واکنش کم نظیر سران کشورها و رسانه های شرق و غرب به فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی

به گزارش هورنیوز پس از خبر فوت ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام علاوه بر رسانه های داخلی در ایران، تقریبا همه رسانه های مهم و اثرگذار در سرتاسر جهان، این خبر را در صدر خروجی اخبار خود قرار دادند.

آیت الله هاشمی شخصیتی برجسته بود

پیام های تسلیت از سوی سران کشورهای دور و نزدیک از همان ساعات اولیه انتشار خبر فوت ایشان در شبکه های اجتماعی و کانال های رسمی منتشر شد و حتی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه ای رسمی به این خبر و این اتفاق واکنش نشان داد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده بود: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، «شخصیتی برجسته» در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ ما به خانواده و عزیزان ایشان تسلیت می‌گوییم.

درگذشت هاشمی رفسنجانی ضربه ای بزرگ به روحانی است

روزنامه انگلیسی گاردین جزو نخستین رسانه‌های انگلیسی بود که خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد. این روزنامه انگلیسی نوشت: هاشمی رفسنجانی دومین شخصیت سیاسی ایران بود و از وی به عنوان یکی از پایه‌گذاران انقلاب اسلامی ایران نام برد. این روزنامه درگذشت آیت الله رفسنجانی را ضربه‌ای برای حسن روحانی دانست.

از طرف تمام جمعیت هند تسلیت می گویم

نخست وزیر هند با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود درگذشت ایشان را به ملت ایران تسلیت گفت.

وی در پیام خود نوشت: از طرف یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر از هموطنانم عمیق ترین تسلیت ها را برای درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به مردم ایران ابراز می دارم.

رئیس جمهور عراق ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

فواد معصوم رئیس جمهور عراق روز یکشنبه ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی را به حسن روحانی همتای ایرانی خود تسلیت گفت.

دفتر ریاست جمهوری عراق در بیانیه ای اعلام کرد که فواد معصوم پیام تسلیتی را برای حسن روحانی رئیس جمهوری ایران ارسال و درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام بود

نبیه بری،رئیس مجلس لبنان ، در پیامی به حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و یار دیرین امام و رهبری را تسلیت گفت.

اسلام سرمایه ای پر ارزش را از دست داد

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیامی کوتاه در توئیتر منتشر کرد.

متن این پیام به این شرح است: روح بزرگ‌مرد انقلاب و سیاست، مظهر صبر و استقامت به آسمان عروج کرد.

وی در پیام تسلیت خود نیز نوشت: امروز اسلام سرمایه‌ای پرارزش، ایران امیری بزرگ، انقلاب اسلامی پرچمداری شجاع و نظام مُدبری کم‌نظیر را از دست داد.

هاشمی هیچ‌گاه از جنگ نهراسید ولی همواره صلح را گرامی می‌داشت؛ هم فرمانده شجاع میدان‌های جهاد و شهادت بود و هم قهرمان مذاکره برای پایان جنگ.

 فقدان هاشمی را مردم بعدها بیشتر متوجه می‌شوند

حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری عضو مجموع تشخیص مصلت نظام صریح اللهجه بودن و صبر و استقامت را از ویژگی‌های شخصیتی مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دانست و گفت: مردم ما هنوز شوکه و داغ هستند. فقدان آقای هاشمی را هر چه بگذرد بیشتر احساس می‌کنند.

برخی نادان‌ها، کم‌ظرفیت‌ها یا مغرضان ذهن جمع کثیری از مردم را نسبت به مسئولان خراب کردند و این به سود مردم و نظام نیست. وقتی این گروه، آن گروه را زیر بار تهمت و اتهام و بد و بیراه بکشاند مردم بدبین می‌شوند. مردم به اجماع مرکب می‌رسند و به کل نظام و انقلاب و اسلام بی‌اعتماد می‌شوند.

براساس این گزارش خبرگزاری های آسوشیتدپرس، گاردین، یو اس ای تودی، ایندیپندنت، فرانس۲۴ ، بی بی سی، رویترز، سی بی اس، نیوزویک، یدیعوت آحارنوت، پایگاه اینترنتی روزنامه ال پاییس اسپانیا، فاکس نیوز، سی ان ان، نیویورک تایمز، سی ان بی سی، دیلی استار ، ان پی آر، هافینگتون پست و بسیاری از خبرگزاری دیگر جهان، این خبر را درصدر اخبار خود قرار دادند.

 

https://hoorkhabar.ir/642341کپی شد!
209
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.