سیزده را همه عالم به در است/حال و هوای متفاوت روز طبیعت در اهواز

به گزارش هورنیوز سیزده بدر یا جشن بدرقه نوروز از مهمترین رسوم مشترک در میان اقوام ایرانی است که طی سال های اخیر روز آشتی با طبیعت نیز تلقی می‌ شود.

ایرانیان از گذشته ‌های دور، با آغاز بهار و ورود به سال جدید و پس از چند روز دید و بازدید و تبریک سال نو، گویا برای تکمیل شادی خود و دور کردن غم و غصه و خمودگی، در روز سیزدهم فروردین ماه، با بیرون آمدن از خانه و پناه گرفتن در طبیعت، مراسم سیزده بدر را اجرا می ‌کنند.

یکی از سنتهای مثبت ایرانیان که در قرآن و البته در قالب و فرمی دیگر مورد تاکید است روز سیزدهم فروردین است . این رسم در تمام شهرهای خوزستان به دلیل آب و هوای مساعد در فروردین ماه با شکوه خاصی برگزار می شود.

در همه شهرها و روستاها عشایری این استان ، خانواده ها به صورت گروهی، گاه چند خانواده با هم غذای ظهر را آماده کرده و آجیل و خوردنی های سفره هفت سین را با خود برداشته و به دامان صحرا و طبیعت می روند و سبزه هفت سین را با خود برده و به آب روان می سپارند .

خانواده ها از اوایل صبح به دامن طبیعت سفر و با انجام بازی های بومی-محلی، رها کردن سبزه در آب روان و دورهم نشینی این روز را گرامی می دارند.

در شهر اهواز نیز در برخی مناطق همچون پارک جاده ساحلی، پارک شهربازی، پارک شهرک نفت و… از دیرباز بیش از سایر نقاط طرفدار دارد.

از آیین های خ‍‍اص ای‍ن روز درخوزستان گ‍ره زدن سبزه اس‍ت ک‍ه ب‍ی‍ش‍ت‍ر وی‍ژه دخ‍ت‍ر ان دم ب‍خ‍ت م‍‍ی ب‍‍اش‍د.
در ای‍ن روز مردم س‍ب‍زه ه‍‍ا را گ‍ره زده ب‍ه ن‍ی‍ت ای‍ن‍ک‍ه درد و ب‍لا ر ا ه‍م‍ر اه آن گ‍ره م‍‍ی زن‍ن‍د و م‍‍ع‍ت‍ق‍دن‍د ب‍دی‍ن طری‍ق درد و ب‍لا از  آن‍‍ه‍‍ا دور م‍‍ی ش‍ود و س‍پ‍س آن‍‍ه‍‍ا ر ا د اخ‍ل آب رو ان م‍‍ی ان‍د ازن‍د چ‍ون ن‍گ‍ه د اش‍تن س‍ب‍زه در آن روز ش‍گ‍ون ن‍د ارد.

در ب‍رخ‍‍ی م‍ن‍‍اطق س‍ب‍زه ه‍‍ا ر ا س‍ی‍زده گ‍ره ی‍‍ا س‍ی‍زده س‍ب‍زه ر ا ب‍ه ه‍م گ‍ره م‍‍ی زن‍ن‍د و در ب‍رخ‍‍ی ن‍ق‍‍اط ن‍ی‍ز ه‍ن‍گ‍‍ام ب‍رگ‍ش‍ت‍ن از س‍ی‍زده ب‍در ه‍ر ش‍خ‍ص‍‍ی س‍ی‍زده س‍ن‍گ ک‍وچ‍ک ر ا ب‍ه پ‍ش‍ت س‍ر خ‍ود پ‍رت‍‍اب م‍‍ی ک‍ن‍د و آخ‍ری‍ن س‍ن‍گ ر ا ک‍ه م‍‍ی ان‍د ازن‍د م‍‍ی گ‍وی‍ن‍د ن‍ح‍س‍‍ی س‍ی‍زده ت‍م‍‍ام ش‍د.

در سال های گذشته اما یکی از دغدغه های اصلی دوستداران محیط زیست سرازیر شدن خیل عظیم زباله های مختلف است که چهره طبیعت را مخدوش و آثار آن تا مدت ها در طبیعت باقی خواهد ماند به همین جهت کمپین های حامی محیط زیست در این روز با حضور در بین خانواده ها و توزیع کیسه زباله خواستار جمع آوری زباله ها هستند.

https://hoorkhabar.ir/652172کپی شد!
529