وقتی تهدیدات استاندار هم دردی از بی توجهی بانک ها دوا نمی کند

به گزارش هورنیوز بارها از وجود سرمایه های بی شمار اولیه نفت، گاز پتروشیمی، صنعت فولاد و حفاری و سرمایه های انسانی بی نظیر در استان خوزستان شنیده ایم. مسئولان ملی و استانی بسیاری هم همواره در ابتدای سخنرانی خود به فرمایشات امام خمینی(ره) اشاره و گفته اند که خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده و امروز زمان آنست تا دولت نعمت را در حق این ملت تمام کند.

اما عمر این گونه شعارها تنها تا پایان همان جلسه بیشتر دوام نمی آورد و رتبه دوم حاشیه نشینی اهواز، رشد بالای بیکاری استان، افزایش آمار طلاق، سرقت، فرار سرمایه گذار از استان و… گواه این ادعاست.

%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b1-%d8%ae%d9%88%d8%b2%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86

امروزه عدم گردش صحیح ثروت در خوزستان باعث شده تا مردم این استان سهمی از این ثروت نبرند و بی شک یکی از دلایل آن ساز ناکوک بانک های استان با اندک تولیدگران استان است.

طبق گفته کارشناسان بانک های استان در دریافت سپرده ها رتبه چهارم و در پرداخت تسهیلات رتبه سی­ ام را دارند که همین امر نشان می دهد بانک های خوزستان در پرداخت تسهیلات کم ترین همکاری را دارند.

دولت بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان برای کمک به واحدهای تولیدی نیمه ساخته و راکد استان اختصاص داده که در صورت عملکرد مطلوب و جذب اعتبارات، این مقدار قابل افزایش است اما این درحالیست که بانک های استان با سنگ اندازی های پیاپی خود مانع اجرای صحیح این طرح می شوند.

سختگیری بانک ها عامل فرار سرمایه گذار است

از روی کار آمدن غلامرصا شریعتی بر مسند سکانداری استان انتقادات شدیدی به بانک ها شده است. شریعتی با ابراز تاسف از عملکرد برخی بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات احیاگر گفت: ظاهراً برخی بانک‌های استان در جستجوی راهی هستند تا این تسهیلات را پرداخت نکنند اما بانک‌ها در عین حراست و حفاظت از منافع خود، باید مجری سیاست‌های دولت باشند نه مانع آن!

وی روز گذشته نیز در جلسه شورای اشتغال اظهار داشت: تاکنون تنها ۵۳۰ نفر یعنی به ازای هر نفر، ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان وام تسهیلات اشتغال دریافت کرده‌اند. آیا شایسته است در هر جلسه شورای اشتغال وقت خود را صرف ۱۴ میلیارد تومان کنیم؟

استاندار خوزستان خطاب به نمایندگان بانک‌های عامل در جلسه متذکر شد: این شیوه عملکرد باعث ایجاد مشکل در روند اشتغال استان است. همیشه عامل آب و هوا و ریز گرد‌ها دلیل مهاجرت مردم از استان نیست بلکه سخت‌گیری‌های بی‌مورد برخی مدیران در استان است.

شریعتی با بیان اینکه این صدمین باری است که نسبت به این مساله تذکر می‌دهم و تحمل و صبر ما هم حدی دارد تصریح کرد: اعطای تسهیلات اشتغال جزو روندهای جاری زندگی است و شیوه برخورد بانک‌ها با متقاضیان، رفاه را در استان پایین می‌آورد.

عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان با اشاره به علت‌های مهاجرت از استان تصریح کرد: وی از مشاور اقتصادی خود در خواست کرد؛ شعبه‌ای که این برخورد‌ها را با متقاضیان می‌کند شناسایی و گزارش آن داده شود.

