ریه کودکان اهوازی در حسرت هوای پاک!

به گزارش هورنیوز پدیده آلودگی هوای شهرهای مختلف خوزستان به ویژه کلانشهر اهواز به علت محاصره صنایع آلاینده، کانون های ریزگرد، ناوگان فرسوده حمل و نقل و… باعث بروز مشکلات بسیاری برای شهروندان شده است. در میان تمام گروه های سنی شاید این حجم از آلودگی بیشترین تأثیر را بر روی دانش آموزان داشته باشد.

رشد ۵۰درصدی آسم در کودکان خوزستانی/ هزینه خرید ماسک نداریم

رئیس اداره سلامت اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با اذعان بر این‌که شیوع بیماری‌های تنفسی و آسم در مدارس استان افزایش یافته است، در عین حال گفت: البته این افزایش در مقایسه با جمعیت دانش‌آموزی رقم بالایی نیست اما در مقایسه با سال‌های گذشته نگران‌کننده است. این نکته را نیز باید در نظر داشت که علت‌یابی این امر باید توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام شود و آموزش‌وپرورش تنها گزارش آماری از وضعیت موجود تهیه می‌کند.

مقیمی‌پور رشد بیماری آسم در میان دانش‌آموزان خوزستانی نسبت به سال گذشته را ۵۰ درصد عنوان کرد و افزود: شاید آمار کل دانش‌آموزان مبتلا به ۸۰۰ نفر نیز نرسد که در مقایسه با جمعیت یک میلیون نفری دانش‌آموزی استان عدد بالایی نیست، اما نگرانی‌ها ناشی از افزایش این آمار نسبت به سال‌های گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به هزینه بالای تهیه ماسک، امکان تهیه آن توسط آموزش‌وپرورش وجود ندارد و بر این اساس به دانش‌آموزان توصیه شده است که حتماً یک ماسک در کیف خود داشته باشند و از ماسک‌های استاندارد استفاده کنند.

تنها ۴ روز هوای پاک در ۹ ماه!

از سویی دیگر کار‌شناس مسئول آزمایشگاه هوای اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در مصاحبه ای با ایرنا با اشاره به اینکه در ۹ ماهه نخست سال ۴ روز هوای پاک در اهواز داشتیم، اظهار داشت: ۱۱۱ روز در شرایط سالم، ۱۰۶ روز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس، ۴۴ روز در شرایط ناسالم برای همه گروه ها و ۱۱ روز در شرایط خطرناک بوده است.

علیرضا آذریان با بیان اینکه در سه ماهه پائیز امسال اهواز هوای پاک نداشته ، افزود: در این مدت هشت روز هوا در شرایط سالم، ۴۸ روز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس، ۲۸ روز در شرایط ناسالم برای تمام گروه ها و ۶ روز در شرایط خطرناک بوده است.

وی با اشاره به اینکه باران نیز هوا را پاک نکرد، تصریح کرد: آلودگی هوا تابع یکسری جریان های افقی و عمودی در جو است؛ از سوی دیگر در زمانی که هوا ابری است شرایط ایستایی ایجاد می شود و غبار در یک جا متمرکز می شود. در خوزستان به دلیل تنوع آلاینده ها، پدیده تجمعی بوجود می آید به این معنی که آلودگی هایی همچون گرد و غبار، صنایع و خودروها اثر یکدیگر را تشدید می کنند.

بی توجهی نسبت به حل معضل آلودگی کلانشهرهایی همچون اهواز بیش و پیش از هر چیز دیگر بر روی دانش آموزانی که نسل های آتی هستند تأثیر خواهد گذاشت.

https://hoorkhabar.ir/641550کپی شد!
84
۱