اراضی کشاورزی رهاشده؛ عامل پدیده گرد و غبار در خوزستان

هورنیوز یکی از چالش های مهم مقابله با پدیده گرد و غبار در خوزستان ، اراضی رها شده کشاورزی بر اثر نبود یا کمبود آب است.

ششمین جلسه کمیته راهبردی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان دستگاه های مرتبط در محل سازمان محیط زیست تشکیل شد.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با ارائه گزارشی از عملکرد ستاد ملی طی ۹۴-۹۵، گفت: مطالعات شناسایی و تعیین کانون های گرد و غبار در ۱۶ استان تکمیل شده و برای ۱۲ استان دیگر نیز در دست اقدام است.

ضیاء الدین شعاعی افزود: گزارش وقوع طوفان‌های گرد و غبار با منشاء خارجی نیز هر بار مستند شده و برای وزارت امور خارجه جهت انجام اقدامات بین المللی ارسال می شود.

به گفته وی، کارگروهی متشکل از دستگاه های مرتبط از جمله وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست نیز در حال تهیه و تدوین استانداردهای ضروری تثبیت کننده های خاک هستند.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار ضمن یادآوری اقدامات بین المللی ایران در این حوزه همچون تصویب قطعنامه های مقابله با گرد و غبار در سازمان ملل، ادامه داد: همکاری هایی نیز در سطح بین المللی برای استفاده از فن آوری، تجارب، ظرفیت ها و دانش کشورهای موفق شکل گرفته است که از آن جمله می توان به همکاری با ژاپن به منظور توسعه سیستم های پایش و هشدار اشاره کرد.

 

رضا شهبازی نیز به نمایندگی از بخش زمین شناسی مرکز پژوهش های کاربردی علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گزارشی از فعالیت های این دستگاه ارائه داد و گفت: با استفاده از داده های سازمان هواشناسی موفق به ایجاد یک شبکه اتمسفری شدیم.

وی افزود: سازمان زمین شناسی می خواهد در کنار مطالعات کلانشهرها، پروژه ای برای مطالعه آلودگی ها در جوامع محلی آغاز کند.

شهبازی ضمن تاکید بر ضرورت تفکیک کانون های فعال و مستعد گرد و غبار در کشور، تصریح کرد: اقداماتی برای شناسایی مناطق تحت تاثیر و نمونه برداری از آن ها صورت گرفته که در قالب اطلس ملی و استانی گرد و غبار ارائه خواهد شد.

همچنین ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته توسط این دستگاه در خصوص نهال کاری و مالچ پاشی اراضی مستعد یا کانون های گرد و غبار در داخل کشور، گفت: تکمیل مطالعات شناسایی منشاء ها می تواند کمک بزرگی برای تهیه طرح اجرایی دقیق تر باشد.

وی یکی از چالش های مهم مقابله با پدیده گرد و غبار در خوزستان را اراضی رها شده کشاورزی بر اثر نبود یا کمبود آب دانست.

 

 

 

https://hoorkhabar.ir/627751کپی شد!
78