از عملکرد سازمان محیط زیست گله مندیم/ بحران منابع آبی کشور نتیجه مدیریت غلط است نه خشکسالی

به گزارش هورنیوز سه تن از نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در روزهای گذشته درخصوص مسائلی همچون مشکلات مبتلابه شادگلان، عدم اقدام جدی محیط زیست در قبال خوزستان و مسأله انتقال آب اظهارنظر کرده اند.

 

شادگان برعکس گذشته به شهری مهاجرفرست تبدیل شده است

حجت الاسلام مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شادگان در سال‌های گذشته به دلیل موقعیت مناسب کشاورزی و  دامپروری، شهر مهاجر پذیری بوده ولی اکنون به دلیل خشک شدن رودخانه‌هایش به شهری مهاجرفرست تبدیل شده که ساکنانش در حال مهاجرت معکوس به سایر شهرها هستند.

ناصری نژاد با انتقاد از عدم تامین حق‌آبه تالاب شادگان افزود: تنها منبع آب کشاورزی و تالاب شادگان، رودخانه جراحی است که متاسفانه این رودخانه در حال خشک شدن است.

وی گفت: شادگان با دارا بودن حدود چهار میلیون اصله نخل، روزگاری از صادر کننده‌های عمده خرما در کشور به شمار می‌رفت اما اینک با قطع آب، تعداد نخیلات این شهر به شدت کاهش یافته و جایگاه گذشته شادگان در تولید محصول استراتژیک خرما تنزل یافته است.

 

از عملکرد سازمان محیط زیست گله مندیم

علی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: از سازمان حفاظت محیط زیست انتظار می‌رفت در برابر طرح‌های انتقال آب فریاد بزند چرا که این فریادها بخش عظیمی از مشکل را حل می‌کرد اما نه تنها ما این فریاد را از دکتر ابتکار رییس سازمان محیط زیست کشور نشنیده‌ایم و نمی‌شنویم بلکه حتی خانم ابتکار در روز جهانی تالاب‌ها که در اهواز برگزار شد، در برابر این صحبت آقای گری لوییس نماینده سازمان ملل که گفتند ۹۰ درصد گرد و غبار خوزستان منشا خارجی دارد، سکوت کردند.

وی ادامه داد:‌ حتی در صورت پذیرفتن این ادعا که ۹۰ درصد مشکل گرد و غبار ناشی از منشا و منابع خارجی است، باید زمانی که شاهد وقوع پدیده گرد وغبار ناشی از فعالیت‌های کانون خارجی، این پدیده را در مبدا نیز شاهد باشیم اما در طوفان گرد و خاک ۸ بهمن ماه اهواز در کدام قسمت عراق و کشورهای همسایه پدیده گرد و خاک وجود داشت؟

 

بحران منابع آبی کشور نتیجه مدیریت غلط است نه خشکسالی

همچنین هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی  با تاکید بر اینکه مشکل خشکسالی با بارورسازی ابرها رفع نمی شود رفع بحران آب کشور را نیازمند مدیریت جهادی و بازنگری در ساختار فعلی مدیریت منابع آب دانست، تصریح کرد: وزارت نیرو با طرح های انتقال آب در حال ضربه زدن به منابع آب کشور است این در حالی است که برای مقابله با بحران آب و مدیریت مصرف آب باید به مواردی مانند مکانیزه کردن صنعت کشاورزی، صرفه جویی در مصرف و همچنین بازیابی و استفاده مجدد از پساب ها توجه جدی کرد.

خادمی با تاکید بر اینکه بحران آب معضلی است که باید جدی گرفته شود، افزود: متاسفانه با وجودی که میانگین مصرف آب شرب برخی شهرها دو برابر میانگین مصرف کشور و همچنین میانگین فضای سبز برخی استان ها برای هر نفر چیزی حدود ۸ مترمکعب است اما وزارت نیرو به دنبال انتقال آب به این مناطق است.

 

 

https://hoorkhabar.ir/645486کپی شد!
217
۱
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • عباس از شادگان درخصوص مسائلی همچون مشکلات مبتلابه شادگلان منظورتون تالاب شادگان دیگه؟؟؟؟؟؟
منتشر شده۱