حذف نخیلات شادگان از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

هورنیوز – محمدرضا شمسایی پیش از ظهر امروز در جلسه بررسی مشکلات کشاورزی شهرستان شادگان که در محل سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد با اشاره به درخواست نماینده شادگان مبنی بر تعیین حق‌آبه شادگان اظهار کرد: حق‌آبه شادگان باید مشخص شود در غیر این‌صورت وزارت نیرو زیر بار این حق‌آبه نخواهد رفت.

وی با بیان اینکه زمانی‌که در حوزه مارون و جراحی بیش از ۴۰درصد ذخیره آب در مقایسه با ۴۰ درصد متوسط ذخیره آب استان آب زیادی وجود داشت تصریح کرد: این میزان آب ظرف ۱۰سال گذشته به دلایل مختلف از جمله خشکسالی کم شده است.

رئیس سازمان آب و برق خوزستان تشریح کرد: منابع آب پشت سد مارون است و زمانی‌که از منابع زیر زمینی استفاده می شود آب کاهش پیدا می‌کند.

شمسایی خشکسالی و افزایش سطح زیر کشت نسبت به ۱۵سال گذشته را از عامل‌های مهم کاهش آب کشاورزی عنوان کرد و افزود: طی این سال‌ها چیزی حدود ۷۰ هزار هکتار افزایش سطح زیر کشت در شادگان صورت گرفته و این را می‌توان از طریق قراردادهای کشاورزان برای گرفتن آب با سازمان می‌بندند تایید کرد.

وی با اشاره به عدم امکان مدیریت رودخانه به دلیل در اختیار نداشتن ابزار کافی متولی رودخانه برای کنترل رودخانه گفت: وزارت نیرو متولی رودخانه است و وزارت است که مشخص می‌کند کجا برداشت مجاز است و کجا غیر مجاز است.

شمسایی با اشاره به همکاری دادگستری در خصوص برداشت غیر مجاز آب از رودخانه گفت: مساله آب در سطح کشور به شدت دنبال می‌شود به طوری که قوه قضاییه نیز به آن حساس شده است.

وی متذکر شد: برای حل مشکل برداشت غیر مجاز از آب در مدت کوتاهی تعداد گروه‌های گشت و بازرسی را از ۱۰تا به ۲۴ گروه افزایش دادیم.

شمسایی در خصوص مطالعات نخیلات شادگان توضیح داد: مطالعات نخیلات شادگان را شروع کردیم و در نظر داریم شبیه راهکارهایی که در مورد نخیلات آبادان انجام شد در شادگان انجام شود.

وی تصریح کرد: راه حل نجات بخش نخیلات شادگان راه‌اندازی سیستم کم فشار یا تحت فشار است تا بتوانیم آبیاری نخیلات شادگان را مستقل از زمین‌های کشاورزی انجام دهیم.

شمسایی تاکید کرد: در شرایطی که امکان تامین آب نخیلات  از مارون و جراحی وجود ندارد باید امکان تامین آب از کارون مهیا شود.

وی با اشاره به مساحت ۱۸هزار و ۶۰۰ هکتار نخل در منطقه شادگان  متذکر شد: ما به‌عنوان دولت مکلف هستیم نخل که یک سرمایه است را حفظ کنیم.

شمسایی با بیان اینکه به منظور انتقال حق آبه شادگان از کارون مدت زمان ۱۸ ماه برای مطالعات آن پیش‌بینی شده است گفت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته مقرر شد ظرف یکسال مطالعات جمع شود.

وی با بیان اینکه در نظر داشتیم کار مطالعه و اجرا را با هم انجام دهیم گفت: وزارت نیرو می داند استان به شدت با مشکل آب مواجه است بنابراین برای اینکه بخواهیم از این طرح دفاع کنیم باید استدلال کافی را داشته باشیم.

شمسایی با تاکید بر همکاری فرمانداران در حل مساله آب گفت: تا زمانی‌که فرمانداران و دستگاه های مربوطه همکاری نکنند امکان رساندن آب به شادگان وجود ندارد.

وی تشریح کرد: در فاز ۲ طرح ۵۵۰ هزار هکتاری پیشنهاد دادیم که نخیلات شادگان جزو طرح باشند اما نخیلات را از طرح حذف کردند.

شمسایی با بیان اینکه دیگر نمی توان نخیلات را از طریق انهار آبیاری کرد تاکید کرد: انتقال آب به شادگان یک ضرورت قطعی است چرا که نمی توان کشت دائمی مانند نخیلات را از دست بدهیم.

وی برای ساماندهی انهار پیشنهاد کرد: سر دهنه‌هایی برای انهار درست شود چرا که به لایروبی اعتقاد نداریم.

شمسایی ادامه داد: لایروبی مشکلی را حل نمی‌کند تا زمانیکه برای انهار سر دهنه نداریم سبب می شود آب به پایین دست هدایت شود و آب در  بالادست کم شود.

وی با شاره به اعتراض فعال محیط زیستی در خصوص باز کردن نهر مارد و سلمانه  گفت: متاسفانه این ایراد متوجه وزارت نفت است که بدون مجوز هر کاری را که خواستند انجام داده‌اند.

شمسایی با اشاره به  خط جدید آبرسانی شادگان یادآور شد: مناقصه این خط انجام شد اما سازمان بازرسی با انتقاد از آن معتقد به تجدید مناقصه است که در این صورت عملیات اجرایی این طرح ۲ماه دیگر به تاخیر می‌افتد.

 

https://hoorkhabar.ir/638700کپی شد!
89
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.