کودتا یا معامله! اصلاح طلبان اهواز در شورای سیاستگذاری جدیدشان چه می کنند؟

به گزارش هورنیوز ؛ اصلاح طلبان خوزستان که در آسیب شناسی های پس از برگزاری انتخابات مجلس دهم که منجر به از دست دادن اکثر کرسی های هجده گانه استان خوزستان در مجلس(بجز سه کرسی اهواز)رقابت را به اصول گرایان خوزستانی و مستقل ها باخته بودند، جهت جبران شکست و پیروزی در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر اهواز اقدام به ترمیم شورای سیاستگزاری خود کردند.

اکثر قریب به اتفاق فعالین انتخاباتی اصلاح طلبان در تحلیلهای خود، دو عامل ترکیب آن شورا و نقش خود محورانه محمد کیانوش راد را از عوامل اصلی شکستشان در اکثر شهرستانهای استان خوزستان ارزیابی نمودند!

بدین جهت در ترمیم شورای جدید سیاستگزاریشان جهت بستن لیست ائتلاف اصلاح طلبان اهواز برای انتخابات پنجمین دوره شورای شهر دست به تغییراتی بنیادین و اساسی در ترکیب آن شورا زدند تا نتیجه شکست در انتخابات مجلس گذشته را در انتخابات شورای شهر آینده اهواز جبران نمایند.

اما در کمال تعجب مشاهده کردند که خروجی اولین جلسه شورای جدید سیاستگزاری اصلاح طلبان اهواز، باعث شد هیات رئیسه شورا توسط تعدادی از فعالین انتخاباتی جدیدالورود به جرگه اصلاح طلبان اهواز که همگی طی دو سال اخیر توسط سیدجابر موسوی وارد جریان اصلاحات شده بودند، فتح گردد تا جائیکه جواد غدیرپور که تا پیش از آن برای کلیه اصلاح طلبان، بلحاظ سیاسی فردی ناشناس قلمداد می شد به یکباره بعنوان رئیس شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان حائز اکثریت آرا شده و بعنوان رئیس جدید شورا معرفی شود و خوشکام و شجاعی نیز که تا قبل انتخابات ریاست جمهوری گذشته فاقد هرگونه سابقه اصلاح طلبی بودند بعنوان سایر اعضای هیات رئیسه جدید شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان اهواز انتخاب شوند!

پر واضح بود که اصلاح طلبان خوزستان که اکثرا سابقه ای بیش از بیست ساله در این جریان سیاسی داشتند هرگز حاضر به نشستن زیر مسند ریاست جوانی که توسط سیدجابر موسوی به اصلاحات خوزستان تحمیل شده بود نمی شدند، چه رسد به اینکه بخواهند تن به تصمیمات هیات رئیسه ای بدهند که با ترکیب خوشکام و شجاعی تازه وارد به جرگه اصلاح طلبی شکل یافته بود!

در کمتر از یک ماه از سپری شدن این اتفاقات بود که خبر رسید در آخرین چهارشنبه سال ترکیب هیات رئیسه جدید دستخوش تغییر خواهد شد!

و بدین ترتیب هیات رئیسه ای که با رای احزاب بعنوان اعضای حقوقی و ده نفر عضو غیر حزبی بعنوان اعضای حقیقی، انتخاب شده و شکل گرفته بود، بدون برگزاری حتی یک جلسه و گذراندن یک مصوبه یک شبه تغییر یافت و با رای همان احزاب و افراد، اینبار مهدی قمشی جایگزین جواد غدیرپور بعنوان رئیس شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان اهواز شد.

اما حائز اهمیت ترین نکته در این بین که باعث برانگیخته شدن حساسیت جامعه اصلاح طلبی استان خوزستان شده است، بروز بدعتی نو بوده که با توسل به آن، به ترمیم خطای رخ داده در اولین جلسه شورای سیاستگزاری پرداخته شد!

برای کنار زدن غدیرپور گمنام و فاقد تجربه که البته از مسیر قانونی و با رای سالم احزاب و شخصیتهای حقیقی به ریاست شورای سیاستگزاری رسیده بود و مشروعیت قانونی داشت اما فاقد مقبولیت سیاسی در بین اصلاح طلبان بود، الزاما می بایست از همان مکانیسم مشخصی که منجر به انتخاب شدنش شده بود،برای کنار گذاشتنش استفاده می شد:

رای احزاب و شخصیتهای غیر حزبی شورای سیاستگزاری

با توجه به اینکه طی دو سال گذشته دبیران چندین حزب، حکم دبیری آنها با رایزنی مستقیم سید جابر موسوی برای راه اندازی شعب استانی در خوزستان صادر شده و به همین جهت هم تعداد آنها بلحاظ کمی به عددی رسیده بود که از احزاب تحت مدیریت محمد کیانوش راد فزونی یافته بود.

پس تغییر غدیرپور جز با همکاری مشترک میان احزاب و تشکلهای تحت قیمومیت کیانوش راد و موسوی امکان پذیر نبود و راه حل دیگری وجود نداشت!

نقطه کور این معادله آنجا بود که غدیرپور خود بواسطه سیدجابر موسوی به حزب همبستگی خوزستان راه یافته و با رایزنی وی با احزاب موسوم به تک نفره غدیرپور توانسته بود رای شورای سیاستگزاری را جهت ریاست کسب کند تا بعدها و با پیروزی لیست اصلاحات در انتخابات شورا، بتواند سیدجابر موسوی را برای رسیدن به صندلی شهردار اهواز همراهی نماید!

حال موسوی می بایست یکی از گزینه های پیش رو را انتخاب می کرد:

الف، ایستادگی روی گزینه ای که خود مسبب رسیدنش به مسند ریاست شورای سیاستگزاری بود

ب، همراهی با احزاب تحت مدیریت کیانوش راد جهت کنار زدن غدیر پور

اما راه سومی نیز وجود داشت، فرمول برد-بردی که در آن نه کیانوش راد بازنده باشد نه سیدجابر موسوی!

در گزینه سوم به نظر می رسید راهی است که با قرار گرفتن در مسیر آن هم سلطه کیانوش رادی که اسما” در شورای سیاستگزاری حضور ندارد اما پنج حزب و چندین نفر از اعضای حقیقی در هماهنگی کامل با او هستند، حفظ شود و هم موسوی با از دست دادن گزینه اش به عنوان رئیس شورای سیاستگزاری از رسیدن به صندلی شهرداری اهواز خیلی دور نشود!

برای اجرایی شدن این فرمول برد-برد می بایست یکی از نیروهای نزدیک به کیانوش راد بجای غدیرپور رئیس شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان شود و در عوض سیدجابر موسوی نیز از طرف شورای سیاستگزاری جهت ریاست ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده جهت صدور حکم به تهران معرفی شود!

که نهایتا با رای گیری صورت پذیرفته در جلسه شورای سیاستگزاری، مهدی قمشی بعنوان رئیس شورا انتخاب و در همان جلسه نیز اکثریت اعضا به سیدجابر موسوی بعنوان گزینه شورا برای ریاست ستاد انتخاباتی روحانی رای دادند!

https://hoorkhabar.ir/651287کپی شد!
355
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.