بانک ها کرکره پرداخت تسهیلات را کشیدند؟

هورنیوز – روند پرداخت تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری از ۱۲۰ هزار و ۲۸۳ میلیارد تومان در پایان سال ۸۵ به ۹۱۷ هزار و ۹۴ میلیارد تومان در پایان آبان ماه امسال رسیده است.

در واقع مانده تسهیلات اعطایی بیش از ۷٫۶ برابر شده است.

همچنین بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از ۵ هزار و ۴۸۸ میلیارد تومان در سال ۸۵ به ۱۰۰ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان در پایان آبان ماه رسیده که افزایشی ۱۸٫۴ برابری داشته است.

البته نباید از یاد برد که ۵۵ هزار میلیارد تومان از این بدهی، ناشی از خط اعتباری مسکن مهر است.

* ارقام به میلیارد تومان

سال مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات بدهی بانک‌ها و موسسات به بانک مرکزی نسبت «بدهی به بانک مرکزی به مانده تسهیلات اعطایی»
۸۵ ۱۲۰ هزار و ۲۸۳ ۵ هزار و ۴۸۸ ۴٫۵ درصد
۸۶ ۱۶۴ هزار و ۷۹ ۱۳ هزار و ۷۶۹ ۸٫۳
۸۷ ۱۸۵ هزار و ۲۳۵ ۲۳ هزار و ۱۹۷ ۱۲٫۵
۸۸ ۲۲۸ هزار و ۹۶۱ ۱۶ هزار و ۸۹۳ ۷٫۳
۸۹ ۳۱۷ هزار و ۷۸۹ ۳۲ هزار و ۹۷۲ ۱۰٫۳
۹۰ ۳۸۰ هزار و ۳۷۱ ۴۱ هزار و ۸۳۰ ۱۰٫۹
۹۱ ۴۳۹ هزار و ۶۴ ۴۸ هزار و ۸۳۱ ۱۱٫۱
۹۲ ۵۷۱ هزار و ۹۲۶ ۶۰ هزار و ۲۵۸ ۱۰٫۵
۹۳ ۶۷۳ هزار و ۹۷۴ ۸۵ هزار و ۸۰۴ ۱۲٫۷
۹۴ ۷۹۱ هزار و ۶۱۰ ۸۳ هزار و ۶۳۰ ۱۰٫۵
آبان ۹۵ ۹۱۷ هزار و ۹۴ ۱۰۰ هزار و ۹۴۰ ۱۱

همانطور که در جدول بالا قابل مشاهده است، نسبت بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی که در سال ۸۵ در سطح ۴٫۵ درصد بوده روند افزایشی در سال‌های بعد طی کرده است.

در واقع بانک‌ها حدود ۱۰۰ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان از تسهیلات پرداختی خود را از بانک مرکزی گرفته‌اند. به عبارت دیگر به طور متوسط سیستم بانکی به ازای هر ۱۰۰ هزار تومان تسهیلات پرداختی، ۱۱ هزار تومان از بانک مرکزی پول دریافت کرده است.

میزان وابستگی بانک‌ها به منابع بانک‌ مرکزی در سال‌های اخیر به حدی رسیده که ممنوع شدن اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی موجب توقف پرداخت تسهیلات در بانک‌های بزرگ کشور شده است.

 

https://hoorkhabar.ir/646454کپی شد!
88