فناوری کشور را درحوزه‌های صنعت نفت و گاز توسعه می دهیم

هورنیوز – مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: از همکاری‌های فناورانه‌ای که تاکنون با جهاد دانشگاهی داشته‌ایم، بهره‌های بسیاری برده‌ایم و آماده توسعه همکاری‌ها با جهاد دانشگاهی هستیم.

دکتر سید حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه مشترک جهاد دانشگاهی و  شرکت ملی حفاری ایران که امروز (چهارشنبه) با حضور مهندس حیدر بهمنی مدیر عامل، قائم‌مقام و معاونان شرکت ملی حفاری، رییس و معاونان جهاد دانشگاهی و رؤسای واحدهای تهران، شریف، علم و صنعت و خوزستان در دفتر مدیرعامل شرکت ملی حفاری برگزار شد، ضمن قدردانی از همکاری‌های پیشین این شرکت، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی برای تولید دانش، فناوری و صنعت بومی به‌خصوص در حوزه نفت و گاز که یکی از صنایع پیشران کشور است، ‌به‌عنوان یک نهاد علمی و فناوری کشور همواره مستظهر به پشتیبانی‌ها و حمایت‌های این شرکت بوده و همکاری‌های خوبی شکل گرفته است.

 وی تصریح کرد: ‌تلاش ما این است که فناوری کشور را در برخی از حوزه‌های صنعت نفت و گاز توسعه دهیم و از پتانسیل‌ها و امکانات بی‌نظیر انسانی، اجتماعی‌، علمی و تکنولوژیک کشور استفاده مناسب ببریم؛ جهاد دانشگاهی آمادگی دارد با توجه به پتانسیل‌ها و توانایی‌های تخصصی و انسانی موجود، گام‌های بلندتری را با همکاری شرکت و مدیران علاقه‌مند و دوراندیش آن، بردارد.

همچنین در این نشست مهندس حیدر بهمنی مدیرعامل شرکت ملی حفاری، ضمن قدردانی از تلاش‌های دکتر طیبی و دیگر مسئولان جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: از همکاری‌های فناورانه‌ای که تاکنون با جهاد دانشگاهی داشته‌ایم، بهره‌های بسیاری برده‌ایم و آماده توسعه همکاری‌ها با جهاد دانشگاهی هستیم.

وی با تأکید بر لزوم دقت در کیفیت کار، گفت: باید سیستم‌ها و تجهیزاتی که به صنعت نفت تحویل داده می‌شود، با بهترین کیفیت‌ها و استانداردهای روز باشد.

  همچنین در این نشست دکتر احمد شریفی‌زاده رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، به ارائه گزارشی از پروژه فناورانه لوله‌ها و کلاف دستگاه کویل تیوبینگ پرداخت و بیان کرد: این پروژه فناورانه و مهم با دو مشکل مهم تأمین مالی برای تدوین دانش فنی و نیز تضمین خرید داخلی مواجه است ‌چراکه انجام این مهم در گرو همکاری نهادهای علمی و فناورانه و اجرایی کشور است.

  وی خاطرنشان کرد: این ‌پروژه برای تدوین دانش فنی و تولید لوله‌های مناسب در جهاد دانشگاهی تعریف و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حال اجرا است که برای تداوم کار خود و جلب همکاری شرکت‌های لوله‌سازی به‌خصوص در سطح خوزستان نیاز به تضمین خرید لوله‌ها و یا پیش‌خرید آن را دارد.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران افزود: بر این اساس از شرکت ملی حفاری انتظار می‌رود با توجه به میزان نیاز سالانه شرکت به این لوله‌ها برای اجرای این پروژه مهم همکاری و مشارکت لازم را داشته باشد.

 مدیرعامل شرکت ملی حفاری ضمن برشمردن اهمیت پروژه تدوین دانش فنی و تولید لوله‌ها در جهاد دانشگاهی، در راستای ایجاد فرصت برای تداوم این پروژه مهم تأکید و اعلام کرد که این شرکت آمادگی دارد برای ۴۰ تا ۵۰ کلاف کویل اعلام نیاز کند و مقرر شد پیگیری این امر توسط نمایندگان دو طرف صورت گیرد.

