سود صنایع آلاینده در جیب مرکز نشینان و دودی که به ریه خوزستانی ها می رود!

به گزارش هورنیوز ؛ وارد استان خوزستان به ویژه شهر اهواز که می شوید آنچه بیش از نمادها و المان های شهر توجهات را به خود جلب می کنند، مشعل های دود کارخانه های اطراف و بعضاً درون شهر، تنگی نفس شهروندان، رنگ خاکستری آسمان شهر و.. است.

از یک دهه پیش واحدهای تولیدی و صنایعی که استانداردهای زیست محیطی را رعایت نمی‎کنند، موظف شدند یک درصد از فروش خود را به عنوان عوارض آلایندگی بپردازند.

۰a5c10379d28b30d0ae330a3d09fe28e

قانون مالیات بر ارزش افزوده واحدهای صنعتی آلاینده را می‏توان از سیاست‎های مؤثر در زمینه کنترل عوامل آلودگی با استفاده از ابزارهای اقتصادی دانست و باید به این نکته نیز اذعان داشت که اخذ چنین عوارضی در ایجاد انگیزه صاحبان صنایع برای کنترل آلودگی مؤثر بوده، اما نکته حائز اهمیت این است که این عوارض به دلیل اینکه در مسیر رفع آلایندگی‏های ناشی از فعالیت صنایع صرف نمی‎شوند نتوانسته باری از مشکلات محیط زیست بردارد.

بی شک پرداخت عوارض از سوی صنایع آلاینده در استان خوزستان به معنای پرداخت بخشی از خون بهای همین شهر است که در سایه فعالیت های آلاینده نفس شهر را گرفته است. چراکه طبق بررسی های صورت گرفته طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز در سال ۸۳ سهم صنایع را در آلودگی هوای این شهر ۶۵ درصد، و ۳۵ درصد دیگر را ناشی از سایر آلودگی ها اعم از حمل و نقل، سوزاندن مزارع نیشکر و خانگی اعلام کرده است.

گذشته از لزوم پرداخت ارزش افزوده توسط توسط صنایع آلاینده، براساس مصوبه مجلس، شرکت‌های موضوع ماده ۵ قانون خدمات کشوری مصوب سال ۸ مهر ۸۶ که فعالیت آنها موجب آلودگی و تخریب محیط زیست است به ویژه شرکت‌های فعال در امور نفت و گاز مکلف شدند اعتبارات لازم برای جلوگیری و جبران آلودگی‌های زیست محیطی را از محل منابع خود و با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری هزینه کنند.

طبق گفته آذر زمانپور عضو شورای شهر اهواز، شهرداری اهواز در بودجه سال ۹۴ مبلغ ۷۰ میلیارد تومان درآمد از محل تخصیص صنایع آلاینده به موجب آلودگی و تخریب محیط زیست پیش بینی کرده بود که تاکنون ۳۷ میلیارد تومان از این مبلغ محقق شده است.

وی با بیان اینکه این مبلغ باید صرف هزینه‌های عمرانی و جاری شهرداری جهت جلوگیری از گسترش آلودگی با افزایش سرانه فضای سبز شود، گفت: نپرداختن این مبلغ اجحاف در حق شهروندان اهوازی به شمار می‌رود.

همچنین سیدخلف موسوی شهردار اهواز چندی پیش در اظهارنظری تند درخصوص شرکت های آلاینده گفت: انتظار می‌رود نمایندگان جدید و راه یافته به مجلس شورای اسلامی در استان خوزستان پیگیر موضوع مالیات ارزش افزوده باشند، زیرا در استان مالیات ارزش افزوده عملیاتی نیست و هر شرکتی به روشی به‌دنبال خارج شدن از لیست پرداخت است.

شهردار اهواز با بیان اینکه کوتاه‌ترین دیوار از آن شهرداری این شهر است، گفت: شرکت‌هایی که با فعالیت‌ها و کار خود در حال تولید آلاینده‌ها هستند، با وارد کردن فشار به برخی از مسئولان سعی در خارج کردن نامشان از این لیست دارند.

