روش وزارت نیرو برای علاج بخشی سد گتوند ناکارآمد و خطرناک است

هورنیوز – مسعود اسدی با اشاره به تصمیم اخیر وزارت نیرو درباره روش علاج‌بخشی سد گتوند، اظهار کرد: روشی که وزارت نیرو برای درمان سد گتوند انتخاب کرده روش بسیار ناکارآمد و خطرناک است.

وی افزود: روش مدیریت مخزن و احداث دریاچه‌های تبخیری دو روش موردنظر وزارت نیرو به‌منظور درمان سد گتوند است که هرکدام از دیگری خطرناک‌تر است.

رئیس شورای هماهنگی تشکل‌های کشاورزی خوزستان با بیان اینکه روش‌های مورد نظر وزارت نیرو، لطمات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت، توضیح داد: وزارت نیرو با روش مخزن در نظر دارد آب‌شور و شیرین با EC حدود ۷ درصد را وارد مخزن کرده و با شوری ۱٫۸ درصد (یک و هشت‌دهم) خارج کند که در درازمدت سبب ایجاد لطمات جبران‌ناپذیری خواهد شد.

وی توضیح داد: در روش دریاچه تبخیری، اراضی به وسعت ۲ تا ۳ هزار هکتار در حدود ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی سد گتوند در منطقه عقیلی تبدیل به دریاچه‌هایی برای انتقال آب‌شور سد می‌شوند که آب‌شور به این دریاچه‌ها منتقل می‌شود و پس از تبخیر آب، نمک خالص بر جا می‌ماند.

اسدی ادامه داد: با این روش حداکثر روزانه ۳ هزار تن می‌توان نمک درون سد را تخلیه کرد که جدا از اینکه سال‌ها تخلیه نمک‌ها طول خواهد کشید و در این مدت اراضی زیردست از بین خواهند رفت، بیابان‌های نمکی زیادی در منطقه عقیلی ایجاد می‌شود که با اندک باد و طوفانی تبدیل به باران‌های نمکی می‌شوند و اراضی کشاورزی منطقه را از بین خواهند برد.

وی گفت: به نظر می‌رسد وزارت نیرو در بحث مدیریت مخزن عملاً هیچ اقدامی صورت نداده و تنها از ترکیب آب شیرین و شور، آبی با EC  حدود ۱٫۸ تا ۲ به درون رودخانه جاری خواهد شد، کاری که وزارت نیرو عملاً در این چند سال انجام داده است.

اسدی در پایان هشدار داد: ایجاد دریاچه تبخیری برای درمان سد گتوند قطعاً باعث تخریب محیط‌زیست و لطمات جبران‌ناپذیری به کشاورزان خواهد شد و به هیچ‌وجه کشاورزان اجازه ایجاد چنین دریاچه‌هایی را نمی‌دهند.

 

https://hoorkhabar.ir/644756کپی شد!
123