جولان سگ های ولگرد، گزش سالانه چندهزار شهروند و دست بسته مسئولان در سایه سنگ اندازی های محیط زیست! 

به گزارش هورنیوز شب و روز، حاشیه و کوچه پس کوچه های شهر، پارک بازی یا کنار خیابان فرقی ندارد، امروز سگ های ولگرد در همه جا جولان می دهند.

حضور گسترده سگ های ولگرد درحالی آسایش را از چشم شهروندان گرفته که بارها درخصوص خطرات افزایش جمعیت این سگ ها و شیوع بیماری های مشترک و قابل انتقال بین انسان و حیوان اخطار داده شده است.

گذشته از خطر گازگرفتگی، ایجاد رعب و وحشت در بین مردم و ایجاد چهره ای ناپسند از شهر، سگ های ولگرد در نیمه های شب با پاره کردن کیسه های زباله باعث بروز بیماری و آلودگی در محیط می شوند.

شکرالله سلمان زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نشست شورای سلامت استان به معضل سگ های ولگرد که عامل بسیاری از بیماری ها از جمله هاری است اشاره کرد و افزود: زنده گیری سگ های ولگرد در استان خوزستان با توجه به امکانات موجود و نگهداری و عقیم سازی آنان و نبود اعتبار لازم برای این طرح امکان پذیر نیست.

سلمان زاده اتلاف سگ های ولگرد را از وظایف شهرداری ها بیان کرد و درادامه با پرداختن به این موضوع که تعداد سگ های ولگرد رو به افزایش است و تهدیدی برای سلامت مردم هستند خواستار تلاش و برنامه ریزی بهتر برای حل این معضل بهداشتی شد.

وی با انتقاد از کسانی که اتلاف سگ های ولگرد را بی رحمانه ، ضدانسانی و مغایر با حقوق حیوانات عنوان می کنند اظهار داشت: این افراد می توانند خود به این مساله ورود کنند و سگ های ولگرد را زنده گیری کنند و پیامدها و مسئولیت های آنان را نیز بپذیرند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه حتی سگ های ولگرد در پردیس دانشگاه جولان می دهند و سلامت عابران را نیز به مخاطره انداخته اند خواستار سرعت بخشیدن به اتلاف سگ های ولگرد توسط شهرداری ها شد.

سلمان زاده به انتقاد سازمان حفاظت محیط زیست که اتلاف سگ های ولگرد را مجاز نمی داند اشاره کرد و گفت: اگر قرار است زنده گیری سگ های ولگرد اتفاق بیفتد باید امکانات آن نیز فراهم شود.

استاندار خوزستان نیز در همین خصوص بیان داشت: سلامت انسان ها مقدم بر هرچیز است بنابراین نباید موضوع اتلاف و یا زنده گیری سگ های ولگرد متوقف شود چرا که سلامت مردم ما از هرچیزی مهم تر است.

شریعتی به اعتراض ها و انتقادهای شهروندان از زیادی سگ های ولگرد در فضاهای شهری اشاره کرد و گفت: برای رفع معضل سگ های ولگرد باید برنامه های مدون کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت تعریف شود.

طبق آمارهای ارائه شده هرسال پنج هزار گزش انسان توسط سگ های ولگرد در استان گزارش می شود که این عدد نشان دهنده میزان بی توجهی مسئولان امر در حفظ سلامتی شهروندان است.

https://hoorkhabar.ir/642782کپی شد!
115