قصه پر غصه جاده های مرگ استان و مسئولانی که همچنان در خواب هستند!

به گزارش هورنیوز ؛ استان خوزستان با ۱۴هزار کیلومتر خطوط جاده ای و به دلیل وجود صنایع پتروشیمی، میادین نفت و گاز، راه های ترانزیتی، بنادر متعدد، ظرفیت کاروان راهیان نور و پیادره روی اربعین یکی از پر ترددترین جاده های کشور است.

همچنین خوزستان با برخورداری از پنج هزار و ۱۵۰ کیلومتر جاده ارتباطی و ۱۱ هزار کیلومتر راه روستایی از نظر طول راه ها رتبه پنجم کشور را داراست.از سویی دیگر استان خوزستان به علت داشتن راه‌های ترانزیتی، دارای رتبه اول در بحث حمل و نقل سنگین است.

۶۰۷۱۵۹_۵۹۱

مرگ ۹۰۵ نفر در جاده های خوزستان طی ۵ سال

روزی نیست که در خوزستان اخبار تازه ای مبنی بر تصادف خودورها و کشته شدن چندین نفر به گوش نرسد. بنا بر آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی استان خوزستان در حد فاصل سال‌های ۸۸ تا ۹۴، ۶ هزار و ۹۰۵ نفر در سوانح جاده‌ای در جاده‌های خوزستان کشته شدند که جاده‌های برون شهری با آمار ۴ هزار و ۳۴۷ نفر بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

ضمن آنکه ۲ هزار و ۹۶ نفر در تصادفات جاده‌ای درون شهری، ۴۱۶ نفر در تصادفات جاده‌های روستایی و ۴۶ نفر در تصادف در جاده‌های نا معلوم جان خود را از دست داده‌اند.

به غیر از آمار بالای کشته شدگان در طول مدت این ۷ سال ۱۲۵ هزار و ۹۴۵ در تصادفات جاده‌ای خوزستان آسیب دیدند.

اگرچه آمارها حکایت از کاهش تصادفات رانندگی در خوزستان طی چند سال اخیر حکایت دارد اما از سویی در همین سال ها تعداد مجروحان و مصدومان افزایش یافته و از سویی دیگر در ۵ ماهه نخست امسال شاهد افزایش چشمگیر آمار فوتی ها تا ۱۲درصد بوده ایم. این درحالیست که بیش از ۵۰ درصد فوتی‌ها یا در حین انتقال به بیمارستان و یا در بیمارستان فوت کردند.

تلفات جاده ای بیشتر از تلفات جنگ است

هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در جلسه کمیسیون ایمنی راه که با حضور استاندار برگزار شد با انتقاد از وضعیت جاده‌ای استان اظهار کرد: اگر جاده‌های استانداردی داشته باشیم، هیچ تلفاتی در سوانح جاده‌ای نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه در جاده ایذه ۲۰۰ مورد تصادف رخ داده و تلفات جانی بسیاری نیز به دنبال داشت، افزود: مردم دیگر تحمل ندارند که هر روز در جاده‌ها کشته دهند. کامیون‌ها که از جاده ایذه تردد می‌کنند، حتی یک ریال نیز هزینه نمی‌کنند. تلفات جانی جاده ایذه بیشتر از جنگ عراق و کویت و جنگ روسیه و گرجستان است.

شناسایی ۱۴۲ نقطه حادثه خیز خوزستان

رئیس پلیس راه استان خوزستان با اعلام این خبر که ۱۴۲ نقطه حادثه خیز در استان وجود دارد، گفت: از این تعداد ۱۳ نقطه بسیار خطرناک شامل مسیرهای اهواز – اندیمشک، رامهرمز- بهبهان، اهواز- هفتکل، رامشیر- ماهشهر، ملاثانی- لالی، امیدیه- دیلم، دزفول – شوشتر، ماهشهر- هندیجان، اندیمشک- دهلران، اهواز- خرمشهر (محور قدیم)، سوسنگرد- هویزه، سوسنگرد – بستان، و آزاد راه خلیج فارس شناسایی شده‌اند.

img22234108

عامل دیگری که در سال های اخیر درخصوص افزایش تلفات جاده ای استان نقش بسزایی داشته عبور کامیون های حامل سوخت از جاده های خوزستان به سمت کشور عراق است که ضمن تخریب زیرساخت های جاده ای سبب بالا بردن ریسک تصادفات می شود.

نکته قابل توجه آنست که باوجود خطوط ریلی گسترده در استان و ظرفیت بالای آن برای جابجایی کالا و سوخت همچنان بسیاری از صاحبان بار ریسک حمل کالا با جاده را به جان خریده و از این طریق اقدام به جابجایی کالا می کنند.

بی شک سه عامل خطای انسانی،جاده و خودرو در بروز تصادفات گسترده نقش دارند اما نمی توان انکار کرد که نامناسب بودن جاده های استان همواره عامل بسیاری از تصادفات در جاده های خوزستان بوده است چراکه از کل جاده های موجود در استان تنها ۵درصد بزرگراه و آزاد راه هستند و مابقی جاده های فرعی، روستائی و یا اصلی دو طرفه است.

به گزارش هورنیوز ؛  درحال حاضر جاده های استان خوزستان یک تنه مسئولیت جابجایی بخش اعظمی از کالا و مسافر کشور را برعهده دارد اما باوجود جاده های غیر استاندارد استان، هر روز با خبر فوت چند نفر کام خوزستانی ها تلخ می شود.

بی شک صنایع بزرگی مانند پتروشیمی ها، شرکت نفت و صنایع فولاد سهم بالایی در تردد جاده ها دارند از همین رو انتظار می رود درصدی از منابع این صنایع برای اصلاح زیرساخت های استان درنظر گیرد.

اگرچه شرایط اقتصادی دولت در برخی زمینه ها با تنگنا مواجه است اما از آنجایی که اصلاح جاده ها و زیرساخت های این چنینی به طور مستقیم با جان مردم در ارتباط است، انتظار می رود وزارت راه و شهرسازی و به تبع آن اداره کل استان خوزستان در فرصت باقی مانده چاره ای برای این امر بیندیشند که با بررسی عملکرد اداره کل راه و شهرسازی خوزستان در چند سال گذشته نمی توان وجود دغدغه جدی را در این خصوص دریافت!

https://hoorkhabar.ir/628714کپی شد!
384
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.