خزانه خالی دولت در حل معضل ریزگردها و بودجه های محرمانه در طرح های انتقال آب 

به گزارش هورنیوز – سال ها پیش بود که همه آن را با اوصافی همچون خروشان، زلال و زیبا یاد می کردند؛ کارونی که به نماد سخاوت و شجاعت مردم جنوب تبدیل شده بود. کارونی که در پسِ اشتباهات بی شمار مسئولان امروز بیش از هر چیز دیگر به تالاب و یا حتی یک باتلاق شباهت دارد که در تن نحیفش ردپای سال ها سیاست غلط دولت ها را می توان دید.

۷۳۲۹۴_۲۸۸

درچند سال گذشته با کاهش شدید ذخایر آبی و برملا شدن طرح های گسترده انتقال آب، مردم خوزستان خواستار توقف طرح های انتقال آب رودخانه کارون برای مصارف کشاورزی و صنعتی شدند، اما مرغ نمایندگان و مسئولان اصفهان تنها یک پا داشت و آن هم اینکه آبی به جزء مصرف شرب منتقل نمی شود!

انتقال صنایع اصفهان به خلیج فارس به صرفه تر است

بابک مختاری دبیر اجرایی همایش بررسی پیامدهای انتقال آب کارون در همین خصوص خاطرنشان کرد: هیچکس انتقادی به انتقال آب شرب ندارد اما این انتقال آب به مراتب بیش از آب شرب مورد نیاز مناطق مورد انتقال است؛ ضمن این که اگر همین امروز هم صنایع آب برِ مستقر در این استان ها به سواحل خلیج فارس منتقل کنیم، از نظر اقتصادی نسبت به انتقال آب و حفظ منابع آب در دراز مدت به صرفه تر است.

سرانه فضای سبز اصفهان بالاتر از میانگین کشوری است

عباس پاپی زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استان اصفهان عملاً نیازی به انتقال آب حتی برای شرب ندارد، گفت:  سرانه فضای سبز کشور ۱۱/۸ مترمربع اما در اصفهان ۲۶ مترمربع است و این یعنی اصفهان در حال حاضر رتبه اول سرانه فضای سبز کشور را داراست پس چگونه با این اعداد و ارقام ادعا می‌کند دچار تنش آبی است؟

نماینده مردم دزفول تصریح کرد: در بحث کشاورزی استان اصفهان ۴۰ هزار هکتار کشاورزی خود را به ۲۸۰ هزار هکتار توسعه داده است که ما نسبت به این مسئله معترض بودیم در حال حاضر نزدیک به ۵ هزار هکتار کشت برنج دارد که ما نسبت به این مسئله هم اعتراض داشتیم

وی اضافه کرد: پروژه بهشت‌آباد حداقل ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد آیا این‌همه هزینه برای انتقال آب از استان چهارمحال بختیاری به اصفهان برای کشاورزی مقرون‌به‌صرفه است؟

انتقال آب خوزستان ظلم به مردم است

نکته قابل تأمل آنست که از مدت ها پیش در سکوت مسئولان و نمایندگان استان، آیت الله حیدری عضو مجلس خبرگان رهبری چنین اقدامات متناقض دولت را روا داشتن ظلم به مردم استان تعبیر کرده و بیان کرد: مردم خوزستان هشت سال در جنگ مقاومت کردند و تمام زیرساخت های آنها از بین رفته و محیط زیست این استان آلوده شده است بنابراین اجرای این طرح ها در خوزستان انصاف نیست.

وی با طرح این پرسش که چه دشمنی با مردم خوزستان دارید، افزود: مسئولان خوزستانی چرا ساکت نشسته‌اند؟ نمایندگان خوزستان چرا این موضوع را فریاد نمی‌زنند؟ این ظلم است به مردم به خوزستان. خوزستان را می‌خواهید به خاک سیاه بنشانید؟

آیت الله حیدری با بیان اینکه درد فراوان است، افزود: ما از این تریبون ناراحتی خودمان را اعلام می‌کنیم. آخر و عاقبت طرح‌هایی مانند ۵۵۰ هزار هکتاری با این انتقال غیرآگاهانه به کجا می‌خواهد برسد؟

فولادگر نماینده اصفهان به تازگی در اظهارنظری مشکل کمبود آب استان خوزستان را نتیجه ناکارآمدی مدیران استانی دانسته و گفته است: قطعاً باید حل مشکلات آب خوزستان در اولویت قرار داشته باشد اما مشکلات آب استان خوزستان ناشی از این انتقال آبی که قرار است به صورت حوزه‌ای انجام شود و پروژه‌هایی از این دست نیست.

وی اظهار کرد: مشکلات آب خوزستان ناشی از این پروژه‌ها نیست بلکه ناشی از طولانی شدن حل مسائل آب شرب اهواز، آبادان، خرمشهر و بی‌کفایتی مسؤولان قبلی این استان بوده است و ارتباطی با آب اصفهان ندارد.

فولادگر یادآور شد: با توجه به برگزاری جلسات متعدد، به این نتیجه رسیده‌ایم که برای احیاء فلات مرکزی، زاینده‌رود و باتلاق گاوخونی با اعتبارات دولتی سال‌‌های سال به نتیجه‌ای نمی‌رسیم. تصمیم بر این شد که همانند برداشت از صندوق توسعه ملی برای مهار آب‌های مرزی و یا اختصاص اعتبار برای احیاء ارومیه با اعتبار دولتی، برای احیاء زاینده‌رود نیز از صندوق توسعه ملی به صورت قرض برداشت شود.

از سویی دیگر اخیرا سندی منتشر شده که نشان می دهد سلیمانی استاندار چهار محال و بختیاری ، در نامه ای مشترک با استانداران اصفهان ، یزد و کرمان ، خواستار شروع عملیات طرح بهشت آباد و انتقال آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی شده است.

این اقدام استاندار چهارمحال و بختیاری در حالی صورت می گیرد که مسئولین و فعالین محیط زیست این استان و همچنین استان خوزستان ، این طرح را فاقد مجوزهای زیست محیطی دانسته و تبعات اجرای آن را جبران ناپذیر می دانند. اینگونه اقدامات در کنار سکوت مسئولان استان خوزستان قطعا راه را برای پیشبرد اهداف زیاده خواهانه اصفهان باز می کند.

به گزارش هورنیوز سیاست یک بام و دو هوای مرکز نشینان آنجا به اوج می رسد که از طرح ۸۰۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری تنها ۵۰۰ هزار هکتار آن در خوزستان تصویب و مابقی به دلیل کمبود منابع آبی پذیرفته نمی شود. حال سؤال آنجاست که دولتمردان اگر درخصوص شرایط زیست محیطی این منطقه آگاهی دارند تحت چه شرایط و با چه مافیایی اقدام به انتقال آخرین ذخیره های آبی استان می کنند؟

چگونه می شود که سال ها مردم خوزستان با پدیده ای خطرناک همچون گرد و خاک مواجه هستند و دولت به بهانه کمبود منابع مالی از حل این مشکل طفره می رود اما برای طرح های زیانبار انتقال آب از صندوق توسعه ملی برداشت می شود؟

https://hoorkhabar.ir/639663کپی شد!
164
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.