از سویی دیگر به گفته فعالان و کارشناسان محیط زیست استان، این‌که در آمدهای حاصل از منابع آلاینده های نفتی و صنعتی در اهواز برای نگهداری فضای سبز هزینه شده است، پاسخ درستی به مردم نیست. اساساً بودجه‌بندی سالیانه باید بر اساس سایر منابع درآمدی شهرداری در نظر گرفته شود و درآمدهای ناشی از آلودگی محیط زیستی باید در توسعه فضای سبز و کمربند سبز اهواز هزینه شود.

اگرچه برخی صنایع آلاینده مانند شرکت مناطق نفتخیز جنوب با اقداماتی مانند احیای تالاب هورالعظیم به دنبال جبران هستند، اما آنچه انتظار می رود آنست که تمام صنایع در این طرح همکاری و مانع نابودی محیط زیست استان شوند.

نمونه بارز این کم کاری ها در طرح احداث کمربند سبز اهواز بود، از آنجایی که شهر اهواز بیش از سایر کلانشهرها در معرض آلودگی و خطرات زیست محیطی قرار دارد، تصمیم گرفته شد پروژه کمربند سبز اهواز به قطر ۷۲ کیلومتر بین شرکت‌ها و ادارات مختلف مانند شهرداری، سازمان جهادکشاورزی، صنایع فولاد، ملی حفاری، توسعه نیشکر و… تقسیم شد و هر کدام از ادارات طبق صورت جلسه‌ کارگروه تشکیل شده در استانداری، قسمتی از اجرای پروژه را بر عهده گیرند.

ابراهیم نوشادی معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری اهواز در همین خصوص به خبرنگارما گفت: میزان کمربند سبز اهواز ۷هزار و ۲۰۰هکتار است که باید کامل سراسر شهر ایجاد شود از همین رو تقسیم کاری بین تمام دستگاه ها و شرکت ها ایجاد شد. سهمیه شهرداری اهواز ۸۰۰ هکتار بود که در طول این مدت ایجاد شد.

نوشادی با اشاره به اینکه انتظار می رفت شرکت های آلوده کننده هوا مانند نیشکر و صنایع فولاد، در این مقوله همکاری کنند، یادآور شد: شرایط شهر اهواز به دلیل استقرار صنایع آلاینده و ریزگردها خاص است و باید برای ایجاد فضای سبز بیشتر در آن تلاش کرد.

به گزارش هورنیوز ؛ بسیاری از صنایع آلاینده شهر اهواز سال ها پیش در سایه نبود طرح جامع، در درون شهر ساخته شده اند که همین امر مشکلات تنفسی و زیست محیطی این شهر را بیشتر می کند. از سویی دیگر تالاب ها که همواره از لحاظ اقتصادی، گردشگری و زیست محیطی برای مردم استان نقش حیاتی داشتنه اند امروز در معرض نابودی قرار گرفته اند.

انتظار می رود مدیران این صنایع با در نظر گرفتن مبحث پر اهمیت سلامت شهروندان درخصوص پرداخت به موقع و کامل عوارض همکاری کرده و درصدد استفاده از تکنولوژی های جدید در راستای کاهش آلایندگی باشند تا اگرچه مردم این استان سهمی از سود و اشتغال این صنایع ندارند، دست کم بیش از این مورد هجمه مضرات آن هم نباشند!

https://hoorkhabar.ir/633523کپی شد!
161
۳
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • محمدی چقدر از نفتی ها پول گرفته اید؟
    • علی بهمن باسلام خدمت شما دوست عزیز این سایت همانگونه که نقد میکند، منتظر انتقاد هم می باشد. گزارش ما مستند است ولی جمله شما تهمت! در هر زمانی که مستندات دریافتی ما را ارائه بفرمائید قطعاً مثل این جمله شما منتشر می کنیم.
  • جمشید کارد به استخوان رسیده دیگه
منتشر شده۳