بدعتی که تیشه به ریشه های فرهنگ اصیل خوزستان میزند

به گزارش هورنیوز ؛ سم نادرست تیراندازی در محافل عروسی و عزا در برخی شهرهای خوزستان و استان های همجوار، در برخی موارد، این آیین ها را به مصیبتی برای شرکت کنندگان در مراسم تبدیل می کند.

تیراندازی در مجالس عروسی و عزا، فرهنگ غلطی در استان خوزستان و دیگر استان های همجوار است که به درد فرهنگی تبدیل شده، شاخ و برگ دوانده و معضلات دیگری نظیر ازدواج های ناخواسته دختران را به سبب خون بها سبب شده است.

تیراندازی در مجالس عروسی و عزا ، فرهنگ غلطی در خوزستان است که امروز دیگر به یک اپیدمی تبدیل شده، گسترش پیدا کرده و از رسم “کتل خوانی” به تمام مراسمات عزا و عروسی راه یافته است.

سرهنگ علی قاسم پور معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان با نتقاد از این فرهنگ غلط و با بیان این‌که رسم تیراندازی در مراسم‌های جشن و عزا نزد مردم بومی  فلسفه خاصی دارد، ‌اظهار کرد: ‌حذف این رسم غلط تنها با اقدامات ناجا ممکن نمی‌شود بلکه چندین دستگاه باید به منظور برچیده شدن رسم غلط تیراندازی در مراسم‌ها پای کار بیایند و همکاری کنند و از سوی دیگر مردم نیز باید بدانند که تیراندازی در مراسم‌ها عملی نادرست است.

وی با اشاره به تلفات بسیار زیاد ناشی از تیراندازی در مراسم‌ها در خوزستان تصریح کرد: افراد بسیار زیادی شامل مرد، زن و حتی کودک بر اثر تیراندازی در مراسم‌ها قوم یا قبیله خود کشته شده‌اند و طوایف زیادی به علت این رسم غلط تلفات داده‌اند.

سرهنگ قاسم پور تصریح کرد: این‌که بخواهیم با اقداماتی مانند برخورد انتظامی و دستگیری، این رسم نادرست را به صورت سلبی حذف کنیم فایده‌ای نخواهد داشت. باید این رسم به صورت ایجابی و از طریق تغییر فکر مردم و همکاری تمام دستگاه‌های متولی برچیده شود.

بسیاری از فعالان و دلسوزان، با برگزاری کمپین هایی به دنبال آگاه سازی مردم درخصوص خطرات این رسم اشتباه هستند اما بی شک نمی توان از نقش تأثیرگذار بزرگان طایفه و ایل غافل شد از همین رو بنظر می رسد برگزاری جلساتی توسط نیروی انتظامی با این افراد معتمد می تواند در کاهش اینگونه حوادث نقش مهمی داشته باشد.

به تازگی و در ایام نوروز نیز تیراندازی در مراسم جشن و عروسی شهرستان شادگان حادثه‌ساز شد و برخی از اهالی این شهر را به سوگ نشاند. در پی استفاده از سلاح گرم و شلیک هوایی به بهانه خوشحالی در مراسم عروسی، یک نفر از اهالی شادگان کشته و فردی دیگر دچار مصدومیت شد.

بارها درباره مبحث فرهنگ‌سازی در این زمینه صحبت شده و البته نیز اقداماتی توسط نیروی انتظامی هر شهرستان صورت گرفته شده ولی نباید فراموش کرد که خواست و اراده آدمی از هرگونه مباحث فرهنگی برای کنار گذاشتن این رسم غلط بالاتر است.

https://hoorkhabar.ir/652201کپی شد!
168