ایران اقتدار نظامی خود را به رخ دنیا کشید

هورنیوز در مرحله آخر رزمایش مدافعان حریم ولایت ۷ در جنوب کشور که با اولین شلیک های پدافند هوایی در جزیره خارک بعد از ۲۷ سال همراه بود ، عملیات نابودی یک پهپاد دشمن فرضی توسط سامانه موشکی اس ۲۰۰ و عملیات دفاع هوایی از نیروگاه اتمی بوشهر با موفقیت به اجرا درآمد، این تمرینات در حالی به پایان رسید که طبق آمار مسئولان نیروی پدافندهوایی خاتم الانبیا (ص) ، در مدت ۳ روز انجام رزمایش، ۱۲ اخطار برای پرنده های فرامنطقه ای به منظور دور شدن از محدوده رزمایش صادر شد.

شلیک موشک های صیاد و شلمچه در دفاع از خارک
در سومین و آخرین روز رزمایش پدافند هوایی علاوه بر اولین آزمایش میدانی سامانه موشکی «تلاش»، سامانه های موشکی مستقر در جزیره خارک نیز پس از ۲۷ سال اقدام به شلیک کردند.در این تمرین برای نخستین بار عملکرد سامانه موشکی «تلاش» به همراه رادار کنترل آتش «افق» مورد آزمایش و ارزیابی عملیاتی قرار گرفت و این سامانه موفق شد در کمترین زمان ممکن نسبت به انهدام پهپاد متخاصم اقدام کند. سامانه موشکی تلاش یک سامانه پدافند هوایی کاملا بومی است که می تواند با استفاده از موشک های صیاد، اهداف را در ارتفاع متوسط به بالا مورد اصابت قرار دهد.از دیگر اقدامات صورت گرفته در این مرحله از رزمایش، شلیک سامانه‌های موشکی مستقر در جزیره خارک در خلیج فارس بود که این امر پس از ۲۷ سال یعنی از زمان ۸ سال دفاع مقدس، برای اولین بار صورت می‌گیرد.

طی برنامه عملیاتی تعریف شده، سامانه موشکی مرصاد در جزیره خارک توانست پهپاد هدف را با استفاده از موشک های میان برد «شلمچه» مورد اصابت قرار دهد. همچنین ارائه خدمات بهداشتی و عملیات مردم یاری به ساکنان بومی در منطقه عمومی رزمایش و انجام ویزیت های رایگان پزشکی از دیگر اقدامات انجام شده در کلیه مراحل رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۷ بود.

اخطار به پرنده های آمریکایی در محدوده رزمایش
از سوی دیگر تسنیم به نقل از خبرنگار اعزامی خود به منطقه رزمایش نوشت : قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به چند جنگنده و پهپاد آمریکایی درباره نزدیک‌شدن به منطقه رزمایش اخطار داد.امیر سرتیپ دوم عباس فرج‌پور سخنگوی رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۷، طی سخنانی از علاقه‌مندی هواگردهای نیروهای فرامنطقه‌ای به جمع‌آوری اطلاعات و شناسایی منطقه عمومی رزمایش پدافند هوایی ارتش خبر داد و گفت: در سه روز گذشته بیش از ۱۲ مورد اخطار به هواپیماهای نیروهای فرامنطقه‌ای در خصوص نزدیکنشدن به محدوده هوایی آسمان منطقه عمومی رزمایش داده شده که اخطارها مربوط به چند جنگنده و پهپاد متعلق به نیروی دریایی ارتش آمریکا بوده است.

انهدام پهپاد بر فراز نیروگاه اتمی بوشهر
در آخرین مرحله از رزمایش مدافعان آسمان ولایت۷ قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) اقدام به انهدام یک فروند پهپاد هدف در منطقه عمومی رزمایش در بوشهر کرد. در این عملیات یک فروند پهپاد هدف بر فراز نیروگاه بوشهر توسط سامانه پدافندی اسکای گارد مورد اصابت قرار گرفت و منهدم شد. گفتنی است این رزمایش از ۳ روز قبل در وسعتی معادل ۴۹۶ هزار کیلومترمربع در گستره اهواز، شیراز تا کرمان، بوشهر، هرمزگان، جزایر سه‌گانه و در تمام مرزهای هوایی این مناطق برگزار شد و در آن، یگان‌های پدافند هوایی ارتش، سپاه (نیروی هوافضای سپاه) یگان کنترل عملیاتی نداجا، توپخانه‌های ارتش و سپاه، یگان‌هایی از بسیج و نیروی انتظامی و همچنین برخی هواپیماها و جنگنده های نیروی هوایی ارتش مشارکت داشتند.

https://hoorkhabar.ir/640963کپی شد!
193