجه است. و انجام هیچ کاری بدون راه حل نیست.
منتشر شده۱