پول فروش نفت در پسابرجام برنگشته است

هورنیوز – به نقل از صدا و سیما، سردار سرلشکر پاسدار محمدحسین باقری پیش از ظهر امروز در مراسم گردهمایی فرمانده هان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آستانه روز نیروی دریایی با تسلیت ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) قدردانی از زحمات صورت گرفته، دست اندرکاران برگزاری مراسم پیاده روی اربعین و آرزوی نابودی تروریسم در کشورهای اسلام و کشور همسایه عراق اظهار داشت: روز «۷ آذر» یادآور عملیات کم نظیر نیروی دریایی در خلیج فارس است که در آن طومار نیروی دریایی دشمن درهم پیچیده شد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در ایام پس از برجام که تحریم های فروش نفت برداشته شده هنوز پول های نفت های فروخته شده دریافت نشده است.

سرلشکر باقری افزود: پیش بینی مسئولان این بود که پول های نفت های فروخته شده از بهمن سال گذشته تا شهریور امسال دریافت شود اما اینگونه نشد.

وی اضافه کرد: با این حال طرح های نیروی دریایی ادامه داشته و این نیرو ژئوپلتیک دریای عمان و سواحل مکران را به ژئوپلتیک کارآمد تبدیل کرده است که ثبات کشور را افزایش خواهد داد.

سرلشکر باقری گفت: درشرایطی که دو سوم جمعیت جهان در سواحل زندگی می کنند و عمده اقتصاد جهان در دریاها شکل می گیرد و باید اقداماتی داشته باشیم تا از سواحل و دریای عمان بهره بیشتری ببریم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: نیروی دریایی در راهی قدم گذاشته است که سال ها کار می طلبد.

سردار باقری با طرح این پرسش که چرا ما نباید زمینه سرمایه گذاری استان های کشور را در سواحل فراهم کنیم گفت: می شود با تعرفه های ترجیحی زمینه های فعالیت اقتصادی استان های کشور را در سواحل فراهم کرد.

وی گفت: هندی ها و چینی ها مشتاق حضور در سواحل کشور ما هستند و از طرفی امکان اتصال راه آهن کشور به این سواحل به منظور توسعه فعالیت های صادرات و واردات وجود دارد تا آسیای مرکزی را از انحصار ارتباط با دنیا از طریق روسیه خارج کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: ۹۰ درصد حمل و نقل کالا در جهان از طریق دریا صورت می گیرد و بسیاری از شناورها با وجود در اختیار داشتن ظرفیت در سواحل دیگر کشورها تعمیر می شوند و یا سوخت و امکانات دریافت می کند.

سرلشکر باقری با بیان اینکه نقدینگی کشور امسال بیش از هزار تریلیون اعلام شده است گفت: این مقدار پول کمی نیست و می شود کشور را متحول کرد که البته نیازمند مدیریتی آگاهانه است.

وی با ابراز امیدواری مبنی بر اینکه روزی این سواحل موتور محرک توسعه کشور باشد، گفت: با تلاش های صورت گرفته در نیروی دریایی در برنامه ششم توسعه کشور حکم خاصی برای توسعه دریای عمان صادر شده و کارگروه توسعه این سواحل به ریاست معاون اول رییس جمهوری در حال شکل گیری است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، با بیان اینکه امسال هنوز بودجه عمرانی به دستگاهی پرداخت نشده است افزود: اما بخشی از بودجه توسعه سواحل مکران پرداخت شده است که حکایت از اهمیت این طرح دارد.

https://hoorkhabar.ir/636918کپی شد!
75