رشد ۱۱ هزار میلیاردی بدهی دولت

هورنیوز – براساس آمارهای جداول خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های سیستم بانکی مجموع دارایی خارجی بانک مرکزی در ۶ ماه اول امسال با ۳٫۱ درصد کاهش ۳۴۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان محاسبه شده است.

اسکناس مسکوک بانک مرکزی با ۶۹٫۳ درصد افزایش در ۶ ماهه اول امسال ۵ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان بوده که این رقم نسبت به شهریورماه سال قبل ۱۷٫۵ درصد رشد داشته است.

بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی ۶۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در پایان شهریورماه گزارش شده است که سهم دولت ۳۵ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان و سهم شرکت‌ها و مؤسسات دولتی ۲۸ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان است. در ۶ ماهه اول سال جاری، بدهی دولت ۴۵٫۳ درصد افزایش یافته و بدهی شرکت‌ها و مؤسسات دولتی ۱٫۹ درصد رشد داشته است.

بدهی دولت پایان سال گذشته ۲۴ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان بوده که این رقم در پایان خرداد ماه به ۳۳ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان، تیر ماه ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، مرداد ۳۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد و در شهریور ۳۵ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان رسیده است.

بنابراین در ۶ ماهه اول امسال بانک مرکزی ۱۱ هزار و ۵۰ میلیارد تومان پول به دولت پرداخت کرده و در عمل رابطه دولت و بانک مرکزی به صندوقِ دولت تبدیل شده است.

* بدهی دولت به بانک‌ مرکزی ۹۴ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان شد

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به ۹۴ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان که در این مدت ۱۲٫۷ درصد و در ۱۲ ماه منتهی به شهریورماه امسال ۱۶٫۹ درصد افزایش داشته است.

طبق این گزارش، مجموع کل دارایی‌های بانک مرکزی در شهریورماه امسال به ۵۱۳ هزار و ۴۹۰ میلیارد تومان بالغ شده است.

در بخش بدهی‌ها، سپرده‌ بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نزد بانک مرکزی ۱۲۲ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان است که ۱۱۵ هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان آن سپرده قانونی و ۶ هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان سپرده دیداری است.

* کاهش سپرده‌های بخش دولتی نزد بانک مرکزی

سپرده‌های بخش دولتی نزد بانک مرکزی در ۶ ماهه اول امسال ۸٫۱ درصد و در ۱۲ ماه منتهی به شهریورماه سال جاری ۲۳٫۶ درصد کاهش یافته و به رقم ۳۱ هزار و ۷۰ میلیارد تومان رسیده است. سپرده دولت نزد بانک مرکزی ۸٫۵ درصد و سپرده شرکت‌ها و موسسات دولتی ۵٫۲ درصد کاهش داشته است.

 

https://hoorkhabar.ir/634727کپی شد!
63