قیام دهم مهرماه ۵۹ عشایر هویزه؛ روزی که باید در تاریخ ثبت شود

به گزارش هورنیوز ؛ ۳۱ شهریورماه ۵۹ رژیم بعث عراق با خیال تصرف سه روزه خوزستان و رساندن خود به پایتخت، جنگ همه جانبه ای علیه ایران اسلامی آغاز کرد اما با مقاومت عشایر و نیروهای انقلابی، در همان شهرهای مرزی زمین گیر شد.

دهم مهرماه ۵۹ و در روزهای ابتدایی آغاز جنگ تحمیلی، دشمن بعثی که درحال پیشروی در خوزستان بود، موفق شد پس از اشغال سوسنگرد، هویزه را به محاصره خود درآورد و تنها پاسگاه این شهر را تصرف کند.

عشایر و نیروهای انقلابی هویزه نیز در واکنش به این پیشروی، با برپایی تظاهرات و قیام علیه نیروهای مزدور بعثی، با شعارهای “مرگ بر صدام و درود بر امام خمینی (ره)” با اسلحه سرد به سمت پاسگاه شهر حرکت و پس از چند ساعت مقاومت و درگیری شجاعانه، موفق شدند نیروهای دشمن را فراری داده و پرچم سه رنگ ایران را بر فراز پاسگاه برافراشته نمایند.

این قیام و مقاومت جانانه عشایر هویزه که با به اسارت گرفتن ۱۳ مزدور بعثی همراه بود، منجر به جراحت و شهادت تنی چند از جمله سهام خیام ۱۳ ساله نخستین شهید دانش آموز کشور شد.

۱۱۶

به گزارش هورنیوز ؛ بدیهی است که چنین واقعه مهم و افتخار آفرینی، نباید سالها پس از پایان جنگ تحمیلی در لا به لای رشادت های دیگر هشت سال دفاع مقدس، فراموش شود و مسئولان بنیاد شهید و همچنین ستاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس، می بایست برای ثبت این روز غرورآفرین به نام عشایر هویزه در تقویم ملی اقدام نمایند تا پاسداشتی کوچک برای رشادت های بزرگ این مردم غیور و شجاع باشد.

https://hoorkhabar.ir/627308کپی شد!
144
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.