انتقال آب باعث جنگ منطقه ای می شود/برای حداقل آب کشور باید مدیریت ایجاد شود

به گزارش هورنیوز قاسم ساعدی  نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس دهم با اشاره به اینکه بحران آبی امروز کشور نتیجه عدم برنامه ریزی درست در بخش اقتصادی است، اظهار داشت: امروز فلات مرکزی ایران را داریم که از آبهای زیرزمینی استفاده می کنند و متاسفانه در دولت های گذشته تا به امروز به عنوان یک قطب اقتصادی در آنجا سرمایه گذاری کرده اند.

وی ادامه داد: اگر بی تفاوت باشیم و این روند ادامه پیدا کند مجبوریم آب دریاهای کشور را منتقل و شیرین سازی کرده، مورد استفاده قرار دهیم که هزینه سنگینی دارد.

ساعدی با بیان اینکه شیوه آب شیرین کن به شیوه کشورهای خلیج فارس به نفع کشور نیست، تصریح کرد: آنها آب را برای شرب و نه کشاورزی شیرین سازی کرده و مورد استفاده قرار می دهند، زمین های آنها قابل کشت نیست و ۹۰ درصد محصولات کشاورزی مصرفی آنها وارداتی است.

وی یادآور شد: امروزه به علت مصرف بالای آب در بخش های صنعت و کشاورزی متاسفانه ۱۳۰۰ قنات در فلات مرکزی کشور ما خشک شده است که تهدیدی جدی است.

عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه برای حداقل آب کشور باید مدیریت ایجاد شود، ادامه داد: انتقال آب هزینه بر بوده و  یک جنگ بین منطقه ای صورت می گیرد مثلا انتقال آب از برخی استان های کشور به مناطق خشک اولا منجر به این خواهد شد که مناطقی که از آنها انتقال آب صورت گرفته با کمبود آب مواجه شوند و ثانیا انتقال آب کار بسیار کلانی است که کمر بودجه و اعتبارات سالیانه کشور را می شکند.

https://hoorkhabar.ir/640412کپی شد!
97