جابجایی روزانه ۵ هزار زائر اربعین با ناوگان ریلی

هورنیوز – عبدالکریم درویش‌ زاده با بیان این‌که اداره‌کل راه‌آهن جنوب برای ایام اربعین حسینی ۱۳۰ رام قطار از مسیرهای برون‌استانی و درون‌استانی به سمت شلمچه یا بالعکس در نظر گرفته است، اظهار کرد: ظرفیت این قطارها مجموعاً ۷۵ هزار صندلی است که تعدادی از این قطارها از سطح کیفی بالایی برخوردار هستند.

وی افزود: در مجموع ۱۳۰ رام قطار از ۱۵ آبان‌ماه تا ششم آذرماه جهت عزیمت به شلمچه یا حرکت از مبداء شلمچه آماده هستند و این قطارها می‌توانند مجموعا ۷۵ هزار زائر را طی مسیرهای رفت و برگشت جابه‌جا کنند.

درویش‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که به علت ازدحام تردد زوار و خودروها، مسیر تردد از خرمشهر – شلمچه در یک محدوده ۱۰ تا ۱۲ کیلومتری، مسدود شده است، یک رام قطار با ظرفیت حدود ۴۰۰ نفر در این مسیر زائران را جابه‌جا می‌کند و این قطار هر نیم ساعت می‌تواند حدود ۴۰۰ زائر را جابه‌جا کند.

وی با تأکید بر این‌که ناوگان حمل و نقل ریلی آمادگی دارد ۳۰۰ هزار زائر را در مسیرهای برون‌استانی به مقصد شلمچه و یا بالعکس پوشش دهد، بیان کرد: در صورتی که متقاضی وجود داشته باشد، تقریباً آمادگی داریم که ۳۰۰ هزار نفر را در این مسیرها پوشش دهیم. از آغاز سفر زوار اربعین به شهرهای زیارتی عراق تاکنون ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر از طریق مسیرهای ریلی برون‌استانی و درون‌استانی به مقصد شلمچه رفته‌اند و یا از مبدا شلمچه، از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی جابه‌جا شدند.

مدیرکل راه‌آهن جنوب با بیان این‌که از مبداء مشهد و همچنین تهران تاکنون بیش از ۳۰ هزار زائر از طریق ناوگان حمل و نقل ریلی به شلمچه رفته‌اند، گفت: روزانه ۴ قطار از مبداء تهران، زائران اربعین حسینی را به شلمچه می‌برد و در برخی روزها نیز روزانه ۷ قطار به قصد شلمچه وارد خوزستان می‌شوند.

درویش‌زاده اظهار کرد: تاکنون تمام قطارهای ما به مقصد شلمچه و یا بالعکس با ظرفیت کامل حرکت کرده‌اند و حتی در برخی موارد نیز با مسافر مازاد مواجه شدیم و روز گذشته یک قطار با ۱۳۰۰ زائر وارد شلمچه شد، در صورتی‌که پیش‌بینی ما تا این حد نبود و این قطار هم، چنین ظرفیتی نداشت.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه در روزهای پس از اربعین حسینی حجم زیادی از زائران از کشور عراق برای برگشت به سمت مرزها رهسپار شوند، با پیک استفاده از ناوگان حمل و نقل ریلی مواجه شویم. در صورتی‌که نیاز به افزایش تعداد قطارها وجود داشته باشد حتماً پیگیری می‌کنیم.

درویش‌زاده تصریح کرد: سال گذشته در مجموع ۵۰ هزار زائر از مسیرهای برون‌استانی وارد شلمچه شدند و یا از شلمچه به شهرهای خود رفتند. همچنین ۱۰۰ هزار زائر نیز در مسیر کوتاه خرمشهر – شلمچه تردد کردند که پیش‌بینی می‌شود امسال در همین مسیر ۳۰۰ هزار زائر تردد و در مسیرهای برون‌استانی بیش از ۸۰ هزار زائر از ناوگان حمل و نقل ریلی استفاده کنند.

وی در خصوص دیگر تمهیدات شرکت راه‌آهن جنوب جهت تسهیل زائرین اربعین حسینی خاطرنشان کرد: در ایستگاه‌های قطار اهواز و خرمشهر تمهیداتی جهت پذیرایی از زائرین در نظر گرفته شده است. در ایستگاه شلمچه نیز یک موکب جهت پذیرایی از زوار راه‌اندازی شده و قطاری که مسافرین را در حد فاصل خرمشهر و شلمچه جابه‌جا می‌کند، صددرصد رایگان است.

مدیرکل راه‌آهن جنوب خوزستان با بیان این‌که در پایانه‌های ریلی اهواز و خرمشهر آمادگی خدمت‌‌رسانی به زوار به صورت شبانه‌روزی وجود دارد، عنوان کرد: هیچ مشکلی از نظر خدمت‌رسانی به زائرین اربعین حسینی نداریم و با تشکر از زائرینی که سفر با قطار را انتخاب کردند، اعلام می‌کنیم زائرین در صورت مواجه شدن با هرگونه مشکل، سریعا با سامانه ۱۵۳۹ تماس بگیرند تا بلافاصله جهت پاسخگویی اقدام کنیم.

https://hoorkhabar.ir/635163کپی شد!
113