لزوم اجرای پایلوت‌های شورورزی در خوزستان با هدف تثبیت کانون‌های ریزگرد

به گزارش هورنیوز بی شک یکی از بزرگتیرن طرح های اجرا شدن در حوزه کشاورزی کشور به طرح احیای اراضی ۵۵۰هزار هکتاری باز می گردد.

این طرح که از زمان سفر مقام معظم رهبری مغفول مانده بود در سال ۹۲ کلید خورد تا بخشی از مشکلات کشاورزان استان خوزستان برطرف شود اما با دراختیار گرفتن بخشی از اراضی توسط کشاورزان مشکلات بزرگی همچون شور شدن اراضی و سرازیر شدن پساب آنها به تالاب ها آشکا رشد که همین امر صدای فعالان محیط زیست را درآورد.

چندی پیش مسعود اسدی رییس مجمع ملی تشکل های کشاورزی کشور با بیان اینکه این طرح با شتابزدگی اجرا شده است افزود: اقداماتی که برای ۱۰ هزار هکتار در طرح توسعه نیشکر ظرف پنج سال انجام می شد در این طرح یک ساله اجرا می شود که موجب کاهش کیفیت طرح شده است.

وی تصریح کرد: تسطیح، کانال گذاری و زهکشی در این طرح به درستی اجرا نشده که در اینصورت نتیجه ای جز اتلاف منابع طرح نخواهد داشت.

رئیس انجمن صنفی کشاورزی خوزستان همچنین با اشاره به طغیان زهاب های کشاورزی در اراضی دشت آزادگان و هویزه گفت: لایروبی کانال های اصلی زهکشی عامل طغیان این زهاب ها نیست و عملکرد پیمانکاران طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی باعث این خسارت ها شده است.

به گفته وی پیمانکاران این طرح برخی مسیرها را برای تردد خود مسدود کرده بودند که ایجاد مشکل کرده بود.

به تازگی نیز مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی از اجرای پایلوت‌های شور ورزی با استفاده از پساب‌ها و اراضی شور و تثبیت کانون‌های بحرانی استان خوزستان خبر داد و اظهار داشت: تفاهم‌نامه همکاری بین موسسه جهاد نصر و ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی به منظور اجرای پایلوت‌های شور ورزی با استفاده از پساب‌ها و اراضی شور و نیز تثبیت کانون‌های بحرانی ریزگردها منعقد شد.

وی افزود: طرح پایلوت شور ورزی با استفاده از پساب‌ها و اراضی شور و تثبیت کانون‌های بحرانی استان خوزستان با استفاده از انواع پوشش گیاهی و مالچ‌های زیستی در استان خوزستان اجرا خواهد شد.

به گفته وی، این تفاهم‌نامه با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری توسط شرکت‌های جهاد نصر و با کمک گرفتن از فناوری و دانش مراکز و موسسات تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و شرکت‌های دانش‌بنیان عملیاتی خواهد شد.

https://hoorkhabar.ir/635037کپی شد!
117