پرداخت های غیرقانونی، بهانه ای برای تبدیل مدارس به بنگاه های اقتصادی!

به گزارش هورنیوز تا سال های نه چندان دورهمواره از سویی بحث دریافت هزینه های هنگفت در مدارس غیرانتفاعی و عدم نظارت مسئولان بر شیوه این دریافتی ها و از سویی دیگر کمبود شدید امکانات آموزشی و رفاهی در مدارس دولتی صدای دانش آموزان و والدین آنها را درآورده بود.

شورای عالی آموزش و پرورش در هفتصد و هشتاد وهشتمین جلسه خود در اول اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ آیین نامه توسعه مشارکت های مردمی به شیوه مدیریت هیئت امنایی در مدارس را تصویب و پس از تایید رئیس جمهور برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.

معاون وزیر سابق هدف از هیئت امنایی شدن مدارس را مشارکت علمی، فکری، عاطفی و فرهنگی اولیاء در اداره مدرسه عنوان و مشارکت اقتصادی را در مرتبه های بعدی دانست.

حال چند سال از طرح هیئت امنایی شدن مدارس در کل کشور و بالتبع در استان خوزستان می گذرد اما در این میان گلایه های دانش آموزان، والدین و مدیران مدارس نه تنها کاهش نیافته بلکه روز به روز زوایای جدیدی از آن روشن می شود.

اگرچه پرداخت همان مبلغ یک میلیون و ششصد هزار ریال شهریه در مدارس هیئت امنایی برای برخی والدین سخت و به نوعی نقض کننده اصل سوم قانون اساسی مبنی بر حق تحصیل رایگان برای همه اقشار است، اما برخی مدارس به دستور آموزش و پرورش و یا خودسرانه اقدام به دریافت وجوهی می کنند که تا پایان سال حتی شاید از شهریه نیز بیشتر شود.

پرداخت وجه بابت آزمون عملکردی، دریافت اجباری حق اشتراک مجلات، هزینه هوشمندسازی مدارس و بعضا دریافت هزینه چاپ برگه ها از جمله تخلفاتی است که در برخی مدارس خوزستان صورت می گیرد.

مادر دانش آموزی که فرزندش در یکی از مدارس ابتدایی حومه پاداد تحصیل می کند در همین راستا اظهار داشت: در ابتدای سال علاوه بر شهریه ۱۶۰ هزار تومانی، پول کتاب و بیمه را هم از ما دریافت کردند و ما گمان می کردیم که تا پایان سال دیگر لزومی به پرداخت وجهی وجود ندارد.

وی ادامه داد: هر از چندگاهی از طرف مدرسه نامه ای برای ما ارسال و طبق آن باید وجوهی را پرداخت کنیم زمانیکه به مدرسه مراجعه کردیم مدیر مدرسه نقش مدارس را در صدور این نامه ها رد و متوجه سازمان آموزش و پرورش کرد.

علی زرافشان  رئیس ستاد مرکزی ثبت نام آموزش و پرورش تیرماه امسال در مصاحبه ای با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه تنها مدارس غیردولتی، شاهد و استعدادهای درخشان حق دریافت شهریه دارند، خاطر نشان کرد: سایر مدارس حق دریافت شهریه ندارند.

وی افزود: مدارس طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش می توانند در طول سال با ارائه برنامه و تأیید شهریه کلاس ها در هیئت امنا و یا انجمن اولیاء مربیان اقدام به دریافت وجه کنند.

زرافشان تصریح کرد: استفاده از دستگاه کارتخوان  در مدارس نیز برای  دریافت هرگونه وجه از جمله وجه بیمه و کتاب نیز ممنوع است و همه پرداخت های اولیا باید بدون استفاده از چک و مستقیما از طریق واریز به حساب مدرسه انجام شود.

این درحالیست که امروزه در بیشتر مدارس سطح شهر اهواز دستگاه های کارتخوان نصب و اقدام به دریافت شهریه از والدین می کنند. شاید یکی از توجیهات مدیران در نصب کارتخوان ها راحتی حال والدین باشد اما نمی توان از اثرات مخرب این حرکت در تبدیل فضای آموزشی به یک بنگاه اقتصادی چشم پوشی کرد.

به گزارش هورنیوز برهیچ کس پوشیده نیست که مدارس استان خوزستان امروز میراث دار مشکلاتی است که از جنگ تحمیلی، بی تدبیری های برخی مسئولان، بی توجهی مدیران مرکز نشین و… نشأت می گیرد اما اعمال غیرقانونی و غیرعرفی صورت گرفته نیز نه تنها راهگشای مشکلات نخواهد بود بلکه این سازمان را از هدف متعالی خود یعنی آموزش نسل های آینده منحرف می سازد.

https://hoorkhabar.ir/641360کپی شد!
105