زنگ خطر کدام بیماری در خوزستان به صدا درآمده است؟

به گزارش هورنیوز  ژنتیک و محیط زندگی افراد از عوامل تاثیرگذار در بروز بیماری‌های شایع است. اکنون برنامه‌های جامع سلامت و غربالگری تا حد زیادی از بروز بیماری‌های فراگیر جلوگیری می‌کند و بسیاری از بیماری‌ها در مرز ریشه‌کن شدن است. در کنار این راهکارها، اگر ایجاد تغییرات ژنتیکی بسادگی قابل انجام نباشد و از دست ما کاری برنیاید، با تغییرات ساده‌ای در سبک زندگی و فرهنگسازی صحیح می‌توان از شیوع بیماری‌های رایج در منطقه‌ای خاص پیشگیری کرد.

تالاسمی در کرانه‌های خلیج‌فارس

تالاسمی یک بیماری ارثی خونی است که به دلیل ازدواج فامیلی یا به علت ابتلای والدین، کودک با تالاسمی خفیف یا شدید به دنیا می‌آید. شیوع این بیماری در سطح جهان به طور معمول در اطراف مدیترانه، نواحی نزدیک به خط استوا و قاره آفریقا و آسیا بیشتر است. در ایران نیز بالاترین آمار شیوع این بیماری در کرانه‌های دریای خزر و خلیج‌فارس است. استان‌های مازندران، گیلان، هرمزگان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و اصفهان ده استان با شیوع بالای تالاسمی و در استان همدان کمترین میزان شیوع این بیماری به چشم می‌خورد.

در حال حاضر موثرترین راه پیشگیری از این بیماری پیاده‌سازی برنامه جامع غربالگری است. انجام آزمایش‌های لازم و مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را در کودک به طور چشمگیری کاهش دهد.

این درحالیست که سرطان دستگاه گوارش در شمال، تالاسمی در کرانه‌های خلیج‌فارس،  بیماری سل در سیستان و بلوچستان، دیابت در یزد و بوشهر، شیوع سرطان پوست در کردستان و شیوع بیماری پروانه‌ای در کرمان رو به رشد است.

https://hoorkhabar.ir/648295کپی شد!
141
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.