پایش یا گزارش؟

به گزارش هورنیوز برنامه “پایش” سه شنبه شب (سوم بهمن ماه) همچون استان متفاوت خوزستان رنگ و بوی خاص به خود گرفته و پر ابهام به پایان رسید!

از آنجا که فلسفه ی وجودی این برنامه در سالهای گذشته سوالهای مردم پسند با چاشنی انتقاد و دانسته های خاص از مدیران و اتفاقات ریزو درشت کشورمان بود، برنامه دیشب بیشتر به گزارش کار استاندار خوزستان در حاشیه شهر اهواز پرداخته و در نهایت نتیجه این برنامه نامشخص به اتمام رسید.

“پایش” که در مورد حاشیه نشینی و مسائل مربوط به آن در استان خوزستان تدارک دیده شده بود، با گریزی به اتفاقات یکماه گذشته شروع، و بدون پایش جوانب و اتفاقات این مهم آرام و بدون حاشیه به مناطق کم برخوردار اهواز در قالب استان خوزستان پرداخت!

در ابتدا مرور بحران خوزستان تکرار مکررات بوده و حتی می توان گفت رسانه های کم بضاعت این خطه، با گزارشهای خود موشکافانه تر این موارد را مورد نقد و بررسی قرار داده اند.

مرتضی حیدری مجری کارکشته ی پایش با سوال اینکه در خوزستان چه گذشت برنامه را شروع می کند و پس از توضیحات استاندار بدون نتیجه گیری و اینکه چه زمانی این بحران به پایان می رسد و یا احتمال یک چنین بحرانهای دیگری وجود دارد، به سراغ بحث بسیار مهم حاشیه نشینی می رود! در صورتیکه که وی می توانست برنامه را به سمتی هدایت کند که استاندار از آینده این بحرانها و اتمام آن مردم را دقیقاً آگاه سازد.

سوالاتی همچون چرایی عدم ارائه گزارش و تمهیدات مدیران و کارشناسان توزیع برق و آبفا از این اتفاقات تا روز حادثه و یا اینکه چرا مدیران پرتجربه و کارکشته ای که طی دهه های گذشته بر کرسی های مهم و اینچنینی تکیه زده اند و همچنان پس از مردودی در بحران بر این مدیریت ها ادامه می دهند؛ عبور شده و تنها به گزارش یکنواخت و چندباره استاندار که از رسانه های محلی و ملی طی چند روز گذشته منعکس گردیده بود بسنده شد!

در قسمت دیگر برنامه به امکانات محلات حاشیه شهر اهواز پرداخته شد که این خود باعث گردید عده ی زیادی از شهرهای دیگر استان خوزستان با ارسال پیام از این رسانه بخواهند دلیل اینکه اسم برنامه مناطق حاشیه نشین شهرهای خوزستان است، چرا باید فقط به حواشی شهر اهواز پرداخته شود گزارشی تهیه کنیم؟

مجری برنامه و گزارشگران با حضور در مناطق سوالات و روند توضیحات برنامه را طوری ادامه می دادند که این شائبه به وجود آمده آیا برنامه پایش برای گزارش کار استاندار و دولت در هفت ماه گذشته طراحی شده یا اینکه باید از استاندار سوالات دیگری پرسیده شود که وی بتواند پاسخی داشته باشد تا از مشکلات رو به رشد مناطق حاشیه نشین خوزستان پرده برداری شود.

باتوجه به اینکه حاشیه شهرهایی همچون اهواز، ماهشهر، آبادان و… باعث سکونت عده ی بسیاری از هموطنانمان گشته، برنامه پایش می بایست به این می پرداخت که میزان جمعیت، وسعت جغرافیایی، تخصیص بودجه از کدام نهاد یا ارگان، اشتغال و… این استان باید به چه صورت و چگونه باشد، نه اینکه از خدمات در حال انجام و هنوز اتمام نایافته گزارش تهیه شود.

البته خدمات استاندار به این مناطق در هفت ماه گذشته چشمگیر بوده و جای تقدیر دارد، اما آنچه که می توانست بیشتر در این برنامه بصورت یک سوال مطرح شود این بود که آیا اشتغال و تخصیص بودجه و امکانات به برخی افرادی که در محلات حاشیه زندگی می کنند و بعضاً تعداد کثیری از اتباه بیگانه و یا استانهای دیگر می باشند، با محلات کم برخوردار درون شهرهای استان که عوارض و مالیات پرداخت می کنند، باید یکسان باشد یا اینکه از طرف دولت تمهیداتی برای خدمات شهری و اجتماعی صرفاً حاشیه در نظر گرفته شود که به راحتی از سوی مجری نادیده گرفته شد.

در پایان از برنامه هایی که اجرای آن روی آنتن رسانه ملی هزینه های هنگفت دارد خواهشمندیم با مشکلات و بحران های اینچنینی ریشه ایی برخورد کند، ضمن اینکه نتایج و زمان پایان رفع این موارد هم اعلام شود و در یک برنامه کوتاه مدت نیمه کاره رها نشده و باعث نگردد سوالات بسیاری از شهروندان و کارشناسان بی پاسخ برجای بماند.

 

https://hoorkhabar.ir/647631کپی شد!
272
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.