ساختمان های فرسوده شهر بمب های ساعتی آماده تحریک/حادثه پلاسکو هم مسئولان خفته اهواز را بیدار نکرد!

به گزارش هورنیوز پنج روز از حادثه ای تلخ و بهت آور در قلب پایتخت می گذرد، آتش در کمتر از چند ساعت یکی از قدیمی ترین مجتمع های تجاری کشور را به تلی از خاک تبدیل کرد،آواری که باعث شد باوجود تلاش  های مستمر ارگان های مختلف پیکر آتش نشانان و چند عابر همچنان مفقود باقی بماند.

اثرات ویرانگر جان و مالی حادثه پلاشکو اگرچه تا مدت ها در ذهن مردم و البته سال ها با فروشندگان این مجتمع خواهد بود اما تلنگری برای تمام ساختمان های غیر ایمن کشور است.

در کلانشهر اهواز نیز تعداد زیادی ساختمان فرسوده با قدمتی حدود نیم قرن وجود دارد ضمن آنکه برخی از ساختمان های جدیدتر نیز به لحاظ سیم کشی ساختمان ها، رعایت پدافند عامل، گودبرداری، مصالح بکار رفته و تأسیسات در شرایط استانداردی به سر نمی برند.

۱۳ درصد بافت فرسوده کشور در خوزستان

فرشید پورحاجت رئیس انجمن انبوه سازان استان خوزستان در همین خصوص اظهار داشت: طبق بررسی ها و آمارها در کلان شهر اهواز ۱۵۰۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد یعنی یک چهارم مردم اهواز در سکونت گاه های ناامن زندگی می کنند.

فرشید پورحاجت با ابراز تأسف از وضع موجود ادامه داد: ما نباید با زندگی این عده از مردم اهواز که بر گردن کشور حقی دارند، بازی کرده و آن ها را در بلاتکلیفی رها کنیم.

وی بافت فرسوده و ناکارآمد خوزستان را ۱۳ درصد بافت های فرسوده کشور عنوان کرد و افزود: قرار بود بنابر برنامه چهارم و پنجم توسعه، ۱۰ درصد از این بافت ها احیا شود که امروز با رسیدن به انتهای برنامه پنجم توسعه نه تنها شاهد احیای هیچ بافتی نیستیم بلکه افزایش هم یافته است.

کیفیت پایین ساخت و ساز در خوزستان ساختمان‌ها را آسیب پذیر کرده است

کوروش لطفی رییس سازمان نظام مهندسی و ساختمان استان خوزستان با اشاره به اهمیت اجرای مبحث ۲۱ در حوزه پدافند غیر عامل توضیح داد:در شهر اهواز بدون اینکه حادثه ای رخ دهد ساختمان‌ها فرو می‌ریزند چرا که کیفیت ساخت پایین آمده است.

وی افزود: سازه‌های شهر ما بدون هیچ تهدید آسیب پذیراند و اگر اتفاقی مثل زلزله رخ بدهد این آسیب‌پذیری بیشتر هم می‌شود.

لطفی تصریح کرد: باید ساختمان‌های شهری را به گونه‌ای بسازیم که در برابر حملات احتمالی دشمن یا بلایای طبیعی آسیب پذیری کمتری داشته باشند اگر بنا باشد مبحث ۲۱ را اجرایی کنیم لازم است سازمان نظام مهندسی کشور با حساسیت بیشتر آن را دنبال کند و مدیران اجرایی استان به اجرایی شدن آن کمک کنند.

در ساختار شهری خوزستان فی البداهه بحران داریم

محمد حری مدیر کل پدافند غیر عامل خوزستان گفت: امروزه شهرهای ما از نظر ساختار و نوع بافت نیازی به بحران ندارند و در حال حاضر که هیچ تهدید بالفعلی ما را تهدید نمی‌کند امکان دارد در بعضی مناطق ما بحران رخ بدهد.

مدیر کل پدافند غیر عامل خوزستان توضیح داد: ساختار شهری ما به شکلی است که فی البدهه بحران داریم اگر ما این موضوع را مطالبه نکنیم مردم آن را از ما مطالبه‌ می‌کنند.

گذشته از آسمان خراش هایی که بی محابا و بدون استانداردهای لازم سر به فلک گذشته اند، ساختمان های مسکونی و تجاری قدیمی بسیاری در محله های فرسوده شهر وجود دارند که در صورت کوچکترین اتفاق فاجعه ای بزرگ را ایجاد خواهند کرد.

از سویی دیگر امکانات و تجهیزات سازمان هایی مانند آتش نشانی در مواجهه با حوادث این چنینی کافی نیست که همین امر نگرانی ها را دو چندان می کند.

هوشنگ شیرمردی رئیس شورای شهر اهواز در خصوص وضعیت استاندارهای ایستگاههای آتش نشانی اهواز اظهار کرد : با توجه به توسعه عمودی شهر و افزایش ساختمانهای بلند در اهواز، لذا ما همان قدر که در شهرهایمان به عمران و آبادانی نیاز داریم به همان نسبت به نیز باید در بحث ارتقای کیفی ملزومات آتش نشانی نیز ورود کنیم.

وی با اشاره به اینکه حساس ترین کار شهر به دست آتش نشانان سپرده شده گفت : آتش نشان در مواقع بحران با امکانات محدود قطعا آن میزان کارایی مطلوب را نخواهند داشت لذا بر ارگانهای مسئول وارد است که در بحث بروزرسانی تجهیز امکانات آتش نشانی ورود کنند.

شیرمردی افزود: آتش سوزی ساختمان پلاسکو تلنگری بود برای کل شهرداری های کشور اما آنچه مسلم است در سازمان آتش نشانی اهواز همه امکانات و لازم و شاید را در حد استاندار نیست هرچند اقدماتی در خصوص کاهش زمان رسیدن به محل حادثه انجام شده اما قطعا دستگاههای زنده یاب و پله های ۴۰ یا ۵۰ متری ، ماشین هایی با امکانات و تجهیزات فشار خاص آب همه نیازها و ضرورات و استاندارهای لازم در شهرداری اهواز می باشد.

به گزارش هورنیوز یکی از وظایف اصلی سازمان هایی مانند اداره استاندارد و شهرداری اهواز نظارت بر چنین ساختمان های فرسوده ای است تا در صورت لزوم با مجوزهای قضائی نسبت به پلمپ آنها اقدام کنند چراکه تأمین امنیت خود فروشندگان و سلامت شهروندان از هر موضوع دیگری واجب تر است.

https://hoorkhabar.ir/643827کپی شد!
360