پیش دبستانی، اجباری که هست و امکاناتی که نیست؟!

به گزارش هورنیوز ؛ همواره یکی از دغدغه ها و گله مندی مردم خوزستان به عدم رعایت قانونی است که در سایر استان ها اجرا می شود اما در خوزستان باوجود تمام ظرفیت های انسانی و طبیعی به دلیل برخی مصالح و منافع به دست فراموشی سپرده می شود. حال این بار تعجب مردم خوزستان از اجرای قانونی است که مشخص نیست با چه هدف و چه مجوزی تنها در استان آنها اجباری شده است!

۶۰۷۹۴_۸۳۲

بی شک دوره پیش دبستانی یکی از دوران حساس هر دانش آموزی است که در آن می توان خمیر مایه نونهالان را شکل داد و آنها را برای ورود به مدرسه آماده کرد اما اجباری شدن ناگهانی آن و تنها در یک استان صدای مردم و حتی کارشناسان را هم درآورده است.

چندی پیش بود که مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان از اجباری شدن دوره پیش دبستانی خبر داد و گفت: امسال در بودجه ملی وزارت آموزش و پرورش مبالغی را برای توسعه دوره پیش دبستانی در نظر گرفته اند و طی تماس با معاونت مربوطه به ما اعلام شد که خوزستان با توجه به شرایط خاصش در اولویت اختصاص این اعتبارات خواهد بود.

وی با اعلام این خبر که پیش بینی می شود که در سال تحصیلی آینده بین ۱۰۷ تا ۱۰۸ هزار دانش آموز در پایه اول ابتدایی تحصیل کنند، افزود: توسعه دوره پیش دبستانی در استان خوزستان با اولویت مناطق محروم، روستایی و حاشیه شهرها اجرایی خواهد شد.

این اجبار از سوی آموزش و پرورش خوزستان درحالیست که محمد دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تیرماه امسال به صراحت اجباری بودن دوره پیش دبستانی را رد کرد و توضیح داد: پیش‌دبستانی مطابق قانون رسمی و غیراجباری است. رسمی بودن آن از نظر نوع محتوای ارائه شده است که آموزش و پرورش باید محتوای خاصی برای این دوره تحصیلی ارائه کند که در مجموع این دوره غیراجباری است. اما درکل خانواده ها در فرستادن کودکان به پیش دبستانی الزامی ندارند.

نکته قابل تأمل دیگر آنجاست که آقای مدیرکل بیان می دارد مؤسسه های مختلف مانند مهدهای قرآنی می توانند از طریق آموزش و پرورش تقاضای راه اندازی و برگزاری دوره های پیش دبستانی را ارائه کنند و آنچه در این خصوص به ذهن متبادر می شود آنست که کیفیت اجرای یک برنامه در خوزستان فدای کمیت می شود. چراکه بی شک برخی مؤسسات خصوصی که هر گوشه استان سربرآورده اند قطعا شایستگی پذیرفتن و تربیت نونهالان را نخواهند داشت.

تابستان امسال والدین خوزستانی سر در تمام مدارس دبستانی، پیش دبستانی و سایر مؤسسات وابسته به آموزش و پرورش با پلاکاردی رو به رو شدند که از اجباری شدن دوره پیش دبستانی حکایت دارد، قانونی که اگر رعایت نشود کودکان آنها را از ورود به مقطع دبستان باز می دارد. و در این بین خانواده ها ماندند و مشکلات بی شمار تازه ای مانند هزینه سنگین دوره پیش دبستانی و دوری و عدم دسترسی چنین مراکزی به برخی نقاط شهر که بر مشکلات دیگر آنها افزوده شد.

“جمعیت عشایر خوزستان ۱۴۰ هزار نفر در قالب ۲۳ هزار خانوار است که ما تنها ۱۰ درصد از این جمعیت یعنی ۱۴ هزار نفر را تحت پوشش آموزش رسمی آموزش و پرورش عشایر داریم”، این ها بخشی از سخنان مدیر آموزش و پرورش مدارس عشایری خوزستان است که حکایت از عدم اجرای صحیح قانون در استان زرخیز و نفتخیز خوزستان به هر دلیلی دارد. همین امر نشان می دهد که خلأهای بسیار بزرگتری در آموزش و پرورش خوزستان وجود دارد که خواسته یا ناخواسته بدان بی توجهی می شود.

به گزارش هورنیوز ؛ قطعا رفع معضلات تحصیلی در نقاط دوزبانه و محروم استان یکی از وظایف آموزش و پرورش استان و دولت است اما انجام برخی اقدامات ناگهانی و اجباری شدن نصفه و نیمه قانون تنها در یک استان موجی از مشکلات تازه را با خود به همراه خواهد چراکه زیرساخت های این امر هنوز در خوزستان فراهم نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان خوزستان در چند سال گذشته دائما از کمبود ۷ تا ۱۰هزاری معلم در مدارس استان خبر می دهد و این امر را ناشی از محدودیت های مالی دولت می داند و با اجباری شدن قانون پیش دبستانی این سؤال در بین والدین ایجاد می شود که با مشکلات مالی دولت در تأمین معلم و مربی چه کسی قرار است به نونهالان آنها آموزش دهد؟ آیا کسانی که قرار است به عنوان نخستین بار مفهوم های مهم را به آینده سازان فردا آموزش دهند چنین شایستگی را دارند؟

 

 

 

 

 

https://hoorkhabar.ir/627892کپی شد!
101
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.