تلخ شدن کام چغندر کاران خوزستان در پی سوء مدیریت مسئولان

به گزارش هورنیوز ؛ استان خوزستان با دارا بودن آب و خاک مناسب یکی از قطب های اصلی تولید محصولات کشاورزی است و چغندر قند نیز در زمره همین محصولات قرار دارد.

کارخانه تولید چغندر قند شوش یا همان دزفول با  ظرفیت ۵ هزار تن ساخته شد تا خوزستان را به یکی از تولیدکنندگان اصلی این ماده در کشور مبدل سازد اما این کارخانه‌ حدود ده سال پیش به دلایل نامشخص و بیشتر مسائل غیرفنی و بی ارتباط به کشاورزی به مدت طولانی تعطیل شدکه کاهش شدید محصول چغندر قند از آثار این تعطیلی بود.

حال طرح احیای کشت چغندرقند در خوزستان در حالی از دوسال پیش در این استان کلید خورد که کشاورزان چغندرقند کار خوزستانی به دلیل تعطیلی کارخانجات چغندر قندی استان خوزستان از سال های گذشته به ناچار محصول خود را به کارخانجات قند اصفهان و کرمانشاه انتقال دادند.

قاسمی نژاد معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان چندی پیش اظهار داشت: به دلیلی تعطیلی کارخانه چغندر قند خوزستان،۳۲۰ هزار تن چغندر قند تولیدی این استان در سه استان دیگر فرآوری می شود.ضمن آنکه بر هم خوردن چرخه تناوب محصولات در خوزستان و علف های هرز مقاوم از تبعات این تعطیلی کارخانه های تولید قند بوده است.

نکته تأسف بار آنست که کارخانه های چغندر قند اصفهان و کرمانشاه نیز مطالبات کشاورزان خوزستانی را به بهانه های مختلف به موقع پرداخت نمی کنند که همین امر مشکلات بی شماری را هرسال برای آنها ایجاد می کند.

حجتی وزیر جهادکشاورزی درهفته اخر شهریور ماه امسال و در حاشیه آیین آغاز سال زراعی جدید به اهمیت این امر پرداخت و گفت: در خوزستان ظرفیت تولید چهار میلیون تن قند وجود دارد، در حالی که نمی توان یک کیلوگرم از آن را در این استان فرآوری کرد.

وزیر جهادکشاورزی درباره وضعیت تولید شکر در کشور گفت: عمده مشکل ما در بخش خودکفایی شکر کمبود کارخانجات قند است. در خوزستان دو کارخانه در اهواز و دزفول داریم که سال های متمادی تعطیل شده و این امر آسیب جدی به بخش کشاورزی وارد کرده است.

حجتی از ارایه طرحی به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای احیای کارخانه قند دزفول خبر داد تا به زودی اقدام ها برای احیای این کارخانه آغاز شود.

به گزارش هورنیوز ؛ اکنون که بار دیگر کشاورزان خوزستانی به کشت این محصول تمایل نشان داده اند، انتظار می رود دولت با حل مشکلات کارخانه چغندر قند شوش کمکی به کشاورزان و گامی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی بردارد چراکه با احیای این کارخانه حجم بسیار زیادی از قند کشور در خوزستان تأمین خواهد شد.

https://hoorkhabar.ir/627776کپی شد!
40
۱
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • شوش کارخانه قندشوش و با همت وپیگری مستمر دکتر نوری نماینده شهرستان شوش روند باز سازی آن یک سال است آغاز شده و طبق نظر کارشناسان تا آذر ماه مرحله تصفیه شکر تست خواهد شد و عملا این کارخانه به ظرفیت تولیدی شکر اضافه خواهد شد
منتشر شده۱