عدم اختصاص بودجه به خوزستان جهت مقابله با عرضه مواد مخدر

هورنیوز – سردار عبدالله نظرپور شامگاه دوشنبه در نشست شورای مبارزه با مواد مخدر خوزستان با بیان اینکه خوزستان در سال گذشته رتبه سوم کشور را در حوزه مقابله با عرضه مواد مخدر کسب کرده است، افزود:ظی ۱۰ ماهه امسال چهار تن مواد مخدر کشف شده که بیشتر از نوع تریاک، حشیش، هروئین بوده است.

وی با بیان اینکه طی سال جاری ۷۴ باند بزرگ قاچاق مواد مخدر در خوزستان منهدم شده است اضافه کرد:طی این مدت، هفت هزار و ۳۱ توزیع کننده و فروشنده مواد مخدر دستگیر و هفت هزار و ۴۴۱ فقره پرونده در این زمینه تشکیل شده است.

سردار نظرپور با انتقاد از نبود همکاری بین بخشی در حوزه مقابله با مواد مخدر در خوزستان گفت: بی توجهی به حوزه مقابله با مواد مخدر باعث می شود که اقدامات در زمینه پیشگیری و درمان نیز بی نتیجه بماند.

وی اظهار کرد: ورود مواد مخدر از استان های فارس، هرمزگان و کرمان، خوزستان را به چهارراه مواد مخدر تبدیل کرده است و کنترل این وضعیت نیازمند امکانات ویژه .
وی طولانی شدن روند رسیدگی قضایی به پرونده ها را نیز از مشکلات این حوزه دانست.

* ** اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد در مدارس

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خوزستان نیز در این نشست گفت:پنج میلیارد ریال برای اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد در مدارس خوزستان اختصاص یافت.

حسین لامی زاده افزود: در این طرح ۳۰ هزار دانش آموز متوسطه اول و دوم تحت پوشش آموزش هایی از قبیل مهارت های زندگی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه های این شورا، بهزیستی ریشه یابی آسیب های اجتماعی همچون طلاق و بیماری هایی چون هپاتیت و ایدز را در دستورکار دارد.

لامی زاده با اشاره به راه اندازی تیم های نظارتی در کمپ های ترک اعتیاد شهرستان ها اظهار کرد: کشت خشخاش در برخی نقاط استان از طریق ماهواره از سوی مرزبانی رصد می شود.

وی افزود: خوزستان پنج گلوگاه ورود مواد مخدر دارد که شامل پل زال، خیرآباد بهبهان، هندیجان، ایذه و آبادان است.

لامی زاده در خصوص افزایش میزان اعتیاد در استان هشدار داد و گفت: در گذشته بیکاری و فقر از عوامل اعتیاد عنوان می شد اما امروزه شاهد هستیم که افراد شاغل و اقشار مرفه نیز گرفتار اعتیاد هستند.

*اختصاص ۱۹ درصد از اعتبارات

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان نیز در این نشست گفت:تاکنون ۷۷۶ میلیون تومان برای کاهش اعتیاد به خوزستان در نظر گرفته شده که ۱۹ درصد آن پرداخت شده است.

مهرداد شریف مخمل زاده با تاکید بر استفاده از سمن ها در حوزه های پیشگیری، سیاستگذاری و اجرا اظهار کرد:یکی از اولویت های دولت یازدهم توسعه سازمان های مردم نهاد بوده است که در این مدت ۴۰۰ سمن در استان تاسیس شده که ۴۴ سمن در حوزه آسیب های اجتماعی است.

وی کاهش آسیب های اجتماعی را نیازمند تدوین نقشه راه دانست و افزود: در همین راستا باید مولفه های تغییر در جامعه ایرانی اعم از وروود به عصر ارتباطات، شکل گیری جامعه شبکه ای شناسایی و به صورت واقعی ریشه یابی شود.

شریف مخمل زاده توانمندسازی سمن ها، تشکیل شبکه های تخصصی سمن ها و تشکیل کمیته های تخصصی را از دیگر اولویت ها عنوان کرد و گفت: حفظ و نگهداری سمن ها از مهم ترین مسائل در این حوزه بوده که با چالش روبه روست.

https://hoorkhabar.ir/643808کپی شد!
96