ظرفیت کم دانشگاه های بومی از دلایل ناکامی داوطلبان خوزستانی در کنکور است

هورنیوز – جمشید کمایی روز پنجشنبه  افزود:پارسال ۶۴ هزار داوطلب خوزستانی در کنکور سراسری شرکت کردند که از این تعداد ۲۸ هزا ر نفر معادل ۳۷ درصد کل داوطلبان شرکت کننده پذیرفته شدند.
وی افزود:طبق آمار رسمی سازمان سنجش و آموزش کشور، رتبه آموزش و پرورش استان خوزستان در خرداد ۹۴، ۲۱ بوده که با رشد چهار درصدی نسبت به سال پیش از آن همراه بوده است.
وی با اشاره به اینکه رتبه آموزش و پرورش خوزستان در سال پیش از این نیز ۲۸ بوده است گفت:تا این لحظه هنوز سازمان سنجش رتبه های رسمی کنکور امسال را اعلام نکرده است ولی طبق پیش بینی صورت گرفته و بر اساس اطلاعات اولیه شرایط استان خوزستان بهتر از گذشته بوده به ویژه تعداد دانشجویان پزشکی،داروسازی و دندانپزشکی افزایش یافته که قطعا رتبه استان فراتر از ۲۱ خواهد بود.
کمایی افزود:امسال در برخی مناطق مانند بخش سردشت دزفول قبولی رشته پزشکی نیز داشتیم که در نوع خود بی سابقه بوده است.
معاون متوسطه آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد:همه مسئولیت های کنکور را نباید به آموزش و پرورش سپرد زیرا برخی فعالیت ها نیز به حوزه وزارت علوم،تحقیقات و فناوری مربوط است اما به هر حال کنکور یکی از شاخص های آموزش و پرورش می باشد.
وی به دلایل پائین بودن رتبه کنکور در خوزستان اشاره کرد و گفت:وجود دانش آموزان ۲ زبانه تا حدودی پایه تحصیلی دانش آموزان را تضعیف می کند علاوه براین با توجه به اینکه نوع گزینش اکثر رشته های دانشگاهی بصورت بومی می باشد به دلیل ظرفیت کم دانشگاه های خوزستان به ویژه مراکز غیردولتی تعداد پذیرفته شدگان داوطلبان کنکور کاهش می یابد.
کمایی افزود:علاوه بر این خوزستان به لحاظ بومی استان های ایلام و لرستان را نیز در بر می گیرد و ظرفیت برخی رشته های بومی توسط دانشجویان این ۲ استان تکمیل می شود در حالی که خلاف این موضوع در خوزستان حاکم است و دانشجویان خوزرستانی تمایلی به تحصیل در استان های ایلام و لرستان ندارند و همین امر در کاهش آمار دانشجویان و پذیرفته شدگان خوزستانی در کنکور موثر می باشد.
وی گفت:علاوه براین تعداد افراد پشت کنکوری در استان خوزستان زیاد است و در سال گذشته ۶۴ هزار نفر داوطلب کنکور در خوزستان وجود داشت در حالی که در استان یزد فقط ۱۳ هزار متقاضی کنکور وجود دارد که از این تعداد هفت هزار نفر قبول شدند که آمار قبول شدگان ۵۷ درصد کل آمار بود و این استان را به استان نخست کشور تبدیل کرد.
کمایی گفت:این درحالی است که از بین داوطلبان کنکور خوزستانی ۲۸ هزار نفر در کنکور پذیرفته شدند و آمار قبول شدگان این استان ۳۷درصد است .
معاون متوسطه آموزش و پرورش خوزستان گفت:باید با تقویت بنیه علمی،مالی،هم جهت کردن فعالیت های آموزشگاه های علمی آزاد با آموزش و پرورش و افزایش اعتماد بنفس داوطلبان و مدیران و مشاوران مدارس رتبه علمی استان خوزستان را در کنکور بالا برد.
وی افزود:استاندار خوزستان نیز حساسیت خاصی به کنکور نشان داده و برای ارتقای سطح کنکور ستاد بهبود جایگاه کنکور را تشکیل داده و تاکنون ۲ جلسه از این ستاد نیز برگزار شده که امیدواریم فعالیت های انجام شده مثمر ثمر باشد.

https://hoorkhabar.ir/638474کپی شد!
51