ورزش سوارکاری یک دهه مورد بی مهری قرار گرفت/تمام اسب های اصیل خوزستان دارای شناسنامه هستند

به گزارش هورنیوز فتاح کنعانی رئیس هیات سوارکاری خوزستان شامگاه روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه که در هتل بوستان برگزار شد با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴هزار و ۵۰۰ رأس اسب در استان وجود دارد اظهار داشت: بالغ بر ۳هزار و ۵۰۰ رأس اسب اصیل عرب هستند.

وی با بیان اینکه هزار رأس اسب بومی نیز در استان وجود دارد، افزود: اگرچه به نژاد اصیل این اسب ها اطمینان داریم اما بنابه دلایلی مانند بالا بودن هزینه آزمایشات ژنتیک، اصالت آنها تأیید نشده است.

کنعانی تصریح کرد: تا پیش از این، اسب های بومی چندان از سوی صاحبان خود مورد توجه قرار نمی گرفتند اما با تمهیدات صورت گرفته در یکسال گذشته به یک جایگاه نسبی دست پیدا کرده اند.

وی با اشاره به اینکه اسب های اصیل عرب استان دارای شناسنامه بوده و در سازمان جهانی واهو به ثبت رسیده اند، گفت: سازمان جهانی اسب اصیل متشکل از ۶۱ کشورعضو بوده که ایران نیز جزو این سازمان است.

رئیس هیات سوارکاری خوزستان اسب های اصیل عرب را میراث با ارزشی از گذشتگان توصیف کرد و ادامه داد: هرسال اجلاس سازمان جهانی واهو در یک شکور عضو برگزار می شود که متأسفانه به دلایل سیاسی سال گذشته قطر میزبان مسابقات برای هیئت ایرانی ویزا صادر نکرد.

وی یادآور شد: امسال نیز باوجود تهیه بلیط و آمادگی تیم ایرانی، اما بحرین به عنوان کشور میزبان از صدور ویزا خودداری می کند.

کنعانی خاطر نشان کرد: درسال گذشته فدراسیون اسب های فلات ایران اسب های موجود در کشور را به اسب های کرد، دره شویی ،کاسپین و ترکمن تقسیم بندی و شناسنامه دار کرد که متأسفانه در ابتدا نام اسب اصیل عرب در بین آنها نبود که با رایزنی های صورت گرفته انجام شد.

وی درخصوص هیئت سوارکاری استان نیز توضیح داد: در سال ۹۴ در شرایطی که این هیئت هیچ گونه امکاناتی نداشت آن را تحویل گرفتیم. چراکه در ده سال گذشته هیئت سوارکاری مورد بی مهری های بسیار قرار گرفته بود.

رئیس هیات سوارکاری خوزستان با اشاره به اینکه این تفکر که اسب سواری ورزش ثروتمندان است باعث ضربه به هیئت شد، افزود: درحالیکه تجهیزات هیئت سوارکاری استان حراج می شد، سایر استان ها مانند یزد با ودجه دولتی ورزشگاه جدید افتتاح می کردند.

وی در پاسخ به این شایعه که مادیان اصیل از استان خارج شده اند، گفت: هیچ مادیان اصیلی از استان خوزستان خارج نشده چراکه در گذشته خرید و فروش اسب مرسوم نبوده است و درحال حاضر نیز تنها مادیان درجه دوم اسب اصیل به فروش و از استان خارج می شوند.

کنعانی تصریح کرد: تاکنون رقابت های با کیفیتی درماده های سرعت، استقامت و زیبایی در سطح استان برگزار شده و تا پایان سال نیز برنامه های متعددی را در دستور کار داریم.

وی آموزش را یکی از لازمه های ارتقای این رشته دانست و خاطر نشان کرد: آموزش مربیان و سوارکاران با حضور مربیان مطرح خارجی از دیگر اقدامات بوده که تاثیر بسزایی در بالا رفتن کیفیت کار مربیان و چابک سواران استان داشته است.

رئیس هیئت سوارکاری خوزستان درخصوص سایر اقدامات صورت گرفته بیان داشت: آموزش نونهالان ومعلولان و برگزاری دوره های تخصصی ، مسابقات سوارکاری همراه با تیرو کمان، طبیعت گردی با اسب و سوارکاری همراه با پرتاب نیزه از جمله برنامه هایی است که در سال آینده جزو اولویت های هیات استان به شمار می رود.

وی ادامه داد: بیست و سومین دوره جشنواره اسب اصیل عرب از ۱۳ تا ۱۵ بهمن ماه در مجموعه شهدای نفت برگزار خواهد شد که از علاقه مندان برای حضور در این جشنواره دعوت می شود.

https://hoorkhabar.ir/644520کپی شد!
177