رفع بخشی از مشکلات اشتغال استان با حرکت به سمت توسعه فناوری‌ سلول های بنیادی

هورنیوز – شنبه ۱۰ مهرماه ۹۵ جلسه شورای توسعه علوم و و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی استان با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مهندس خبیر معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان، دکتر بهزاد شریف مخمل زاده معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه در سالن جلسات حوزه ریاست این دانشگاه برگزار شد.

مهندس خبیر در این جلسه با بیان این‌که در ارتباط با موضوع شرکت‌های دانش‌‌بنیان هم در سطح کشور و استان دچار مشکلات اساسی هستیم و در این موضوع تردیدی نیست، اظهار کرد: هنوز هم نتوانسته‌ایم با وجود تمام تأکیدها در این حوزه چندان موفق باشیم.

وی افزود: نه دولت توانسته است که امکانات لازم را در این راستا فراهم کند و نه خودِ دانشگاه‌ها چندان به اهمیت موضوع واقف شده‌اند که باید به‌طور جدی به این عرصه وارد شوند، فعالیت، پشتیبانی و امکانات لازم را فراهم کنند و به نخبگان و نیروی انسانی خود در این عرصه اهمیت بدهند.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان تصریح کرد: تولید علم و مقاله جای خود را دارد اما اگر یک پژوهش بخواهد به محصول تبدیل شود، چه امکاناتی باید برای این فرآیند فراهم باشد. اگر یک پژوهش نتواند در جامعه کارایی داشته باشد، یک کار عبث و بیهوده است و به مرور زمان نیز محققان جذب کشورهای دیگر می‌شوند.

خبیر با بیان این‌که اگر به بخش خصوصی توجه نکنیم و شرایط لازم برای رشد بخش خصوصی فراهم نشود، توفیقی در این زمینه نخواهیم داشت، اظهار کرد: بخش خصوصی علاوه بر آن‌که به تولید علم و دانش علاقه‌مند است، به سودآوری فعالیت خود نیز توجه می‌کند؛ بنابراین اگر بخش خصوصی در این عرصه رشد نکند، دچار مشکلات جدی خواهیم شد.

وی با تأکید بر پشتیبانی و حمایت استانداری از توسعه فعالیت‌ها در این عرصه، خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه‌ها بخواهند در این حیطه وارد شوند و طرح‌هایی را ارائه دهند، می‌توان در شورای راهبردی دانشگاه‌های استان در خصوص آن تصمیمات لازم را اتخاذ کرد و در صورت لزوم از بودجه‌های استانی برای ایجاد امکانات مورد نیاز تخصیص داده شود.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به تصریح قانون بودجه به اختصاص درصدی از اعتبارات برای امور پژوهشی، افزود: با توجه به این مواد قانونی می‌توان به دانشگاه‌ها در این راستا کمک کرد البته این امر مشروط بر آن است که دانشگاه‌ها نیز خودشان بخواهند در این عرصه وارد شوند.

خبیر ادامه داد: وجود تنها ۶ شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه علوم پزشکی اهواز بسیار کم و ناچیز است و خودِ دانشگاه‌ها نیز باید به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های اساتید و دانشجویان در حوزه‌های تحقیقاتی و پژوهشی اهمیت دهند که بتوانیم در حوزه سلول‌های بنیادی نیز به‌طور مؤثر وارد شویم.

وی با بیان این‌که خوزستان از حیث دارا بودن استعداد و همچنین موقعیت خاص منطقه‌ای از شرایط ویژه‌ای برخوردار است که هر فعالیتی می‌تواند در این استان توجیه اقتصادی و درآمدزایی داشته باشد، گفت: امیدوارم با حرکت به سمت توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی بخش مهمی از اشتغال کشور و استان نیز در این حوزه محقق شود.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان همچنین با طرح این پیشنهاد که یکی از مصوبات این جلسه تشکیل مرتب این شورا در استان باشد، افزود: لازم است دانشگاه‌ها طرح خود را در ارتباط با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای ایجاد زیرساخت‌های لازم ارائه دهند که مشخص شود چه اقداماتی در این حوزه از نظر زیرساخت‌های فیزیکی، منابع مالی و نیروی انسانی باید انجام دهیم که این حوزه در استان فعال شود.

 

 

 

 

 

 

https://hoorkhabar.ir/627595کپی شد!
107
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.