کاهش بارندگی ها اراضی استان خوزستان را دچار مشکل کرده است/افتتاح ۷۲ پروژه بخش کشاورزی در دهه فجر

به گزارش هورنیوز کیخسرو چنگلوایی رئیس جهاد کشاورزی استان خوزستان در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز برگزار شد ضمن تبریک ایام دهه فجر اظهار داشت: یکی از اقدامات دولت در حوزه بخش آب اختصاص ۱۰ میلیارد دلار برای حفظ و مهار آبهای مرزی و انجام عملیات آب های مرزی در خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان است.

وی با اشاره به اینکه در فاز دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری ۳ و نیم میلیارد اعتبار پیش بینی شده است، افزود: این رقم ۶ برابر اعتبار دولتی است که ظرف ۵۰ سال گذشته به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرده است.

چنگلوائی درخصوص دستاوردهای این حوزه تصریح کرد: کیفیت نهاده های دامی، معرفی ۵۰ رقم برای اصلاح، تعیین قیمت تضمینی خرید محصولات، کاهش نرخ بهره وری در حوزه کشاورزی، ارتقاء مکانیزاسیون کشاورزی و عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالاهای ایران از اقدامات صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه مجموع تولید ما با ۱۶ و نیم درصد رشد به ۱۵ و نیم میلیون تن رسیده، یادآور شد: تا پیش از سال ۹۲ کشت چغندر قند در استان نداشتیم اما سال گذشته بالغ بر ۳۶۷هزار تن چغندر در استان کشت شد.

رئیس جهاد کشاورزی استان خوزستان خاطر نشان کرد: در سال گذشته بیش از ۸۰درصد چغندر پاییزه کشور در استان خوزستان تولید شده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود درخصوص طرح های قابل افتتاح بیان داشت: ۷۲پروژه با اعتبار ۱۶۶ میلیارد تومان آماده بهره برداری است که از این مقدار تنها ۱۲درصد توسط اعتبارات دولتی پرداخت و مابقی از طریق آورده های شخصی و تسهیلات بانکی صورت گرفته است.

چنگلوائی در پاسخ به سؤالی پیرامون تأمین آب فاز دوم طرح ۵۵۰هزار هکتاری، گفت: علی رغم توافق سازمان جهادکشاورزی و وزرات نیرو استان خوزستان مبنی بر فاز دوم طرح، وزرات نیرو از اعطای مجوز به ۱۱۶هزار هکتار خودداری کرد که با پیگیری های صورت گرفته اخذ شد.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده توسط زهکش ها اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی طرح احیای اراضی ۵۵۰هزار هکتاری، زهکش های اصلی است که توسط سازمان نیرو ایجاد شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان خوزستان افزود: ۴۴۰ میلیارد تومان برای ساماندهی زهکش ها و بخشی از شبکه های اصلی آبیاری فاز نخست پیش بینی شده که قرار است پرداخت شود.

وی درخصوص استخدام کارشناس در این بخش هم توضیح داد: سازمان جهادکشاورزی متولی استخدام نیست و وظیفه اصلی ما تولید و امنیت غذایی است که در سایه آن ایجاد و تثبیت شغل صورت می گیرد.

چنگلوائی به واردات محصولات کشاورزی نیز اشاره و خاطر نشان کرد: قطعا برخی محصولات مانند شکر باید به کشور وارد شوند چراکه از نیاز دو میلیون و ۱۰۰هزار تنی شکر تنها یک میلیون و ۵۰۰هزار تن در کشور تولید می شود.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درخصوص تولید محصولات ارگانیک توضیح داد: اولویت نخست ما تولید محصولات سالم است. محصول سالم به تولیداتی گفته می شود که سم و کود در آنها بکار رفته اما بقایای این مواد ضرری ندارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان خوزستان ادامه داد: تا سه روز گذشته بخش عمده ای از خسارات کشاورزیان در سال زراعی ۹۳-۹۴ پرداخت نشده بود که باوجود مکلات اعتباری دولت خوشبختانه پرداخت شد و درحال حاضر تنها خسارت سال زراعی ۹۴-۹۵ باید پرداخت شود.

وی درخصوص میزان اثرگذاری ریزگردها در تولید محصولات کشاورزی گفت: برگ، کارخانه غذاسازی گیاه است و زمانیکه ریزگردها بر روی گیاه بنشیند قطعا در بهره وری و کاهش کیفیت محصولات کشاورزی، دام، طیور، زنبور عسل و شیلات اثرگذار خواهد بود.

چنگلوائی با بیان اینکه تاکنون مطالعات جامعی برای بررسی اثر ریزگردها بر هر بخش کشاورزی صورت نگرفته یادآور شد: برآور می شود بین ۵ تا ۱۰درصد خسارت وارد شده باشد.

وی در بخشی دیگر درخصوص تأثیر انتقال آب به حوزه کشاورزی خاطر نشان کرد: خوزستان به دلیل زیرساخت هایی مانند احداث سدها، زهکش ها، طرح ۵۵۰هزار هکتاری و امکان کشت سه نوبت در سال دارای ظرفیت های بالایی است و قطعا انتقال آب برای مصارفی غیر از شرب، تأثیر بدی خواهد داشت.

رئیس جهاد کشاورزی استان خوزستان اظهار داشت: در سال زراعی جاری به شدت با کاهش بارندگی مواجه هستیم به طوریکه امسال تنها یک بارندگی مؤثر در کل استان و یک بارندگی در مناطق شمالی استان داشتیم به همین جهت برای ۱۲۰هزار هکتار اراضی آبی و همچنین اراضی دیم نگران هستیم.

وی به احداث شهرک های کشاورزی نیز اشاره و تصریح کرد: ۱۶شهرک با اولویت احداث ۵ شهرک در دستور کار قرار دارد که طبق پیش بینی ها تا پایان سال این ۵ شهرک کلنگ زنی خواهند شد.

چنگلوائی در پایان پیرامون احداث کمربند سبز و نقش جهادکشاورزی یادآور شد: احداث کمربند سبز در حوزه تخصص ما نیست و به نوعی ایجاد کشت غیرمثمر توسط سازمان جهاد کشاورزی تخلف است.

https://hoorkhabar.ir/644657کپی شد!
63