  همچنین در این نشست دکتر قدرت‌اله شاکری‌نژاد رئیس سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان، گزارشی از پروژه‌ها و همکاری‌های در دست اجرای جهاد دانشگاهی خوزستان با شرکت ملی حفاری ارائه کرد و مقرر شد که مسائل و مشکلات اداری و مالی موجود برای تداوم ‌همکاری‌ها رفع شود.

در این نشست پس از بحث و بررسی پیرامون طرح‌ها و پروژه‌های مهم در دست اجرای طرفین، موارد زیر به تصویب رسید:‌

 درباره طراحی و ساخت سیستم کویل تیوبینگ (Coiled Tubing Unit) که به سفارش بخش پژوهش شرکت ملی نفت برای اولین بار در کشور توسط جهاد دانشگاهی صنعتی شریف طراحی و ساخته شده و تحویل شرکت ملی حفاری ایران شده است، بر اساس نظر مدیرعامل شرکت حفاری مقرر شد سفارش خرید پنج دستگاه جدید به جهاد دانشگاهی داده شود تا این دستاورد تکنولوژیک با کیفیت و امکانات بیشتری ساخته و تحویل شود.

 همچنین دکتر مردانی معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی شریف در مورد پروژه مشترک طراحی و ساخت ابزارهای درون‌چاهی که از سوی شرکت حفاری از اواسط سال گذشته به سازمان واگذار شده، ‌گزارشی از پیشرفت کار پروژه را ارائه کرد و پس از بررسی مسائل و مشکلات پروژه، مهندس بهمنی نسبت به رفع مشکلات آن به‌ویژه در حوزه مالی دستور لازم را صادر و عنوان کرد که درباره موتورهای درون‌چاهی و سایر عناصر تکنولوژیک این پروژه به ابعاد جدید و با کیفیت تکنولوژیک توجه شود که در حوزه ابزارها و تجهیزات به سمت تولید با کیفیت گام برداریم.

در خصوص حمایت از اجرای طرح “موتور درون‌چاهی حفاری جهت‌دار” که از سوی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حال اجرا است، مدیرعامل شرکت ملی حفاری همکاری شرکت ملی حفاری بر همکاری این مجموعه تأکید کرد و قرار شد که از اجرای این پروژه از طریق در اختیار قرار دادن نمونه موتور مورد نیاز و همکاری فنی در اجرا و تست این موتور حمایت شود.

  همچنین در این نشست پروژه “طراحی و ساخت سه دستگاه دکل حفاری” با ارائه گزارش پیشرفت کار توسط مهندس اخوان، رئیس جهاد دانشگاهی علم و صنعت بررسی و مقرر شد در اوایل هفته آتی قطعات یدکی دکل حفاری ۷۱ فتح توسط بازرسان شرکت ملی حفاری ایران بازدید و تحویل گرفته شود. همچنین مقرر شد در هفته آینده برنامه مونتاژ دکل حفاری ۷۲ فتح در اهواز و ساخت و مونتاژ دکل حفاری ۷۳ فتح در تهران توسط جهاد دانشگاهی علم و صنعت ارائه شود و  دکل دوم (۷۲ فتح) در شرکت ملی حفاری ایران در اهواز با همکاری جهاد دانشگاهی و شرکت ملی حفاری مونتاژ و راه‌اندازی و دکل سوم (۷۳ فتح) در جهاد دانشگاهی علم و صنعت در کرج مونتاژ شود. همچنین با توجه به اهمیت ساخت این پروژه در داخل کشور مقرر شد که سه دستگاه تاپ‌درایر موضوع قرارداد در داخل کشور توسط شرکت تایکو ساخته شود.

این جلسه با تعیین نمایندگان طرفین (جهاد دانشگاهی و شرکت ملی حفاری) برای پیگیری موارد مطرح‌ شده و تصمیمات اتخاذ شده در جلسه پایان یافت.

https://hoorkhabar.ir/632230کپی شد!
138