ریگ پاشی بهترین راهکاربرای مقابله باریزگردها است

به گزارش هورنیوز پرفسور پرویز کردوانی درهمایش دریادوستی که به دعوت انجمن یاوران سبزاندیش طبیعت شهرستان گناوه درتاریخ ١٩و ٢٠ اسفند برگزار شد، درخصوص بحران آب( ضرورت بازیافت) وراهکارریزگردها مالچ پاشی را بعنوان یکی از راه های برون رفت از بحران ریزگردها در خوزستان را خیانت به انسان و طبیعت ذکر کرد و گفت: استفاده از مالچ برای مهار ریزگردها در استان خوزستان نه تنها تاثیری ندارد که ۱۱ ایراد برای طبیعت ایجاد کرده و راهکار موثری نیست.

پروفسور کردوانی بهترین روش را ریگ پاشی عنوان کرد و افزود: مقابله با ریزگردها که امروزه مشکل بسیار مهمی برای مردم خوزستان محسوب می‌شود، از طریق جنگل کاری نیز نمی‌تواند راهگشا باشد و نباید به اجرای طرح های بلند مدت دست زد.
وی گفت :این بحران نیازمند یک ضرب العجل است و بهترین کار، ریگ پاشی است.
کردوانی گفت: ریگ پاشی ممکن است که گران تمام شود اما یک بار برای همیشه و بسیار ارزشمنداست. جنگل کاری نیز در دراز مدت جواب می دهد یعنی حدود ۱۳ بعد!
کردوانی خاطرنشان کرد: باید از مواد درون طبیعت برای مقابله با این بحران استفاده کرد و موثرترین روش برداشت ریگ از رودخانه و حمل آن به کانون های ریزگرد و استفاده از غلتک برای پهن کردن آن است.
این چهره ماندگار علم جغرافیا افزود: طرح جنگل کاری در سال ۴۰ و مالچ پاشی با واردات مالچ از لیبی در سال ۴۲ برای مقابله با گرد و خاک انجام شد اما امروز با پیشرفت علم باید دست به نوع آوری زد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد سد گتوند نیز اظهار داشت: پیامدهای زیست محیطی آن گفت: سد گتوند باید از کار بیافتد. از طرفی خروج آب از سد و رها شدن آن باعث از بین رفتن کشاورزی و زمین های حاصلخیز می شود.
وی با بیان این پیشنهاد که وجود این سد بدون تخریب می تواند به یک جاذبه گردشگری و تفریحی تبدیل شود، افزود: بهترین راه حل این است که وسایل و تاسیسات سد را به جای دیگری منتقل کرده و طول سد را پهن تر کرده و به محلی برای تفریح مردم تبدیل شود.

 

گفتنی است دریاگردی بر سواحل خلیج فارس، کارگاه آموزش شناخت پرندگان ساحلی، اجرای موسیقی محلی، پاک سازی قسمتی از سواحل خلیج توسط شرکت کنندگان و… از دیگر بخش های این برنامه دو روزه بود.

https://hoorkhabar.ir/650292کپی شد!
149