آتش کمبود صنایع تکمیلی، ریشه های کشاورزی استان را می سوزاند!

به گزارش هورنیوز؛ اهمیت استقرار صنایع تبدیلی و نقش مستقیم آن بر کشاورزی و اقتصاد استان، موضوعی غیر قابل انکار است. اما باوجود چنین اهمیتی و تولید محصولات کشاورزی زیاد در خوزستان، متاسفانه رده صنعتی استان پایین است و خوزستان به یک صادر کننده مواد خام کشاورزی به استان های دیگر تبدیل شده است.

این روزها یکی از افتخارات مسئولان استان، تولید ۱۴ میلیون تن محصول در سال است. کیخسرو چنگلوائی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این خصوص اظهار داشت: هر کسی که بخواهد در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کند، زمین و مجوزهای لازم را در اختیارش قرار خواهیم داد و همچنین برای دریافت تسهیلات موردنیاز نیز پیگیری خواهیم کرد.

۰-۱۴۹-۶۲۶x330

چنگلوایی با اشاره به تولید حدود ۱۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان، اظهار کرد: با توجه به این‌که افق تولید استان برای سال‌های آینده را حدود ۲۵ میلیون تن پیش‌بینی کرده‌ایم، برای آنکه به این هدف برسیم نیاز به سرمایه‌گذاری داریم.

وی افزود: در استان نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیربنایی کشاورزی و به ویژه بحث صنایع تبدیلی به شدت احساس می‌شود و نیاز است سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در این بخش بپردازند و به توسعه این صنایع در استان کمک کنند.

خوزستان به عنوان قطب مهم کشاورزی کشور به منظور نقش آفرینی بیشتر در زمینه تولید محصولات غذایی نیازمند رونق صنایع تبدیلی، تکمیلی و کارخانه های صنایع غذایی مرتبط با محصولات کشاورزی استان است اما مشاهده می شود کمبود صنایع تبدیلی در برخی از محصولات کشاورزی خوزستان سبب ارسال محصولات کشاورزی و باغی به دیگر مناطق می شود و بخشی از محصولات نیز دچار ضایعات می شوند.

باوجود آنکه ساخت و توسعه واحدهای صنایع غذایی، تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی مزایایی همچون کاهش ضایعات، رشد اشتغالزایی، دسترسی به محصولات کشاورزی در خارج از فصل تولید، افزایش ارزش افزوده در محصول و ارزآوری را به دنبال دارد اما در سال های گذشته پیشرفت چشمگیری در این زمینه صورت نگرفته است.

درکنار صدها نوع محصول زراعی و باغی تولید شده در خوزستان، جایگاه خرما از دیرباز ممتاز بوده و بسیاری از کشاورزان استان از این طریق ارتزاق می کنند با این وجود نه تنها اقداماتی درخصوص تشویق کشاورزان صورت نگرفته بلکه عدم بیمه کردن تمام نخیلات، وجود پدیده ریزگردها، شوری و کمبود آب، عدم جایگزینی نخل های جدید با نخل های مریض و… شاهد آن هستیم که سال به سال از کیفیت و کمیت این محصول در استان کاسته می شود.

درحال حاضر بسیاری از استان ها به سمت احداث شهرک های کشاورزی با اولویت هایی مانند دامپروری، شیلات، نخیلات، سبزی و صیفی جات، پیش می روند تا بیشترین استفاده از تولید محصول را کسب کنند، محصولات خوزستان اما به شیوه چند صد سال پیش در بازارهای استان توزیع و یا نهایتا به استان های همجوار صادر و مابقی آن زائد می شود!

به گزارش هورنیوز؛ بازار محصولات کشاورزی استان خوزستان با نوسان‌های زیادی روبرو است و این موضوع گاها باعث ضرربالای کشاورزان می‌شود از همین رو انتظار می رود مسئولان ذیربط با تدبیری شایسته زمینه احداث صنایع تبدیلی را فراهم کنند تا سود دسترنج یکساله کشاورزان خوزستانی به جیب دلالان و تولیدکنندگان سایر استان ها نرود.

 

 

 

https://hoorkhabar.ir/634081کپی شد!
42
۱
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • حسابی ایشالا ریاست بخش کشاورزی استان جهت شکوفایی بخش صنایع تبدیلی و فراوری تلاش صادقانه انجام بدهد و تنها منوط به ارائه گزارش نشود اینجانب به کلیه دست اندرکاران بخش کشاورزی که موجب ارتقای کشاورزی و تولیدات آن می شود خدا قوت و خسته نباشی میگویم. اجرکم عندالله.
منتشر شده۱