باوجود قوانین و سیاست های ابلاغی، بانک ها راه خود را می روند

بیژن پناهی زاده رئیس خانه صنعت خوزستان در گفتگو با تسنیم گفت: کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خوزستان ، جلسات خوبی هستند از استاندار تا روسای سازمان‌ها برای رفع موانع تولید وقت می‌گذارند اما بانک‌ها راه خود را ادامه می‌دهند و دلیلشان هم این است که بانکها خود را زیر مجموعه دولت نمی‌دانند یا اگر هم زیر مجموعه دولت تلقی کنند می‌گویند ما از رئیس خودمان دستور می‌گیریم.

پناهی‌زاده افزود: بیشترین مشکلات صنعتگران و بخش خصوصی بانک‌ها، سازمان مالیات و سازمان تامین اجتماعی است و ادارت دیگر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

محمدپور مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با ابراز گلایه از عدم همکاری برخی از بانک‌ها و اینکه با سود چهار درصد می‌توان اشتغال آفرینی زیادی داشت خاطرنشان کرد: با وجود اینکه دستگاه‌های استان تعهد ایجاد ۱۹ هزار ۱۲۷ شغل را دارند، تنها ۱۱ هزار و ۶۱ مورد آن محقق شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه اشتغالزایی دستگاه‌ها در استان جهاد کشاورزی حتی بیشتر از تعهدات خود عمل کرد گفت: کمیته امداد، سازمان منطقه آزاد اروند و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

محمدپور با انتقاد از عدم پایبندی بانک‌های ملت و صادرات به تعهدات خود تصریح کرد: این بانک‌ها باید دلیل عدم انجام تهعدات خود را اعلام کنند و از این بین بانک ملی تنها بانکی بوده است که به صورت ۱۰۰ درصدی به تعهداتش پایبند بود.

به گزارش هورنیوز عدم همکاری بانک های استان خوزستان با متقاضیان تسهیلات خُرد، وام های مشاغل خانگی و تولیدگران باوجود تأکیدات و حتی تهدیدات بسیار استاندار، اگرچه دردناک و نشان از عدم دغدغه مندی آنان دارد اما گویای مطلبی مهم است و آنکه شیوه مراعات با آنها که تاکنون در دستور کار استانداری بوده دیگر جوابگو نیست و اگر مسئولان عالی استان به واقع تمایل به حل بزرگترین مشکل استان رادارند باید شیوه ای دیگر را اتخاذ کنند.

https://hoorkhabar.ir/640554کپی شد!
97
۱
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • علی کرانی استاندار محترم از روزی که عنان استان را بدست گرفته است با تمام توان سعی نموده است چرخ این صنعت را در خصوص اشتغال به حرکت درآورد و شاهد بوده ام به اکثر شهرکهای صنعتی استان سرکشی کرده اند و مشکلات صنعتگران را شنیده و دنبال نموده اند شاید تنها مشکلی که ایشان نتوانسته گره آنرا بگشاید بی توجهی بانکها نسبت به صنایع کوچک بوده است و بانکها میگویند مرغ یک پا دارد و ما فقط در سود با صنایع کوچک شریک هستیم بنابراین با این تفکر فقط به واحدهایی وام میدهند که چند برابر از آنها ضمانت گرفته باشند و چهار میخ کرده باشند آنها را در غیر اینصورت برای راه اندازی هیچ واحد صنعتی حاضر نیستند کمکی بکنند در نتیجه استاندار باید التیماتوم بوهند تا چنانچه نتوانند به صنایع خدمات و تسهیلات بوهند و بدانند صنایع کوچک منتظر هستند تا فرمان ایشان را نسبت به بانکها بفهمند و یقین بدارند چنانچه استاندار هر بانکی را تحریم کنند مردم شریف خوزستان بواسطه مردمی عمل کردن استاندار گوش به فرمان ایشان خواهند بود و بانک خاطی بک شبه باید درب شعبه های خود را در استان خوززستان ببندند انشالله که بانکها به خود بیایند و بهتر به مردم خوب خوزستان خدمات بدهند
منتشر شده۱