تراژدی تلخ انتقال آب های خوزستان؛ این قسمت غله اعلاء!

به گزارش هورنیوز ؛ شاید تا چند سال پیش که صحبت از کمبود منابع آبی به میان می آمد مردم تصور نمی کردند روزی می رسد که حتی استان های یک کشور هم بر سر این امر دچار تنش شوند.

مردم خوزستان اما این روزها با تمام وجود این امر را درک و شاهد آنند که هر روز تونل جدیدی برای انتقال آب های استان زده می شود که نتیجه آن بی کاری کشاورزان، کاهش کیفیت آب، خشکی رودخانه و ایجاد کانون های جدید ریزگرد است.

حال پس از چندین طرح انتقال آب نوبت به انتقال آب از سرچشمه ” غله اعلا” به یکی از استان های همجوار رسیده و صدای مسئولان، نمایندگان مردم و روحانیون را هم در آورده است.

انتقال آب غله اعلا ضد امنیتی است

هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه  باغملک که با جمع آوری امضاء در صدد بیان اعتراض خود بدین امر بود، اظهار داشت: انتقال آب از سرچشمه‌های «غله اعلا» یک کار ضد امنیتی و همچنین غیر اقتصادی بوده و واقعا چنین موضوعی مشکلاتی را در پی دارد.

وی به عواقب اجرای چنین طرحی اشاره کرد و گفت: اگر چنین طرحی انجام بپذیرد؛ مناطق زیر دست مانند صیدون با خشکسالی روبه‌رو می‌شوند و قطعا باید این منطقه را ترک کنند هر چند که در حال حاضر این آب جوابگوی یک چهارم کشاورزی مردم این مناطق هم نیست.

وی بیان کرد: سازمان‌های اطلاعاتی، استانداران خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد و همچنین خانم ابتکار باید سریعا این کار مهم را پیگیر شوند چرا که انجام چنین کاری جنگل‌های را نابود می‌کند.

مخالف این انتقال آب هستیم

کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز با اشاره به اینکه این انتقال آب روی ۹۷هزار هکتار از اراضی تأثیر دارد، اظهار داشت: ما مخالف این انتقال آب هستیم چراکه انتقال آب رودخانه علاء تأثیرات منفی روی کشاورزی شهرستان‌های باغ‌ملک، رامهرمز، رامشیر، ماهشهر و شادگان می‌گذارد.

چنگلوایی تأکید: آب این رودخانه تأمین‌کننده اصلی آب رودخانه جراحی است و هر اتفاقی بیفتد روی رودخانه جراحی هم تأثیر می‌گذارد و ۹۷ هزار هکتار از ارضی اعم از باغات و زراعی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

دولت چه دشمنی با مردم خوزستان دارد؟

آیت الله محسن حیدری عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در خطبه های نمازجمعه دو هفته پیش نیز با انتقاد صریح از طرح های انتقال آب خاطر نشان کرد: به دنبال انتقال آب رودخانه های کارون و دز به استان های دیگر، خبرهای ناراحت کننده و متاسف کننده ای در خصوص انتقال آب رودخانه کرخه هم می رسد. متاسفانه دولتمردان به انتقال آب از کارون و دز اکتفا نمی کنند و این بار به کرخه دست اندازی کرده اند.

وی افزود: چه دشمنی با مردم خوزستان دارند؟ چرا مسئولان خوزستانی ساکت نشسته اند؟ چرا نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی اعتراض و فریاد نمی کنند؟ این ظلم به مردم خوزستان است. ما برای انتقال آب شرب مخالفتی نداریم ولی این انتقال ها برای شرب مردم نیست.

امام جمعه موقت اهواز ادامه داد: خوزستان را به خاک سیاه می نشانید. مردم خوزستان چه گناهی کرده اند؟ آنها هشت سال در برابر صدام مقاومت کردند. زیرساخت های آنها از دست رفت و دچار عقب ماندگی همه جانبه شدند. محیط زیست آنها نابود شد و جان و مال خود و عزیزان خود را از دست دادند حالا آب آنها را هم می خواهید ببرید.

آیت الله حیدری عنوان کرد: با این انتقال آب ظالمانه، طرح توسعه کشاورزی مقام معظم رهبری که مایه امید برای مردم خوزستان است به کجا می انجامد؟ درد فراوان است و ما تنها می توانیم ناراحتی خود را از این تریبون اعلام کنیم.

به گزارش هورنیوز؛ در نتیجه سیاست اشتباه طرح های انتقال آب، امروز کشاورزی استان خوزستان در خطر نابودی قرار دارد و بسیاری از کشاورزان با از دست دادن زمین های خود به مناطق حاشیه شهرها کوچ کرده اند که این امر معنایی جزء نابودی اقتصاد استان نخواهد داشت. انتظار می رود مسئولان استانی و نمایندگان مردم در این زمینه متحد و مانع از تاراج اندک ذخایر آبی استان شوند.

 

https://hoorkhabar.ir/632768کپی شد!
78
۱
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

منتشر شده۱