وجود ۳۵۰ هزار هکتار کانون ریزگرد در اهواز

هورنیوز – پرویز گرشاسبی در جلسه هم‌اندیشی مسئولان و کارشناسان در راستای اولین پروژه پایلوت شهرستان کاشمر با عنوان مدیریت یکپارچه منابع طبیعی و آبخیزداری با مشارکت مردم در حوزه آبخیز کال ششطراز که در محل سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، افزود: خوزستان یکی از استان های پر آب در کشور است که ۶۰ درصد آب کشور از این استان عبور کرده و به خلیج فارس می رود.

وی با بیان اینکه کاری که در بالادست انجام دادیم پایین دست را با مشکل مواجه کردیم و امروز به اعتراض مردم تبدیل شده است، عنوان کرد: این ناشی از مدیریت اشتباه است لذا باید این نوع مدیریت را اصلاح کنیم. متاسفانه رابطه انسان با طبیعت را به خوبی نتوانسته ایم تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه براثر سدهای روی کرخه و کارون ۳۵۰ هزار هکتار کانون تولید گرد و غبار ایجاد شد و بلند شدن ریزگردها تاثیر خود را روی اهواز گذاشت، بیان کرد: اولین تاثیر ریزگردها بر روی مقره های برق بود به طوریکه وزیر نیرو با حضور در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد برای تعویض مقره ها هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد در صورتی که این بلا را خودشان به وجود آورده اند.

رییس کمیته ملی طرح پایلوت مدیریت جامع با تاکید براینکه به رودخانه‌ها که شریان‌های حیاتی هستند باید توجه داشت، بیان کرد: انسان همیشه دنبال منافع زود بازده بوده است.

گرشاسبی با بیان اینکه ایران در منطقه خشک و در روی کمربند خشک کره زمین واقع شده است، بحران آب به ویژه بحران آب زیرزمینی را در این منطقه حاد دانست و افزود: بر اساس تقسیم‌بندی سازمان‌های بین‌المللی کشور ما جزء کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارد و آن را تحت کشورهای گروه منا که بحران آب در این کشورها حاد است نام‌گذاری کردند.

وی با اعلام اینکه مدیریت این کشورها توسط کلیه دستگاه‌های بین المللی زیست محیطی مختلف و سازمان‌های مرجع انجام می شود اظهار کرد: این دستگاه‌ها جهت مدیریت خشکسالی در کشورهای عضو منطقه منا برنامه‌ریزی داشتند که در انتها چاره کار در این کشورها را مدیریت رودخانه ها با مدیریت حوزه آبخیز اعلام کردند.

گرشاسبی با اشاره به اینکه رودخانه‌ها در کشور پایه حیات و زندگی در نقاط شهری و روستایی هستند، بر سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و تأکید بر مدیریت جامع منابع حیاتی اشاره کرد و گفت: در همه این موارد اسناد بالا دستی قوی و کارآمدی وجود دارد و در این راستا اصل ۴ سیاست‌ها که قبلاً فراموش شده بودامروز در حال احیا شدن است.

وی با اعلام اینکه در قبل مدل، روش، الگو و تمرین برای رسیدن به این اهداف نداشته ایم، اظهار کرد: طرح مدیریت جامع حوزه آبخیر و حوزه‌های پایلوت در حقیقت یک تمرین است.

معاون سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه اگر این تمرین به خوبی انجام شود قطعاً خواهیم توانست آن را گسترش دهیم و در صورتی که این تمرین اشتباه صورت پذیرد بدآموزی به همراه خواهد داشت، عنوان کرد: متاسفانه توفیقات بخش منابع طبیعی معمولاً ارائه نشده و همواره نگاه به این مجموعه در بحث زمین و یک دستگاه مزاحم بوده است.

وی گفت: به دلیل نگرشی که از ۱۰۰ سال قبل درباره منابع طبیعی داشتیم همواره فکر می‌کردیم منابع طبیعی باید به‌صورت دولتی انجام شود اما در ۲۰ سال اخیر با ارتباطی که با دستگاه‌های بین‌المللی برقرار شد و کارهایی که تعریف شد مدل و روش اجرا در این حوزه تغییر یافت.

معاون سازمان جنگل‌ها با تاکید براینکه تنها با ایجاد برقراری رابطه انسان و طبیعت می‌توانیم موفق شویم و آن را به عنوان یک الگو نهادینه کنیم، افزود: اگر این مدل و روش ها را در یک نقطه به صورت کامل انجام دهیم قطعاً بهتر از اجرای آن در ۱۰۰ نقطه به صورت ناقص است.

گرشاسبی با اشاره به اینکه باید برنامه ریز فرابخشی را تمرین کرد و در بین دستگاههای که می توانند این روش ها را اجرا کنند در بین انها ببریم، ادامه داد: برای رسیدن به یک الگوی موفق با استفاده از توان و ظرفیت سایر دستگاه‌های مرتبط باید اشکالات و کارها را تا رسیدن به حصول نتیجه قابل قبول تمرین کنیم.

وی با بیان اینکه کشور هنوز برنامه‌ریزی بخشی را دنبال می‌کند، گفت: برنامه‌ریزی باید فرابخشی باشد لذا تلاش می‌کنیم در حوزه الگویی در حقیقت برنامه‌ریزی فرا بخشی را تمرین کنیم و در این راه از توان و ظرفیت دستگاه‌هایی که می‌توانند این تحول را در کشور ایجاد کنند استفاده کنیم.

گرشاسبی با تأکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌ها باید فرابخشی و دو سویه در راستای انسجام سازمانی باشد اظهار کرد: در اجرای پروژه‌هایی که در حوزه منابع طبیعی انجام می‌دهیم تنها به دنبال حفظ آب و خاک نیستیم بلکه حفظ آب و خاک دارای یک عوامل پنهان است که باید روی آن کار شود.

وی با اعلام اینکه در برنامه‌ها بایستی گزینه آینده‌نگری مورد توجه قرار گیرد و تنها بر اساس داشته‌های فعلی برنامه‌ریزی نکنیم بلکه برنامه‌ریزی را پویا و برای استفاده آیندگان انجام دهیم اظهار کرد: در این راستا باید به ۵ سرمایه غنی طبیعی، فیزیکی، اجتماعی، مالی و انسانی یک مدل تلفیقی و منطبق بر روش برنامه‌ریزی داشته باشیم.

معاون سازمان جنگل‌ها با تاکید بر ظرفیت سازی و تلفیق پروژه های دولتی و مردمی گفت: از خیرین باید در کارها و اجرای پروژه های مختلف کمک گرفت.

https://hoorkhabar.ir/646799کپی شد!
123