تامین آب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری با دستور رییس جمهور

هورنیوز – استاندار خوزستان با اشاره به اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری، در خصوص تأمین آب فاز دوم این طرح گفت: خوشبختانه نامه ای از معاون اول ریاست جمهوری دریافت کردم مبنی بر این که منابع آبی این فاز تأمین خواهد شد.
 غلامرضا شریعتی در حاشیه بازدید وزیر کشاورزی از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که امروز ۱۳ آبان در آبادان انجام شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با این تصمیم مشکلی از بابت آب فاز دوم نخواهیم داشت و رئیس سازمان آب و برق استان نیز این مهم را تأیید کرده است.
وی افزود: میزان بودجه ای که در نظر گرفته شده است بخشی از فاز دوم را تأمین می کند و برای مابقی آن باید یا از مقام معظم رهبری درخواست کنیم و یا خط اعتباری باز کرد و یا از طریق فاینانس اقدام شود.
شریعتی تصریح کرد: امروز با حضور وزیر کشاورزی  پیشرفت کار و مشکلات موجود پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری  در حوزه خرمشهر و آبادان بررسی شد که بحمدالله در فاز اول در حدود ۲۱ هزار هکتار از اراضی این شهر در این طرح قرار گرفتند.
وی عنوان کرد: در فاز دوم تقریبا ۱۵ هزار هکتار دیگر از اراضی این شهرها در این طرح قرار خواهد گرفت که در مجموع ۳۶ هزار هکتار از اراضی آبادان و خرمشهر زیر پوشش این طرح قرار می گیرد.
شریعتی در خصوص انتقادات کشاورزان به EC بالای آب و مشکلاتی که برای محصول آنها به وجود می آورد، گفت: متأسفانه آبی که به کشاورزان این منطقه می رسد، EC  بالایی دارد و موجب آسیب رسیدن به زمین ها و محصولات می شود و میزان محصولات را کاهش می دهد که یکی از علل آن این است که انتهای کارون در این منطقه قرار دارد و محل ریزش تمام پسماندهای آبهای نیشکر و … است.
وی اظهار کرد: باید در رهاسازی آب تمهیدات بهتری انجام گیرد و لازم است سدهای مرزی که تصویب شده اند، احداث شوند که موجب می شود آب دریا به رودخانه نریزد و شوری آب کاهش پیدا کند.
شریعتی ادامه داد: مساله پساب توسعه نیشکر کنترل شده پیش می رود و امید است که در چند سال آینده EC پساب های جنوبی این طرح نیز مانند پساب های شمالی به ۴ هزار میکروموس یا کمتر برسد. متأسفانه اکنون EC پسابهای جنوب به ۶ هزارمیکروموس می رسد که برای کشت گندم، یونجه و نخیلات مناسب خواهد بود و ان‌شاءالله ظرف چند سال آینده این مشکل حل خواهد شد.
وی در خصوص انتقال آب کارون به دیگر نقاط استان ها گفت: آب کارون به هیچ یک از استان های دیگر جهت آبیاری مزارع کانال کشی نشده و مقدار انتقال یافته به جهت شرب و مصرف خانگی نیز آنچنان قابل توجه نیست و ما ان‌شاءالله اجازه انتقال آب کارون را نخواهیم داد.
استاندار خوزستان گفت: عملکرد جهاد نصر این‌گونه عنوان کرد که این طرح بسیار بزرگ است و در حال حاضر در کشور پروژه ای به این عظمت در بعد کشاورزی، اجرا نشده است و طبیعی است که انتقادات و نقص هایی نیز وجود داشته باشد اما در عین حال از مشاهدات اینجانب طرح به خوبی در حال پیشرفت است و کار انجام شده قابل قبول است.
وی اظهار کرد: جهاد نصر موظف است که ایرادات موجود را رفع و پیمانکاران خود را نیز به این مهم موظف کند و مشکلات تا نواقص موجود رفع شود و با کمترین مشکل و بیشترین رضایت پس از این همه هزینه و اعتبارات کار به پایان برسد و کشاورزان عزیز، نظام صنفی کشاورزی و خانه کشاورزان و تمام آنهایی که از حقوق کشاورزان دفاع می کنند، رضایت داشته باشند.

 

https://hoorkhabar.ir/633370کپی شد!
91