چرا مرز مهران مسدود شد؟

هورنیوز – طی دو روز گذشته، خیل عظیمی از زوار به منظور رسیدن به کربلای معلی به سوی مرزهای سه‌گانه مهران، چزابه و شلمچه روانه شدند.

به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی و آغاز آیین پیاده‌روی زائران، طی دو روز گذشته سیل عظیمی از زوار به منظور رسیدن به کربلای معلی به سوی مرزهای سه گانه مهران، چزابه و شلمچه روانه شدند از این رو متولیان برگزار کننده مراسم اربعین خصوصا مسئولان استانی برآن شدند که تمهیدات لازم را برای رفاه هر چه بیشتر زائران در نظر بگیرند.

متاسفانه با وجود توصیه‌های اکید مسئولان ستاد مرکزی اربعین به زائران مبنی بر ضرورت تهیه روادید برای خروج از کشور، عده‌ای از زوار از تمکین به این مهم سربازدند و ناخواسته بانی بروز مشکلی جدی شدند. براساس اظهارات حسین ذوالفقاری رئیس ستاد اربعین “حدودا از ساعت ۳:۳۰ صبح امروز نیروهای انتظامی در منطقه مرزی مهران از ازدحام زائران فاقد روادید نگرانی کردند لذا ما ناچار شدیم بلافاصله در کمتر از یک ساعت تصمیماتی را اتخاذ کنیم.

برای ارائه راهکار نیروهای انتظامی خودرو‌های مورد‌ نیاز داده شد تا افراد فاقد ویزا را از منطقه خارج کنند و با وجود اختلال در روند رفتن زائرین از مرز مهران حرکت زائرین از سمت لرستان به ایلام در محدوده مرز مهران فعلا متوقف شده است، همچنین به شرکت‌های مسافربری نیز اعلام کردیم که از سمت جنوب کشور حرکت کنند چرا که حرکت در این محدوده روان است.”

ذوالفقاری همچنین گفت: بر این اساس پیش‌بینی اسکان زائران را در استان ایلام کردیم تا زائران در تکایا، حسینه‌ها و مساجد استراحت کنند و افراد متخلفی که غیر قانونی به این مرز آمدند انتقال دهیم. ما قطعا از حضور اینگونه افراد در این مرزها جلوگیری خواهیم کرد، چراکه موجب کندی حضور افرادی که قانونی به این مرز‌ها آمده‌اند، شده است.

قطعا طرف عراقی مانع عبور زائرین بدون ویزا در این منطقه خواهد شد، علت اصلی بروز این اتفاق این است که برخی مانند سال گذشته عادت کرده‌اند که به صورت غیرقانونی از این مرز عبور کنند و ملاحظه نیرو‌های مرز‌بان در این منطقه باعث بدآموزی برای این افراد شده است.

ذوالفقاری در ادامه در پاسخ به این سوال که زائرانی که در حال حاضر حرکت نکرده‌اند آیا مجازند از مرزهای جنوبی برای حرکت اقدام کنند اظهار داشت: ما اعلام کردیم زائرانی که در حال حاضر مهر خروجشان مرز مهران است، هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و می‌توانند از مرز شلمچه و چزابه حرکت کنند و ما تأکیدمان براین است که زائرین حتما از این مسیر بروند چرا که این مسیر روان است.

رئیس ستاد اربعین افزود: نیروهای انتظامی مستقر در مرز مهران گفته‌اند ۷۲ ساعت مسیر مرز مهران را متوقف می‌کنیم اما ما اعلام کردیم ظرف امروز و فردا این وضعیت را کنترل کرده تا افراد غیرمجاز را از این منطقه خارج ساخته و به تدریج مسیر برای زائرینی که با مجوز آمدند هموار شود.

با این شرایط، زائرانی که دارای مجوز خروج از کشور هستند براساس اظهارات رئیس ستاد اربعین باید برای ورود به کشور عراق تغییر مسیر دهند و مرز شلمچه و چزابه را برای خروج در نظر بگیرند. مرزهای دوگانه خوزستان هم براساس اظهارات استاندار این استان همچنان روان بوده و گیت‌های ورود و خروج هم به صورت شبانه‌روزی فعال است.

استاندار خوزستان در تشریح جزئیات ظرفیت استان خوزستان اعلام کرد “بیشترین میزان تردد زائران از مرز شلمچه صورت می‌گیرد. تا اکنون هیچ مشکل خاصی برای زائران پیش نیامده و روزانه ۱۰۰ هزار پرس غذا هم به زائران توزیع می‌شود.”

شریعتی تصریح کرد: تمهیدات قابل توجهی برای زائران اربعین در نظر گرفته شده و مواکب و پارکینگ‌های بسیاری در مرز چذابه و شلمچه قرار دادیم، جاده‌ها ۴ بانده شده و کلیه امکانات مورد نیاز در جهت تامین خدمات برای زائران در نظر گرفته شده است همچنین باید اعلام کنم تاکنون حدودا ۶۵۰ هزار نفر از مرز خوزستان عبور کردند البته ظرفیت مرزهای استان خوزستان به گونه‌ای است که می‌توان دو برابر جمعیت کنونی را از مرزها عبور داد.

https://hoorkhabar.ir/635198کپی شد!
94