تکریم ارباب رجوع در خوزستان با طعم تهدید به شلاق و جزای نقدی!؟

به گزارش هورنیوز در دنیای امروز بارها لزوم تکریم ارباب رجوع و دارا بودن اخلاق حرفه ای به کارمندان و افراد شاغل در دستگاه های دولتی گوشزد شده است با این وجود در استان خوزستان اسم کار اداری که پیش می آید کوهی از مشکلات، دوندگی ها، بی توجهی کارمندان و… به ذهن خطور می کند، تصور کنید در یک روز گرم و شرجی هوای خوزستان که گاه دما به بیش از ۵۰درجه هم می رسد برای انجام کاری به اداره ای مراجعه و بیش از یک هفته معطل شوید و در روز هشتم نیز به شما بگویند که مدیر تا ۴ روز دیگر مرخصی است و باید آخر هفته مراجعه کنید. با شنیدن این جمله و انبوهی از گرفتاری‌های روزانه‌تان که به شما در هر لحظه فشار وارد می‌کند، چه خواهید کرد؟

۲

اگرچه حجم بالای فعالیت های کارکنان، کمبود نیرو و عدم اجرای کامل طرح دولت الکترونیک سبب افزایش دغدغه های شغلی کارمندان شده است، اما بی شک هیچ کدام توجیهی برای رفتار ناشایست و برخورد بد با مراجعه کنندگان نخواهد بود.

طرح تکریم ارباب رجوع را شورای عالی اداری در نودمین جلسه خود در ۲۵ فروردین ماه سال ۸۱  بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به منظور تکریم و جلب رضایت ارباب رجوع نسبت به عملکرد واحدهای اجرایی کشور به تصویب رساند و همه موسسات، شرکت‌های دولتی، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌ها و موسساتی را که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، ملزم به اهتمام جدی و اجرای دقیق آن کرد.

اما نوع برخورد عده ای از کارمندان، پرسنل شاغل در بیمارستان ها و سایر مراکز استان خوزستان گویای آنست که این طرح تاکنون در حد شعار باقی مانده است.

محمود طرفی شهروندی که به یکی از شعب بیمه تأمین اجتماعی استان مراجعه کرده در همین خصوص گفت: هفته گذشته از روستاهای اطراف شهر برای حل مشکلی به شعبه بیمه مراجعه کردم اما با پاسکاری ها و عدم ارائه اطلاعات دقیق وقت اداری تمام و کار من نیمه تمام ماند.

وی با اشاره به اینکه کارمندان با وجود آنکه می دانستند آخرین روز کاری هفته است نیز تلاشی برای حل مشکلم نکردند، ادامه داد: امروز هم برای انجام کار یکبار دیگر مرخصی گرفته و به اداره مراجعه کردم اما متأسفانه کارمند شعبه بیش از آنکه توجهش به ارباب رجوع باشد به گوشی کنار دستش است!

تکریم یا تنبیه؟

امروز در تمام ادارات، اطلاعیه‌هایی را با این مضمون نصب کرده‌اند که هرگونه توهین به کارمندان این اداره می‌تواند از ۳ تا ۶ ماه حبس به دنبال داشته باشد! نصب این اطلاعیه‌ها واکنش‌های گوناگونی را در بین شهروندان و افرادی که به عنوان ارباب رجوع به این ادارات مراجعه می‌کنند، داشته است تا جایی که نصب این اطلاعیه‌ها باعث شده ارباب رجوع همواره واهمه برخورد از سوی مدیران یک اداره را داشته باشد و آن‌طور که باید پیگیر کار اداری خود نباشد! این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اجتماعی نصب اینگونه اطلاعیه‌ها را توهین مستقیم و در تضاد با طرح تکریم ارباب رجوع می‌دانند.

download

ه نظر می‌آید این جمله بیشتر از آن چه که دو سوی این رابطه را به فضای دوستانه با یکدیگر نزدیک کند عمدتا باعث ناراحتی و دلزدگی یک طرف و احساس بالاتر بودن سوی دیگر را در ذهن متبادر می‌کند به این معنا که ارباب رجوع نه تنها کارش گیر آن اداره است بلکه اگر کوچک‌ترین بی‌احترامی در اثر دهها بار رفت و آمد و طی بروکراسی پیچیده و زائد اداری نیز از او سر بزند، ۳ تا ۶ ماه حبس خواهد شد و تا ۷۲ ضربه شلاق نیز در انتظار اوست.

بی شک قانون در جای خود بسیار با ارزش و ضامن حفظ نظم در جامعه است اما یادآوری مکرر این جمله تهدید آمیز و دستاویز قرار دادن این بند از قانون برای جلوگیری از اعتراض ارباب رجوع به چرائی طولانی شدن انجام کارها در یک اداره که البته ممکن است با چاشنی اندکی از بی‌احترامی نیز همراه باشد، عملا نه تنها کمکی به تقویت رابطه میان کارمند و ارباب رجوع نمی‌کند بلکه به این رابطه در موارد متعدد و پرشماری ضربه نیز زده است.

به گزارش هورنیوز باید این باور را در درون خود زنده کنیم که نشاط و شادمانی در جامعه نه فقط با برگزاری جشن و کنسرت بلکه با رشد رضایت‌مندی مردم از زندگی خود در اجتماع پیرامونی‌شان بوجود می‌آید. جامعه‌ای سرزنده و بالنده است که همه اجزای آن نسبت به هم حس دلسوزی داشته باشند و بخواهند گره از مشکلات یکدیگر بگشایند از همین رو توصیه می شود مسئولان عالی استان نه فقط در حد شعار بلکه در عمل نیز، در جهت ایجاد تعامل بیشتر در این راه گام بردارند.

https://hoorkhabar.ir/639986کپی شد!
659
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.