بودجه ای که سال به سال آب می رود

به گزارش هورنیوز – معضل ریزگردها که روزگاری تنها مردم شهرهای مختلف خوزستان را می آزرد امروز در سایه بی توجهی دولت ها و حل ریشه ای آن، ۲۲ استان کشور را درگیر خود کرده است.

با افزایش میزان گردو خاک، تشدید کانون های داخلی و خارجی و شیوع بیماری ها انتظار می رفت مسئولان با اهتمام بیشتری در صدد حل این مشکل برآیند اما این درحالیست که  تاکنون مبلغی بسیار ناچیز به این امر اختصاص یافته است.

در سال ۹۳ مبلغ ۵۵ میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها اختصاص یافت که به گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی حتی ریالی از آن هم محقق نشد. در سال ۹۴ نیز تنها ۱۷ میلیارد تومان معادل ۱٫۴درصد این بودجه تخصیص یافت.

اما نکته تأسف بار آنست که باوجود گسترش سالانه این پدیده، هرسال از میزان بودجه پیشنهادی آن کاسته می شود بطوریکه در سال ۹۵ هیچگونه بودجه ای برای مقابل با ریزگردها در نظر گرفته نشده است که همین امر گویای میزان اهتمام دولت برای حل این معضل است.

البرز اسماعیل‌پور رئیس اداره بیابان‌زدایی اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: در سال ۹۳ از این محل، اعتباری تخصیص نیافت و فقط در سال ۹۴ مبلغ ۱۷ میلیارد تومان معادل ۱٫۴ درصد از کل مصوبه، از محل اعتبارات درآمدی اختصاص یافت که بر اساس مبلغ تخصیصی، ۳۶۰۶ هکتار انواع عملیات اجرایی در ۵ شهرستان و ۸ ناحیه عملیاتی، متناسب با وضعیت هرمنطقه اجرا شد.

وی افزود: این اعتبارات مقطعی و از محل درآمدها بوده است، درحالی که کار مقابله با ریزگردها باید مداومت داشته باشد و نیاز است که دارای ردیف اعتبارات در قوانین بوده و ردیف مربوط به آن، مستقل و مستمر باشد.

به گزارش هورنیوز؛ آنچه از نوع سخنان و عمل مسئولان بر می آید آنست که معضل ریزگردها با تمام خساراتی که به سلامتی، زیرساخت ها، محصولات کشاورزی و افزایش کوچ مردم از استان وارد کرده اما هنوز به دغدغه مسئولان مبدل نشده است که مثبتِ این ادعا نیز حذف بودجه ریزگردها در سال ۹۵ می باشد.

 

 

https://hoorkhabar.ir/631596کپی شد!
122
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.